Društvo
Za stari automobil subvencije od 2.100 evra – kome će ova mera države koristiti?
FOTO:Ilustracija/Pixabay
Svi koji imaju vozila sa motorima evro 1, evro 2 ili evro 3, bez obzira na njihovu starost i vrednost, moći ista da deregistruju, odnosno otpreme državi.
Vlasnici automobila na dizel gorivo uskoro će moći svoje stare automobile da predaju na reciklažu, i dobiju subvenciju države u iznosu od 2.100 evra, kako bi kupili nova ili polovne automobile evro 6 standarda.
To znači da će svi koji imaju vozila sa motorima evro 1, evro 2 ili evro 3, bez obzira na njihovu starost i vrednost, moći ista da deregistruju, odnosno otpreme državi.
Time bi se, prema rečima nadležnih, smanjila emisija zagađivača vazduha, a vozačima olakšala nabavka mlađih, sigurnijih ili novih kola.
Prema Programu zaštite vazduha u Republici Srbiji, subvencije će biti date za zamenu 140.200 dizel vozila, ali to uključuje i subvencije za laka teretna vozila i autobuse, za koje se, u zavisnosti od kategorije, dobija 2.500 ili 2.900 evra.
Kako je rekao Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja za Biznis.rs, svi pravni akti za sprovođenje ovog programa su spremni, te bi za dve do tri nedelje trebalo da počne cela akcija.
Koković je najavio i da se reciklaža neće odnositi samo na dizelaše, već i na vozila sa benzinskim motorima, i da će u narednom periodu biti objavljen Javni poziv za reciklere.
Ipak, s obzirom na to da analiza „Polovnih automobila“ pokazuje da se beleži pad prodaje i poskupljenje polovnjaka u 2023., otvara se pitanje imaju li građani dovoljno novca da dodaju na iznos subvencije, kao i da li se baš svima isplati da kola daju na recikliranje.
Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, pojašnjava za Danas da u euro 6 standard spadaju kola proizvedena 2014. godine ili kasnije, i da ona jesu ekološki čistija, ali da je dobro da subvencija može da se iskoristi i za kupovinu novog automobila.
„Inicirali smo da građani mogu da biraju između novog ili polovnog auta. Trenutno se čeka na izradu pravilnika, odnosno podzakonskog akta, kojim se tačno definiše proces kako sprovesti sve to u praksi, te kad se on donese, mera bi trebalo da stupi na snagu i da akcija počne“, priča Ćorović.
Naš sagovornik je mišljenja da subvencije neće uzrokovati poskupljenje polovnih automobila, već da će omogućiti ljudima koji imaju baš starija vozila da ih zamene.
„Realno je da će korisnici subvenija biti vozači čiji automobil tržišno vredi 2.100 evra ili manje. Postoje polovna vozila koja, iako su stara, tržišno vrede 3.000 evra ili više, te će se vlasnici pre odlučiti da ih prodaju, nego daju na reciklažu“, pojašnjava on.
Prema trenutnim oglasima na sajtu Polovni automobili, cene hečbek verzija 2014. godište uglavnom se kreću u rasponu između 8.000 i 12.000 evra, dok su džipovi i limuzine skuplji. Ćorović kaže da se ipak kola euro 6 standarda mogu nabaviti i za 7.000 evra.
Više informacija pročitajte OVDE.
Kima
24.6.2024. 21:28
Sta se desava sa ovim????