BBC News

Muzika i Klaus Nomi: ’Raspevani vanzemaljac’ kojeg su voleli Dejvid Bouvi, Lejdi Gaga i mnogi drugi

Malo je pop zvezda koje su bile toliko jedinstvene kao Nomi koji kao da je stigao s nekog drugog sveta i o kome su pričali svi u Njujorku kasnih 1970-ih godina.

,,Da li će me znati, znati, da li će me znati sada?"

Ovo je pitanje koje je postavio nemački pevač, umetnik, izvođač i vizionar Klaus Nomi u numeri pod nazivom Nomi Song, biseru sa njegovog prvog, istoimenog albuma koji je objavljen 1981. godine.

Ovaj album, kao i ostatak njegove skromne, ali uticajne diskografije, nedavno je reizdat kao deo obeležavanja 40. godišnjice njegove smrti.

Kada je Nomi umro 6. avgusta 1983, u trenutku kada je imao samo 39 godina, postao je jedan od prvih poznatih ličnosti koju je odnela epidemija side.

U naredne četiri decenije, Nomijeva reputacija je postala kultna i pored toga što su ga slavili izvođači koji su pripadali mejnstrimu.

Ali zahvaljujući TikToku, na kojem su video klipovi sa njegovim nastupima pogledani 4,8 miliona puta, nova generacija sada otkriva da je ovaj fascinantni izvođač sa zapanjujućim operskim glasom, bio mnogo više nego puki saradnik Dejvida Bouvija, kako su ga ponekada opisivali.

,,Klaus Nomi je visokoprofilisana referenca za kvir zajednicu", kaže Džordž Hejvort, deo alternativnog kabaretskog dueta Buržoaz i Moris, koji Nomija vidi kao najveću inspiraciju u njihovom radu.

Nomi je bio poznat po svojim nastupima pod velikim naslagama šminke i obučen u plastični, crno-beli frak
Getty Images
Nomi je bio poznat po svojim nastupima pod velikim naslagama šminke i obučen u plastični, crno-beli frak

Lejdi Gaga, koja je rođena skoro tri godine posle Nomijeve smrti, rekla je da je tokom njenih formativnih godina bila ,,fascinirana" njime i još jednim neobičnim performerom, Australijancem Lejem Boverijem.

,,Odrasla sam uz njih, pa sam nekako prirodno i ja postala umetnica", rekla je ona za Gardijan 2011. godine.

Kada je Kajli Minog nastupala na Glastonberi festivalu 2019, na sceni joj se pridružio plesač koji je odao počast Nomiju tako što je nastupio prekriven debelim slojem šminke i obučen u imitaciju njegovog čuvenog crno-belog, plastičnog fraka.

U potpisu fotografije na kojoj su bili ona i Nomijev imitator, Minog je napisala: ,,U Klausovom duhu".

Nomi je imao veliki uticaj i na modnu industriju - Mark Džejkobs, Žan-Pol Gotije i Bruno Piters su takođe odali počast njegovom prepoznatljivom stilu - a inspirisao je i pisce.

U svojoj poznatoj knjizi iz 2016. godine (The Lonely City: Adventures in the Art of Being Alone), britanska spisateljica Olivija Lejng istražuje način na koji su Nomi i nekolicina drugih umetnika kao što je na primer Endi Vorhol, u sopstvena dela uneli taj neopisivi osećaj tuge.

,,Ja zaista mislim da je bio potpuno usamljen", rekla je Lejng za BBC Kulturu.

Ona Nomija opisuje kao ,,vanzemaljca koji pati za sosptvenom planetom" zbog autentičnog izgleda i vokalnog stila.

,,Za mene tu leži magija Klausa Nomija: nije postojao niko sličan njemu, ni pre ni kasnije", dodaje Lejng.

Nedokučivi genije

Taj osećaj kao da je s drugog sveta je oduvek bilo obeležje koje je pratilo Nomija, a on je čak postao i jači nakon njegove prevremene smrti.

Sve ga to čini sve nedokučivjim, kako vreme prolazi.

Međutim, ta njegova vanzemaljska persona ga je definisala i dok je bio živ, a definitivno je privukla i Dejvida Bouvija koji je Nomija i njegovog najboljeg prijatelja i kolegu performera Džoija Arijasa angažovao da se pojave kao avangardni prateći vokali tokom njegovog čuvenog nastupa u Saturdej Najt Lajv TV emisiji 1979. godine.

Tokom nastupa i izvođenja pesme The Man Who Sold the World, Bouvi je nosio plastični frak koji je bio toliko nezgrapan da su Nomi i Arijas bukvalno morali da ga iznesu i smeste pored mikrofona.

A tokom izvođenja Bouvijevih hitova TVC15 i Boys Keep Swinging, Nomi je otplesao robotski ples pored beživotne ružičaste pudlice koja je u ustima držala minijaturni televizor.

Opšti utisak je bio totalno nadrealan, čak i po današnjim standardima.

Na početku intervjua za belgijsku televiziju iz 1982. godine, novinar je upitao izrazito našminkanog Nomija koji je u tom trenutku nosio nekoliko brojeva veći mantil i polucilindar: ,,Ko ste vi? Mutant ili agent CIA-e?"

Nomijev odgovor je bio skroman i dvosmislen.

,,Ja sam običan čovek, pretpostavljam da sam i umetnik", rekao je on.

Arijas, koji je upravljao Nomijevom zaostavštinom posle smrti njegovog prijatelja 1983. godine, kaže da je Nomi svoj vanzemaljski stil razvijao postepeno i organski.

Kada su se njih dvojica po prvi put sreli u Njujorku 1976. godine, Nomi je radio kao pekar poslastičar i koristio je njegovo pravo ime, Klaus Sperber.

,,Nosio je fedora šešir, avijatičarske naočare, košulju sa prugama, Bruks braders bež čino pantalone i mokasine", priseća se Arijas.

Nomi (skorz levo) i Džoi Arijas (drugi sleva) su bili prateći vokali Dejvidu Bouviju (sedi, prvi sleva) tokom čuvenog nastupa u TV emisiji Saturdej Najt Lajv
Getty Images
Nomi (skorz levo) i Džoi Arijas (drugi sleva) su bili prateći vokali Dejvidu Bouviju (sedi, prvi sleva) tokom čuvenog nastupa u TV emisiji Saturdej Najt Lajv

Arijas se seća i da je Sperber ,,lepo živeo" od njegovih ,,ukusnih torti, kolačića i pita" koje je dostavljao dobrostojećim klijentima u Njujorku.

Pre nego što se doselio u Njujork, Sperber, koji je rođen u Bavarskoj, je radio kao vratar i razvodnik u berlinskoj Dojč operi, a uveče bi i izvodio operske tačke u gej klubu Klajst Kazino.

Ali kada su on i Arijas postali prijatelji, Sperber je pevao samo ,,jednom godišnje u jednoj crkvi za Božić".

Njih dvojicu je povezala zajednička ljubav prema svemu od starog rokenrola do Bili Holidej, ali tokom tih godišnjih nastupa u crkvi, Nomi je uvek pevao ariju iz jedne od njemu omiljenih opera.

Noć koja je promenila sve

Sperberova transformacija u Klausa Nomija je otpočela onog trenutka kada je pronašao flajer za Nju vejv vodviljski šou, kabare-audiciju koja je trebalo da se odigra u Irving plazi u Njujorku 1978. godine.

On je tada poželeo da bude deo te predstave, ali je znao da će morati da poradi na vlastitom imidžu ne bi li se istakao.

,,Rekao mi je - Ne mogu da odem tamo kao Klaus Sperber - to nije ime za zvezdu!" priseća se Arijas.

Tako su Klaus i njegov prijatelj Adrijan Ričards pretumbali slova u nazivu naučno-fantastičnog časopisa Omni ne bi li mu dali dvosmisleno umetničko ime Klaus Nomi.

,,Izgledalo je kao da kaže: Da li me prepoznajete?" kaže Arijas.

Te večeri je Nomijev debi izgledao kao otkrovenje.

Crno-beli snimci sa tog nastupa su se pojavili u dokumentarnom filmu The Nomi Song iz 2004. godine i na njima može da se vidi Nomi koji peva Mon coeur s'ouvre a ta voix, ariju iz Sen-Sansove opere Samson i Dilajla iz 1877. godine.

Nomijev kristalno čisti kontratenor slušaoce vraća u prethodni vek, ali njegovo lateks svemirsko odelo i robotski pokreti, pođednako elegantni i enigmatični, kao da dolaze iz budućnosti.

,,Svi su odlepili kada su ga videli", priseća se Arijas.

,,Sve je izgledalo totalno pop, ali u isto vreme i nadrealno, uvrnuto, divno i njujorški".

Zahvaljujući tome što se u repertoaru našla i pesma Nomi Song, ovo formativno izvođenje i danas se graniči sa magijom.

,,Cela predstava kao da je lebdela iznad onoga što bismo tradicionalno očekivali od kabarea i to je bila ogromna inspiracija za sve nas", kaže Hejvort.

Njegov kolega iz benda Buržoaz i Moris, Liv Moris, dodaje: ,,Činjenica da je Klaus imao nastup tog kalibra tokom noćnog kvir nastupa, definitivno nam je pokazao da je sve moguće kada smo i sami počeli da nastupamo na londonskoj kabare sceni".

Kajli Minog je tokom nastupa u Glastonberiju 2019. godine imala pored sebe i Nomijevog imitatora
Getty Images
Kajli Minog je tokom nastupa u Glastonberiju 2019. godine imala pored sebe i Nomijevog imitatora

Nakon tog nastupa u Nju vejv vodviljskom šou programu, kaže Arijas, sve ,,kockice su se složile" za njegovog prijatelja.

Nomi je pozvan da nastupa u određenim klubovima na Menhetnu, a među njima su bili i Maksov Kanzas Siti i klub Mad i za tu priliku Nomi je angažovao prateći bend u kojem je bio i Kristijan Tomas koji će kasnije napisati neke od najpopularnijih Nomijevih pesama kao što su Total Eclipse i Simple Man.

Nomi je osmislio i frizuru koja je ,,ličila na čiroki" stil, ne bi li istakao sve izraženije zaliske.

U kombinaciji sa sablasno belom šminkom, njegov vanzemaljski imidž je počinjao da dobija svoj zamišljeni oblik.

O Nomiju je počelo sve više da se priča, pa je tako i Dejvid Bouvi, uvek u potrazi za sličnim talentima, postao njegov i Arijasov prijatelj i posledica tog prijateljstva je bio i čuveni Saturdej Najt Lajv nastup.

Prema Arijasu, globalna rok ikona im je pre samog nastupa rekla: ,,Ljudi će odlepiti kada vas vide, vaše karijere će eksplodirati nakon ovoga".

Kratka studijska karijera

Bouvi nije pogrešio.

Malo posle tog nastupa, Nomi je potpisao ugovor sa evropskom podružnicom Bouvijeve diskografske kuće RCA, što je dovelo i do objavljivanja istoimenog debitanstkog albuma 1981. godine.

Iako je Nomi uglavnom bio povezivan sa tadašnjom nju vejv scenom koja je nasledila pank, njegova muzika je ipak bila drugačija i previše se oslanjala na teatarski pristup da bi mogla da se uklopi u taj nju vejv šablon.

Na tom debitantskom albumu on kombinuje operske arije sa elektronskim bitovima u obradama pop hitova.

Među najpoznatijim takvim primerima izdvaja se obrada proto-feminističke pesme You Don't Owe Me Leslija Gora u kojoj je Nomi izmenio refren u delu u kom umesto stiha ,,you don't know me - još jedno poigravanje sa njegovim umetničkim imenom - peva ,,Don't say I can't go with other boys" - uz obavezno kvir namigivanje.

,,Njegova muzika je neverovatna. To nije kabare, nije ni kemp - njegova muzika jednostavno ne može da se svrsta nigde", kaže Hejvort.

Lejng ističe da ,,ono što vokalno Nomija čini tako jedinstvenim je u stvari kombinacija njegovog predivnog kontratenora (glasa) i bizarnnih i očaravajućih stvari kojima se služi".

Ona kaže i da niko drugi ,,nije uveo takav zvuk u pop muziku".

S obzirom na to da su Nomijeve ploče toliko karakteristične, posebno se tragičnom čini činjenica da je njegov drugi album, Simple Man iz 1982. godine, bio i njegov poslednji. (Treći album pod nazivom Encore, predstavlja u stvari kombinaciju njegove stare i nove muzike i obajvljen je posthumno, 1983. godine).

Na albumu se ističe pesma After the Fall, dirljiva balada koja najavljuje apokalipsu i koju je napisao Hofman.

Buržoaz i Moris su tu pesmu obradili na njihovom najnovijem albumu Pleasure Seekers, jer je ona, kako kaže Moris, bila naročito relevantna tokom epidemije kovida.

Nomija je odnela prethodna, HIV/AIDS epidemija, samo devet meseci nakon što je objavljen album Simple Man.

Arijas veruje da bi njegov prijatelj postao ,,jedna od najvećih izvođačkih atrakcija na svetu" da se nije razboleo, ali ga teši to što je Nomi i dalje uzor svima koji imaju jedinstven pogled na svet i umetnost.

,,Klaus je dokaz da, ukoliko to želite, možete da postanete nešto neverovatno bez obzira na predrasude", kaže Arijas.

,,Njegov život je bio veoma uzbudljiv i on je uvek donosio rizične odluke i to je nešto što će zauvek inspirisati ljude".


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk