Društvo

Kako funkcionišu onlajn prevare i ko na njih naseda

Ljudska pohlepa, nedovoljno obrazovanje potrošača, ali i sve bolja upotreba modernih tehnologija zbog kojih je prevare teško primetiti, razlog se što mnogi kupci robe i usluga preko interneta nađu u situaciji da je njihove podatke neko zloupotrebio i skinuo im novac sa računa.

Poslednji primer su navodni usisivači koje je Gigatron prodavao za samo 350 dinara. Nesuđenim vlasnicima jeftinog aparata na kraju je usisan novac sa računa.

Kako je objasnio Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača Srbije, niska cena je obično prvi znak moguće prevare. Drugi je ko vrši reklamiranje i onda ko prenosi tu reklamu, dodao je on.

„Prevare u elektronskoj kupovini i poslovanju su rasprostranjene i razvijaće se i dalje, zloupotrebom onog što bi trebalo da nam olakša kupovinu“, naveo je on.

Oglasi do kojih stižete preko društvenih mreža mogu biti upitni, nadovezao se Saša Živanović, bivši načelnik MUP-a za VTK.

„Kompanije poput Fejsbuka ne interesuje šta je u tom oglasu, već da od oglasa zarade. Od kad je interneta maltene postoje prevare, ali danas je pet milijardi i 400 miliona korisnika interneta – to je samim tim i broj potencijalnih žrtava. Svaka primamljiva poruka treba da izazove sumnju kod korisnika. Ako i krenu u neki leigitimni proces, moraju proveriti url sajta, da li je zaštićen sajt i slično“, objasnio je on.

Češljajući internet Živanović je, kaže, baš jutros naišao na novu prevaru – ajfon 15 pro se prodaje za 350 dinara, jer su navodno kutije u kojima su bili oštećene.

„Ova prevara nije baš savršena kao prethodna, jer na samoj kutiji piše den, a ne din. Na njoj je logo koji je isti kao i logo Amazona, ali piše Amazing. Kada uđete na sajt, oni vam nude da pogodite u kojoj je kutiji telefon, a onda sajtovi polako traže podatke. Traže vam ime, prezime, brojeve vaše kartice, datum validnosti…“, rekao je.

Sa kartica se skidaju mali iznosi od evro ili dva, jer se kompromituje veliki broj podataka koji se dalje prodaju na dark marketu, objašnjava Živanović.

„Oni uvek prvo testiraju da li je kartica validna. Zato prvo skidaju dolar, dva, tri, ali se na njima neće zadržati. Zato je važno da građani koji kupuju preko interneta nabave virutelne ili pripejd kartice na kojima će se nalaziti onoliko novca koliko je njima potrebno“, objasnio je.

Živanović ističe da građani koju kupuju onlajn uvek treba da pažljivo proveravaju url sajta na koji su odvedeni i primete da li je, na primer, u reči Gigatron umesto slova o stavljena  0.

Više teksta pročitajte OVDE.