Društvo

Kakva prava imaju putnici ukoliko im je let otkazan ili kasni?

FOTO: Pixabay ilustracija

FOTO: Pixabay ilustracija

Zbog duže zabrane točenja goriva juče na beogradskom aerodromu „Nikola Tesla“, zbog nepovoljnih vremenskih uslova, pojedini letovi su kasnili, a neki su i otkazani. Putnici čiji su letovi kasnili ili su otkazani imaju prava na zamenske letove ili na refundaciju novca.

Prema dostupnim informacijama na satju beogradskog aerodroma, juče je otkazano ukupno šest letova iz Beograda i šest onih koji je trebalo da slete u našu prestonicu.

Iz domaće avio-kompanije Er Srbija saopštili su da je zabrana točenja goriva uticala na njihov planirani saobraćaj.

„U slučajevima propuštenih povezanih letova, putnici će biti preusmereni na alternativne letove“, poručili su iz ove kompanije.

Vuk Blečić iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva ranije je za Radio-televiziju Srbije (RTS) objašnjavao da ukoliko dođe do pomeranja ili otkazivanja letova, kompanije su u tom slučaju  dužne da putnike obaveste na vreme.

“Kada su ovakve situacije, koje nisu česte, kompanije gledaju da putnike prevezu na alternativni način do njihove destinacije”, rekao je on.

Avio-kompanije treba da obaveste putnike da im je let otkazan, i da im daju alternativu leta.

“Ukoliko putniku ta alternativa ne odgovara, ukoliko je svrha putovanja izgubljena, neki poslovni sastanak, neko venčanje, sve zavisi od putnika, i putnik više nema razloga da putuje, on ima pravo da ne uzme alternativni let nego da mu se vrati novac od karata koje su kupljene, znači to je refundacija i kompenzacija, zato što let nije realizovan. Iznos od najčešće 250 evra putnik ima pravo za letove u unutar evropske zone da dobije kao kompenzaciju na ime otkazanog leta“, pojasnio je Blečić.

 
On je naveo da je kompanijama uglavnom u prvom planu to da putnici budu zadovoljni.

“Putnici imaju rok od 90 dana da podnesu zahtev kompaniji za kompenzaciju i refundaciju karata. Imaju pravo i da im se vrati novac za karte koje nisu iskorišćene i da dobiju kompenzaciju u zavisnosti koliko je let bio dug. I kompanije najčešće odgovaraju na te reklamacije pozitivno jer nema razloga da ne odgovore pozitivno i putnici najčešće budu zadovoljni“, kazao je Blečić.

Šta kada let kasni duže od pet sati?
“Ukoliko je let dugo kasnio, a to znači preko pet sati, putnik može da refundira svoje karte ukoliko nije svrha putovanja ostvarena. Ukoliko je došlo do nekih vanrednih situacija na koje avio-prevoznik nije mogao da utiče, a to su vremenske nepogode, to je zatvaranje vazdušnog prostora, imali smo kovid situaciju, onda avio-kompanija nema obavezu da putnika refundira“, naveo je Blečić.

Prema njegovim rečima, Direktorat ne može da naloži kompaniji da isplati, da putnika obešteti na bilo koji način, već da pruži pravni savet putniku.

“Ukoliko smatramo da putniku su ugružena prava i da je očigledna situacija, mi kontaktiramo prevoznika i zahtevamo da se isti predmet ponovo obradi i da se putniku da odgovor. Ukoliko kompanija ostane pri tom svom stavu, putnika opućujemo na nadležni sud. Ukoliko su letovi iz Republike Srbije, to su sudovi u Republici Srbije. Ukoliko su letovi iz drugih zemalja, to su nadležni sudovi zemlje polaska, a ukoliko je slučaj da je prevoznik avio kompanije Er Srbija, onda su sudovi Republike Srbije nadležni. Znači, da li je let iz Pariza, iz Londona u Beograd ili iz Beograda u London, naš sud je nadležan“, rekao je Blečić.

On je podsetio i da u današnje vreme ima mnogo jeftinih letova i da se prilikom kupovine te karte putnik saglašava sa nekim stvarima koje njemu uskraćuju prava.

“Kako bi došlo do krajnje cene od 20 ili 30 evra po karti, on se odrekne gomile prava koja bi mu pripala da uzme, na primer, kartu koja je nešto skuplja, a koja je refundabilna, koja daje mogućnost promene termina i sve ono što putniku zaista treba, jer kada se otkaže let, a putnik je daleko od kuće, definitivno je mnogo bolja opcija da ima alternativu da se vrati nego da ostane tamo i da pokušava sam na neki način da obavi“, savetovao je Blečić.