Svet
Evropski parlament odobrio nametanje smanjenja emisije gasova iz kamiona i autobusa
ilustracuja/pixabay
Evropski parlament je doneo zakon kojim se nameću obavezujući ciljevi za smanjenje emisije ugljenika iz teških teretnih vozila i autobusa sve do "nulte emisije".
Emisije iz teških vozila koje se budu prodavala od 2030. godine moraju biti smanjene za najmanje 45 odsto u odnosu na 2019. godinu, zatim smanjene za 65 odsto u 2035. i 90 procenata u 2040. Od 2035. godine ove obaveze će važiti i za kamione za smeće i građevinske mašine.
Gradski autobusi pušteni u promet od 2030. godine moraju imati smanjenjee emisije za 90 odsto, a do 2035. godine 100 odsto „nultu emisiju“.
Poslanici EP potvrdili su sa 341 glasom (268 protiv, 14 uzdržanih) politički sporazum zaključen sredinom januara između pregovarača Evropskog parlamenta i država članica, u očekivanju konačnog zelenog svetla Dvadesetsedmorice.
Ovo pitanje je ključno za klimatske ciljeve: kamioni, gradski i međugradski autobusi stvaraju više od 6 odsto emisija „gasova staklene bašte“ u EU, što je četvrtina emisije celog drumskog saobraćaja.
EU koja ima za cilj „neutralnost ugljenika“ do 2050. godine, već je odobrila prekid prodaje novih putničkih automobila sa „termalnim motorima“ – s unutrašnjim sagorevanjem od 2035. godine.
Za teška teretna vozila koja rade na dizel ili benzin ;izgleda neizbežan ;prelazak na električnu energiju ili vodonik ; – gorivne ćelije ili motori sa modifikovanim sagorevanjem.
Nemački „Dajmler“ i švedski „Volvo“ već su najavili da će od 2025. masovno proizvoditi vodonične gorivne ćelije za kamione. Svetski broj jedan „Mercedes-Benz Trucks“ je nedavno ;predstavio svoj prvi električni kamion za velike udaljenosti.
Ovaj zakon će „smanjiti emisiju CO2 iz teških teretnih vozila za 62 procenta u 2050. u poređenju sa 1990. i pomoći će evropskim proizvođačima da se suoče sa svojim američkim i kineskim konkurentima“ podstaknutim subvencijama u njihovim zemljama, procenjuje NVO „Transportation and Environment“.
Da bi se uskladilo s novim ograničavanjem CO2, Udruženje evropskih proizvođača automobila (ACEA), međutim, podseća na potrebu da se uspostavi infrastruktura za električno punjenje i punjenje vodonikom, sistemi određivanja cena ugljenika i mere podrške investicijama.
Da bi se postigli ciljevi do 2030. godine, više od 400.000 električnih vozila i vozila na vodonik će morati da se pusti u promet, a Evropi će tada biti potrebno najmanje 50.000 stanica za punjenje električnih vozila i najmanje 700 stanica za punjenje vodonikom, navodi ACEA.
Po „Transport and Environment“, najmanje 31 procenat novih kamiona i autobusa prodatih 2030. mora imati nultu emisiju, a zatim 77 procenta 2040. Ukupno, 30 odsto teških teretnih vozila koja kruže evropskim putevima mora imati nultu emisiju 2040. godine.
Evropska komisija će naknadno morati da proceni moguću toleranciju za kamione koji rade na sintetička goriva (proizvedena od CO2 iz industrije) što je zahtevala Nemačka.