Društvo

Marže proizvođača hrane i trgovaca: Ko je kriv za visoke cene prehrambenih proizvoda?

Foto: Pixabay/Ilustracija

Foto: Pixabay/Ilustracija

Marže proizvođača prehrambenih proizvoda prošle godine bile su za 3,6 puta više od trgovačkih, što je, prema rečima stručnjaka, posledica stvaranja „kartela“, ali i nepoštenih uslova koje postavljaju sami trgovci.

Stopa bruto marže koju su trgovci na malo ostvarili prošle godine na prehrambenim proizvodima iznosila je 14,9 odsto, pokazao je novi izveštaj Republičkog zavoda za statistiku (RZS).

Međutim, prema tim podacima, stopa koju su ostvarili proizvođači iznosila je 54,1 odsto, što je za 3,6 puta više od one koju su ostvarili trgovci.

Proizvođači pekarskih proizvoda i testenine imali su najveću stopu bruto marže od čak 98,8 odsto.

Na drugom mestu našli su se proizvođači ulja i masti sa 93,5 odsto, a na trećem prerađivači voća i povrća sa 67,09 odsto.

Ekonomista Saša Đogović navodi da nam ovo istraživanje RZS pokazuje da postoje određeni „karteli“.

„Postoji dogovaranje oko cena, što se posebno odnosi na proizvođače određenih sektora“, ukazuje naš sagovornik.

On naglašava da je uloga regulatornih tela da to spreče.

„To je posledica neefikasnosti regulatornih tela i nezavisnih institucija u ovoj zemlji, kao što je Komisija za zaštitu konkurencije, koja ima ulogu da otklanja takve stvari na tržištu i mogućnosti da se ostvaruju dodatne dobiti u odnosu na ono što bi regularna tržišna utakmica dozvoljavala“, objašnjava Đogović.

Ta tela, kako dodaje, izgleda postoje samo na papiru.

„Ona umesto da sankcionišu takva delovanja, mi imamo muk sa njihove strane, čak i posle ovih istraživanja“, navodi Đogović.

On naglašava da se ovaj problem posebno ističe u uslovima pojačanih inflatornih tokova.

„Kada je pojačan inflacija i kada se dodatno povećavaju cene, onda se sami proizvođači dogovaraju o dodatnom podizanju cena i ako za to nema relevantne opravdanosti“, smatra Đogović.

On ukazuje na to da imamo i problem sa trgovcima koji menjaju svoje ulsove.

„Oni podižu troškove za ulazak na njihove police i to onda povećava troškove poslovanja samih proizvođača, koji tu žele da plasiraju svoje proizvode“, objašnjava on.

Đogović dodaje da to ne sme da ide preko leđa potrošača.

Više informacija pročitajte OVDE.