Društvo

Gde ste vi bili kada je nestao Facebook?

Ilustracija/pixabay

Ilustracija/pixabay

U predhodnih nekoliko dana društvena mreža Facebook, i svi servisi koje ova kompanija drži, poput Instagram-a, WhatsApp-a i Messenger-a prestali su sa radom. Što nas je dovelo do toga da postavimo pitanje: koliko zavisimo od jedne kompanije?

Podaci Republičkog zavoda za statistiku navode da 3,76 miliona građana Srbije koristi internet svakog dana. Čak 71% naših građana ima nalog na nekoj od drušvenih mreža. U istraživanju koje je Zavod sproveo u februaru ove godine, 84% ispitanika koristilo je neki od servisa za onlajn slanje poruka i video pozive poput WhatsApp-a, Viber-a, Skaype-a i Messenger-a.

Jedna od njih je i studetnkinja Iva Gajić koja bez interneta ne može da zamisli dan, baš zato što i deo posla obavlja preko Facebook-ovih usluga. Ona navodi da je kada je servis pao, najpre pomislila da nema interneta.

Foto:Iva Gajić (privatna arhiva)

Tek nakon što mi je drugarica poslala SMS sa pitanjem da li i ja imam problema sa konekcijom, shvatila sam da nije do mene. Dakle, u početku sam se uspaničila, ali ni nakon što sam saznala da to nije samo moj slučaj, nije mi bilo sve jedno- navodi naša sagovornica. Facebook i njegovi serveri nepristupačni su jer je došlo do pada sistema jer su, kako stručnjaci objašnjavaju, brojevi i imena u “imeniku” podataka izmešana. Kompanija poriče mogućnost hakerskog napada.

S obzirom da Iva spada u grupu studenata, koji prema istraživanju u 100% slučajeva koriste internet i društvene mreže, kao i u grupu digitalnih urođenika koji se slabo sećaju vremena pre WWW-a, ova situacija ju je izbacila iz orbite, kaže.

Malo se osećam kao da sam odsečena od sveta, iako znam da su svi ostali takođe odsečeni. Ne mogu da kažem da kriziram, ali vrlo je čudno nemati mogućnost da proverite šta se dešava u svakom trenutku. Čak sam se vratila i na Twitter, samo da bih videla šta se događa, a na tu aplikaciju nisam ušla mesecima.

Ovo nije prvi put da je pad servisa velike internetske kompanije doveo do opšte pometnje. Google i deo njegovih servisa periodično je prestajao sa radom prošle godine. Ovo ne bi bio problem da kompanija ne broji sedam milijardi pretraživanja dnevno. Gotovo svaki korisnik androdid telefona na neki način je i korisnik nekih od Google-ovih servisa poput Gmail-a, Google diska, dokumenata, kalendara, slika, mapa i ostalih aplikacija koje su unapred instalirane i pre kupovine telefona, a Google je vlasnik i najpoznatije video stranice -YouTube.

Koje su alternative?

Pandemija nas je fizički izlolovala time dodajući na značaju internet tehnologiji i velikim kompanijama koje stoje iza njih. Kako u biznisu velika riba uvek jede malu, korisnicima ostaje samo monopol na fiktivnom otvorenom tržištu.

Trenutno koristim klasične SMS poruke i dopisivanje preko imejla, ako je hitno. Vrlo je nezgodno jer se sva komunikacija svela baš na aplikacije koje su u vlasništvu Facebook-a – objašnjava Iva svoju i situaciju 2,8 milijardi korisnika ove kompanije, što je oko četvrtine svetske populacije.

Međutim, u mreži kablova i servera postoje i drugi takmičari, pa se pored gore pomenutog Vibera i Skype-a, za slanje poruka mogu koristiti i aplikacije poput Signal-a i Telegram-a koje se hvale i čuvanjem privatnosti svojih korisnika. Kao još jedna od komunikativnih mogućnosti nameće se i fiksni telefon, sa kojeg se pre upotrebe mora skinuti prašina. Kao poslednja opcija ostaju dobri stari razgovor licem u lice, sa svojim članovima porodice. Ko zna, možda su fini neki ljudi.