Kultura

Srbija na 60. Bijenalu umetnosti u Veneciji

Foto: YouTube printscreen/Vernissage TV

Foto: YouTube printscreen/Vernissage TV

Potpredsednica Vlade i ministarka kulture Maja Gojković otvorila je juče Paviljon Srbije na 60. Međunarodnoj izložbi savremene umetnosti Bijenala u Veneciji, gde našu zemlju predstavlja Aleksandar Denić projektom „Exposition Coloniale“.

Kako je saopšteno iz Ministarstva kulture, Gojković je istakla da svako Bijenale u Veneciji predstavlja jedinstven svetski događaj, kao i da su u Veneciju ponovo uprte oči svih poslenika i poštovalaca kulture, te da je to mesto na kojem umetnost nudi nove i inspirativne odgovore na najsloženija pitanja svog vremena.

Ministarka kulture je istakla da izložba „Exposition Coloniale“, koja ove godine predstavlja Republiku Srbiju, delo umetnika Aleksandra Denića i kustosa Ksenije Samardžije, direktno i jezgrovito odgovara na temu ovogodišnjeg Bijenala „Stranci svuda“.

„Reč je o izuzetnoj snazi kreativnosti, o hrabrosti kritike svakodnevnih kolonizovanih oblika života i kategorija na koje smo navikli, prikazanih kroz originalnost u oblikovanju i preoblikovanju prostora i vremena. U tom smislu, ova izložba je buđenje i beskompromisno suočavanje sa dužnošću da svi zajedno naš svet osmislimo umnije i humanije“, rekla je Gojković.

Govoreći o temi Bijenala, Gojković je podsetila da smo se u epohi u kojoj je nomadski način života postao „nova normalnost“, istovremeno susreli sa nemogućnošću kretanja koju je nametnula pandemija i nuždom izbeglištva širom sveta i upozorila „da svako od nas može biti stranac, da se stranac može biti svuda, što je fenomen koji pokušavaju da rastumače umetnici iz čitavog sveta“.

„Svaka zemlja, svaki region prepoznaje i razume ovo pitanje na poseban način. Srbija, zemlja raskršća, bogata je istorijom seoba, dolazaka, naseljavanja, odlazaka u svet i povrataka. Ispunjena je bogatstvom različitosti koje su u nju donele i prilike i neprilike. Čvrsto verujem da su upravo zato nama rasizam i ksenofobija strani. Stranac u Srbiji nikada nije samo tuđin, on je i gost i prijatelj. Kao što, s druge strane, i svaki čovek postaje sam sebi stranac ako živi u svetu koji ne prepoznaje“, naglasila je Gojković.

Gojković je rekla da poučena sopstvenom istorijom, tokom koje je negovala otvorenost prema drugom, Srbija ima autentičan odgovor na pitanje ovog Bijenala.

„Kao ministar kulture, ovaj nastup smatram jednim od najznačajnijih dokaza naše pune posvećenosti slobodi, nezavisnosti i ljudskosti, koji se moraju braniti upravo umetnošću“, istakla je Gojković i napomenula da je „umetnost neophodna ne da bi ponudila utehu, već kao upozorenje, poziv na uzbunu i dokaz da se nešto mora preduzeti u odbranu čovečnosti“.

Čestitajući autoru, kustosu, komesaru i realizatoru na uspešnoj izložbi, Gojković je otvorila Paviljon Srbije i pozvala posetioce da pogledaju postavku „Exposition Coloniale“ i „uz njenu pomoć otrgnemo našu maštu i naš svet iz sivila i brutalnosti otuđenja“.

Autor Aleksandar Denić je rekao da je ovaj prilično ambiziocan projekat imao punu podršku i pomoć Ministarstva kulture i zahvalio se svom timu koji je bio u potpunosti posvećen ovom poslu.

Komesar nacionalnog paviljona i direktorka Muzeja grada Beograda Jelena Medaković posebno je istakla posvećenost Ministarstva kulture i potpredsednice Vlade i ministra kulture Maje Gojković uspešnoj realizaciji izložbe Aleksandra Denića, poručivši da Republika Srbija sa svojom izuzetno bogatom kulturom, ponosno stoji rame uz rame sa 29 drugih zemalja koje su deo ove prestižne i dugovečne međunarodne manifestacije još od njenih početaka.

Medaković je i izrazila nadu da će izložba Aleksandra Denića biti inspiracija za buduće generacije umetnika, kao i da će doprineti daljem jačanju međunarodnih kulturnih veza.

 Projekat Aleksandra Denića „Exposition Coloniale“, koji ove godine u Veneciji predstavlja našu zemlju, izabran je na javnom konkursu, a realizacija nastupa u paviljonu Republike Srbije poverena je Muzeju grada Beograda.

Međunarodna umetnička izložba Bijenala u Veneciji održava se od 20. aprila do 24. novembra 2024. godine pod nazivom „Stranieri Ovunque“ – „Stranci svuda“, inspirisanom serijom radova koju je 2004. godine pokrenuo kolektiv iz Pariza i Palerma Kler Fonten.

Radovi se sastoje od neonskih skulptura u različitim bojama koje na sve većem broju jezika prikazuju reči „Stranci svuda“, po imenu torinskog kolektiva koji se borio protiv rasizma i ksenofobije u Italiji početkom ovog milenijuma.