Društvo

„Flaster na ranu koja ne može da se pokrije“: Da li bi ideja o kojoj razmišlja prosvetna vlast rešila problem nedostatka nastavnika u školama?

Foto: Boom93/M. Veljković

Foto: Boom93/M. Veljković

U iščekivanju mera koje će Ministarstvo prosvete preuzeti da bi se rešio problem nedostatka nastavnika određenih predmeta u školama, u javnosti je „procurela“ radna verzija izmena krovnog zakona iz oblasti obrazovanja u kojoj je predviđeno da se za katedrom mogu naći i nastavnici sa master diplomom iz bilo koje oblasti.

Na pitanje može li to da ublaži hronični problem nedostatka stručnih kadrova u našim školama, Olja Jovanović, docentkinja na Filozofskom fakultetu u Beogradu, ovakvo rešenje metaforički opisuje kao „flaster na ranu koja njime ne može da se pokrije“.

Ona smatra da bi se definisanjem fleksibilnijih formalnih kriterijuma u pogledu trajanja obrazovanja obezbedila veća pristupačnost nastavničke profesije, ali kao sporno vidi to što se po strani ostavlja pitanje kvaliteta nastavničkog obrazovanja.

– Čini se da smo jako usmereni na trajanje obrazovanja, a da nedovoljno brinemo o tome u čemu se to obrazovanje sastoji i koje kompetencije razvija – kaže Jovanović.

Obaveza da se u učionicu ne može ući bez završenih master studija uvedena je 2009. godine i važila je za sve koji su fakultet upisali od 2005, odnosno po bolonjskim programima, dok je diploma onih koji su okončali studije po starom programu izjednačena sa masterom u pogledu prava na zapošljavanje.

– Master nivo obrazovanja je postavljen kao zahtev Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja iz 2009. godine, ali u tom trenutku nije bilo precizirano na koju oblast studija se odnosi ova odredba. Ovom generacijom Zakona, ujedno, prvi put se kao obavezno uvodi obrazovanje iz psiholoških, pedagoških i metodičkih disciplina u iznosu of 30 ESP bodova, a postavlja se kao zahtev i najmanje šest bodova školske prakse – kaže Jovanović.

Ovakvo zakonsko rešenje ona vidi kao značajan iskorak, jer je na sistemskom nivou prvi put prepoznato da nastavničko obrazovanje ne podrazumeva samo obrazovanje iz naučne ili stručne oblasti za odgovarajući predmet, već da je neophodno da se kroz njega grade i kompetencije koje su zasnovane na razumevanju psiholoških, pedagoških i metodičkih koncepata i principa.

Više informacija pročitajte OVDE.