Ekonomija

RGZ rasteretio sebe pa opteretio građane: Za upis u katastar advokati traže 24.000 dinara, a bez njih ili geodeta više ne može

Foto: N1/printscreen

Foto: N1/printscreen

Novim izmenama u radu katastra građanima je ukinut izbor da li će sami da prikupljaju i predaju dokumentaciju ili će da za to potraže pomoć stručnih institucija, budući da će sada upis u katastar morati da ide preko advokata ili geodetskih organizacija, koji će te usluge naplaćivati prema svojim tarifama.  

Od subote, 4. oktobra građani Srbije upis u katastar mogu da vrše isključivo digitalnim putem i to uz stručnu podršku advokata ili geodetskih organizacija, što je saopštio Republički geodetski zavod (RGZ).

Ovo je objašnjeno time da će se na ovaj način omogućiti efikasan upis u katastar, uz proveru ispravnosti dokumenata od strane profesionalnih korisnika.

Građani više neće biti u mogućnosti da svoje zahteve podnose na šalterima, već će to umesto njih raditi stručna podrška i to preko digitalnih „šaltera“, što je, kako RGZ navodi, prednost jer donosi uštedu vremena i smanjuje mogućnost bilo kakvih nedoumica.

Prednost ovog noviteta, kako su objasnili je i u tome što će građani i njihovi stručni predstavnici imati mogućnost da pristupe predmetu sa bilo koje lokacije bez obzira na vremenske ili geografske odrednice.

Za podnošenje zahteva, građani će na raspolaganju imati 4.000 digitalnih „šaltera“, koji će uvek biti dostupni.

„Novi način sprečava i falsifikovanje starih dokumenata jer se sada isti prenose u digitalni format, a njihovu ispravnost i validnost proveravaju profesionalni korisnici. Digitalni upis u katastar je jedini način da se onemogući manipulacija i intervencija na dokumentima i da se završi sa beskrajnim putevima papira koji dolaze i izlaze iz RGZ-a“, objasnili su iz zavoda.

Međutim, ono što nije objašnjeno ni spomenuto, jeste pitanje koliko će ovaj novi sistem upisa koštati građane.

Podnosioci zahteva će morati da plate profesionalne korisnike da urade taj posao za njih, što iziskuje značajna finansijska sredstva.

Advokatica Marija Pešović za Danas objašnjava da ova vrsta usluga prema novoj advokatskoj tarifi u proseku košta 24.000 dinara.

Ona ističe da je podnošenje zahteva za upis preko profesionalnih korisnika mogućnost koja postoji već neko vreme i da se pokazala kao dobro rešenje.

„Prijem i obrada predmeta u službi teče brže od tradicionalne predaje zahteva na papiru. Profesionalni korisnici pružaju i stručnu pomoć, te se smanjuje mogućnost predaje nepotpunih zahteva i neispravnih dokumenata. Svedoci smo da službe katastra ne postupaju u zakonskim rokovima, često prave greške na teret građana i velike propuste u radu. Iz tog razloga, svaka inovacija koja će rasteretiti službenike u obavljanju posla je korak napred. Digitalizacija državnih servisa je neophodnost u današnje vreme“, smatra Pešović.

Međutim, ona navodi da se, sa druge strane, ovom izmenom primorava pojedinac da angažuje stručnu pomoć i onemogućuju se oni koji to ne žele, da sami ostvare svoje pravo.

„Ukida se mogućnost neposredne komunikacije sa državnim servisom i, takođe, građani neće moći da odluče da li žele da plate stručnu pomoć ili da to obave sami. Univerzalni savet je da se prilikom obavljanja svakog pravnog posla angažuje ili konsultuje stručno lice, ali to bi trebalo da bude pravo izbora“, kaže naša sagovornica.

Analitičarka na tržištu nekretnina Kaća Lazarević za Danas kaže da ova izmena predstavlja užasan udar na budžet građana.

„Ukidanje šaltera nikako nije u redu, RGZ nije privatna ustanova, nisu svi građani u stanju da jure ovlašćene advokate koji imaju digitalni šalter ili ovlašćene geodetske organizacije. Građani moraju da pronađu takvu osobu, da joj plate debelo jer oni naplaćuju po advokatskom tarifniku, a isto tako i geodetske organizacije“, ukazuje ona.

Više informacija pročitajte OVDE.