Društvo

Zabrana korišćenja mobilnih u školama – pravedna mera ili zastarela ideja?

Foto: Boom93/M. Veljković

Foto: Boom93/M. Veljković

Ministarstvo prosvete u decembru prošle godine pozvalo je škole širom Srbije da uvedu zabranu korišćenja mobilnih telefona u školama, kako bi se učenici više fokusirali na nastavu, ne bi se međusobno snimali i delili snimke na društvenim mrežama, a kako se navodi u obrazloženju – i više se družili.  

Pozivu se odazvala osnovna škola „Jovan Jovanović Zmaj“ u Sremskoj Kamenici, zabranivši mobilni i na nastavi i na odmoru. Prethodno je korišćenje mobilnih na časovima zabranjeno u pojedinim školama u Prokuplju, Požarevcu, Užicu, Beogradu Vršcu i u Subotici. Akciju Ministarstva prosvete „Stop mobilnim telefonima“, podržao je Forum srednjih stručnih škola, dok Forum beogradskih gimnazija nema jedinstven stav po tom pitanju, baš kao ni nastavnici, roditelji i učenici, piše N1.

„Uočili smo da se mobilni telefoni masovno zloupotrebljavaju u toku trajanja nastave, ali i da se učenici sve manje međusobno druže za vreme odmora u školi. Učenici su neretko fotografisali, pa čak i snimali druge učenike i zaposlene tokom časova, a to i objavljivali na društvenim mrežama. Shvatili smo da moramo nekako reagovati kako bi se tome stalo na put. Sama ideja je potekla od direktora i stručne službe škole, a Savet roditelja, kao i Učenički parlament su nam dali vetar u leđa“, kaže za portal N1 Dejan Merdarević, direktor OŠ „Jovan Jovanović Zmaj“ iz Sremske Kamenice, koja je od 23. marta uvela potpunu zabranu korišćenja mobilnih telefona u školi i na nastavi i na odmoru.

Merdarević kaže da je već prve nedelje bilo „nekoliko prestupa koji su adekvatno kažnjeni opomenom, kao prvom vaspitnom merom“.

„Smatramo da će se vremenom broj povreda zabrane smanjiti, kako se učenici budu navikavali na ovo za njih novo pravilo. Kažnjava se postupno, počev od usmene opomene odeljenskog starešine za prvi prekršaj, a potom sve ostale vaspitne i vaspitno-disciplinske mere“, kaže Merdarević.

Deci je potrebno ponuditi alternativu, a ne zabranu
U Udruženju Roditelj smatraju da bi „škola trebalo da bude mesto gde ćemo decu učiti da na pravilan način upotrebljavaju telefone, a ne da ih zloupotrebljavaju“.

„Zabrana posedovanja telefona u školi mislim da neće doneti rezultat koji se verovatno želi postići, a to je da su deca pažljivija na času, da njihova koncentracija bude veća ili da se smanji količina snimaka koju deca prave snimajući drugu decu, nastavnike ili situacije u školi bez dozvole druge osobe. Time samo ostavljamo decu da te sve stvari rade van škole, opet nedovoljno informisani kako pravilno upotrebljavati telefon“, kaže za portal N1 Gordana Plemić iz Udruženja “Roditelj”, dodajući da bi „energiju koja će se utrošiti na proveru da li je svako dete ostavilo telefon u nekoj kutiji trebalo svrsishodnije iskoristiti – naučiti ih pravilnoj upotrebi telefona u školi i van nje kao pomagalo u učenju, širenju novih vidika, a da ne služi samo za igrice ili snimanje nedozvoljenog sadržaja“.

„Iako se dosta nastavnika i roditelja složilo sa ovom idejom, možda bi bilo važno da se razgovara u školama i sa decom, da li možda oni imaju i neke održivije ideje kako da se na najbolji način koristi telefon u školama i da zajednički možda donesu neka pravila kad i na koji način da ih koriste. Pre bilo kakve zabrane nečega moramo imati i ideju šta im to nudimo u zamenu“, zaključuje za portal N1 Gordana Plemić.

Telefoni nam pomažu u nastavi
„Slažem se sa stavom da bi se zabranom korišćenja mobilnih telefona deca više družila i fokusirala na nastavu. Ali mislim da bi trebalo da preciziramo tačno kada telefoni mogu da se koriste, a kada ne, zato što nam telefoni dosta pomažu oko organizacije individualnih časova koji su vrlo bitni u muzičkoj školi“, kaže za portal N1 Milan Veselinović, predsednik Đačkog parlamenta Srednje muzičke škole „Isidor Bajić“ u Novom Sadu, dodajući da podržava zabranu na času, ali ne i na odmoru i u pauzama, „jer smo po ceo dan u školi i bilo kakva vrsta informacija nam znači“.

„Živimo u dobu tehnoloških otkrića i telefoni su sastavni deo života svakog od nas i zabrana bi naišla na otpor većine i iz praktičnih razloga u nastavi. Zbog posledica online nastave, Google učionice se i dalje koriste i profesori često postavljaju lekcije i mi smo dužni da svakog momenta ispratimo obaveštenja. Jednostavno je brža komunikacija“, kaže Veselinović.

Da bi korišćenje mobilnih telefona u nastavi moglo da ima i svoje pozitivne strane, ako se pravilno koristi, misle i u Forumu beogradskih gimnazija. Kako je ranije za Blic izjavio Aleksandar Markov „zabranama teško možemo nešto da postignemo i dobijemo rezultate koje bismo želeli da dobijemo“.

„Činjenica je da učenici zloupotrebljavaju mobilne telefone kada imaju tu priliku, ali ako nastavnik ima dovoljnan autoritet, on će naći način i bez toga da spreči tu zloupotrebu i da ih adekvatno sakcioniše“, rekao je Markov, dodajući da živimo u 21. veku, da postoje digitalni udžbenici, i da bi digitalnu tehniku trebalo iskoristiti u svrhu obrazovanja, sa čime se ne slaže Milorad Antić iz Foruma srednjih stručnih škola, koji je izjavio za „Blic“ da treba ukinuti mobilne telefone, „ne samo učenicima, već i nastavnicima i direktorima, svima koji su zaposleni u školama“.

Upotreba mobilnih telefona u obrazovne svrhe na časovima, prema rečima direktora osnovne škole u Sremskoj Kamenici koja je uvela zabranu, moguće je uz izuzetak.

„Telefon bi se mogao iskoristiti i u obrazovne svrhe, ali je ipak najveći problem sada njegova zloupotreba. Veću obrazovnu svrhu u odnosu na mobilni telefon, ipak imaju tableti i laptop računari za učenike. Sada nakon uvođenja zabrane, mobilni telefon se može korisiti u procesu učenja odnosno u toku trajanja nastave u izuzetnim slučajevima kada se nastavnik molbom uz obrazloženje obrati direktoru škole“, kaže Dejan Merdarević, direktor Osnovne škole “Jovan Jovanović Zmaj” u Sremskoj Kamenici.

U Hrvatskoj od zabrane do alata u nastavi
Zabrana korišćenja mobilnih telefona razmatra se već više od pet godina i u susednoj Hrvatskoj. Početkom godine u jednoj osnovnoj školi u Puli uvedena je zabrana korišćenja mobilnih telefona i pametnih satova, u Zagrebu je zabrana u jednoj osnovnoj školi stupila na snagu još 2018, dok se u Dubrovniku u školama održavaju radionice za upotrebu mobilnih telefona “jer nije cilj isključiti mobilne, već ih pretvoriti u alate učenja i socijalizacije“.

U cilju jačanja samopouzdanja održana je radionica „Pravo ja – moj stvarni selfie“, kako se zaštititi na internetu radionica „Sigurnost na društvenim mrežama“, dok se informatička pismenost sprovodi kroz radionice medijske pismenosti.

Varaždinska županija 2018. donela je odluku da se u svim osnovnim i srednjim školama uvede zabrana korišćenja mobilnih telefona na šta su učenici reagovali protestom. U obrazloženju Rok Čepin iz Vijeća učenika Varaždinske županije je naglasio da do zloupotrebe jedino može doći „kod profesora koji ne predaju dovoljno dobro i edukativno“.

„Smatram da je onda pogreška u profesorima. Ako učenici koriste mobilni na času, znači da nisu dovoljno zainteresovani za nastavu, što je problem profesora jer verovatno ne ide u korak s vremenom“, rekao je Rok Čepin, dodajući da je mobili telefon u današnje vreme sredstvo bez kojeg se ne može i koji učenici u školi koriste za razmenu gradiva, objašnjavanje gradiva preko poruka i aplikacija te smatra da bi morali biti potpuno uvedeni u redovnu nastavu.

Da li će škola uvesti zabranu korišćenja mobilnih telefona u toku nastave u Srbiji za sada je prepušteno isključivo svakoj školi. Prema važećem Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja korišćenje mobilnog telefona na času smatra se težom povredom obaveza učenika.