BBC News

Muzika i AI: Hoće li se izvođačima kej-popa isplatiti upotreba veštačke inteligencije

Obožavaoci imaju podeljenja mišljenja o upotrebi AI u muzičkoj industriji.

Kej-pop grupa Seventin (Seventeen)
Getty Images
Kej-pop grupa Seventin (Seventeen) sada koristi veštačku inteligenciju, priznaje član benda Vuzi, treći s desna

Ljubitelji kej-popa trenutno su podeljeni oko upotrebe veštačke inteligencije.

Nekoliko najvećih zvezda ovog žanra sada koriste tehnologiju za pravljenje muzičkih spotova i pisanje tekstova, među kojim je dečački bend Seventin (Seventeen).

Prošle godine južnokorejska grupa je prodala oko 16 miliona albuma i postala jedan od najuspešnijih kej-pop bendova u istoriji.

Međutim, njihov najnoviji album i singl Maestro (Maestro) izazvao je burne reakcije.

Muzički spot sadrži scenu generisanu veštačkom inteligencijom.

Na predstavljanju albuma u prestonici Seulu, jedan od članova benda Vuzi je rekao novinarima da pri pisanju pesama „eksperimentiše" veštačkom inteligencijom.

„Vežbali smo da pravimo pesme pomoću veštačke inteligencije, jer želimo da se razvijamo u skladu sa tehnologijom, a ne da se žalimo na nju", rekao je on.

„To je tehnološko dostignuće koje treba da iskoristimo, a ne samo da njime budemo nezadovoljni.

„Vežbao sam upotrebu veštačke inteligencije i pokušavao da otkrijem koje su prednosti, a šta su nedostaci".

Vuzi je međutim kasnije na Instagramu objavio da su ljudi „napisali i komponovali" sve pesme benda Seventin.

Na veb-stranicama posvećenim kej-popu, ljubitelji ovog žanra izneli su podeljena mišljenja.

Pojedini kažu da je potrebno uvesti pravila pre nego zaživi upotreba ove tehnologije.

Drugi su izrazili otvoreniji pristup, među kojima je i velika obožavateljka kej-popa Ešli Peralta.

„Ako veštačka inteligencija može da pomogne umetniku da prevaziđe kreativne blokade, onda mi je to u redu", kaže 26-godišnja Ešli.

Međutim, ono što nju brine je da ako tekstovi na celom albumu budu generisani veštačkom inteligencijom, obožavaoci bi izgubiti osećaj koji im pružaju njihovi omiljeni muzičari.

„Volim kada muzika odražava umetnika i njegova osećanja", kaže ona.

„Kej-pop umetnici uživaju mnogo veće poštovanje kada sami smišljaju koreografiju, pišu tekstove i komponuju, jer tako publika dobija deo njihovih misli i osećanja.

„A upotrebom veštačke inteligencije može da nestane taj ključni element koji povezuje umetnike sa njihovim obožavaocima".

Ešli i njena najbolja prijateljica Čelsi Toledo vode potkast Spill the Soju namenjen ljubiteljima kej-popa.

Čelsi obožava bend Seventin zato što sami pišu pesme i osmišljavaju koreografiju, ali je zabrinuta da bi upotreba veštačke inteligencije to mogla da promeni.

„Ako bi objavili album koji je pun tekstova koje nisu lično napisali, ne znam da li bi to više bio isti Seventin, a obožavaoci žele od njih muziku koja ih čini autentičnim".

Oni koji se bave produkcijom kej-popa nisu iznenađeni što umetnici primenjuju nove tehnologije.

Kris Nairn je producent, kompozitor i tekstopisac, koji radi pod umetničkim imenom Azodi.

Tokom proteklih 12 godina piše pesme za kej-pop izvođače, među kojima su Kim Vuđin i vodeća agencija SM entertejnment (SM Entertainment).

Zbog rada sa kej-pop zvezdama Kris, koji živi u Brajtonu, proveo je mnogo vremena u Južnoj Koreji, i tamošnju muzičku industriju opisuje kao progresivnu.

„Izlazeći po Seulu, shvatio sam da su Korejci napredni u pogledu inovacija veoma otvoreni za 'sledeću novotariju?', i razmišljaju 'kako da budemo korak ispred svih?', kaže on.

„Zato za mene nije iznenađenje što primenjuju veštačku inteligenciju u pisanju tekstova, tako drže korak sa tehnologijom".

Na pitanje da li je veštačka inteligencija budućnost kej-popa, Kris kaže da ne veruje.

Kako sam koristi veštačku inteligenciju za pisanje tekstova, misli da oni nisu dovoljno snažni za vrhunske umetnike.

„Veštačka inteligencija generiše prilično kvalitetne tekstove, ali vrhunski tekstopisci, oni koji to najbolje rade, jesu izmislili i stvorili nešto potpuno novo.

„Veštačka inteligencija koristi sadržaje koji su već dostupni i zato ne može sama da stvori nešto novo."

Ako ništa drugo, Kris veruje da će upotreba veštačke inteligencije u kej-popu povećati potražnju za pesmama koje sadrže više ličnih osećanja.

„Obožavaoci će vršiti pritisak da čuju stihove koji dolaze iz srca umetnika, i koji zbog toga zvuče drugačije od bilo koje pesme koju može da napiše veštačka inteligencija".


BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.


Seventin nije jedini kej-pop bend koji koristi veštačku inteligenciju.

Ženska grupa Aespa, sastavljena od nekoliko članica generisanih veštačkom inteligencijom i nekoliko stvarnih članica, takođe je koristila ovu tehnologiju u najnovijem muzičkom spotu.

U spotu za pesmu Supernova (Supernova) postoji scena generisana veštačkom inteligencijom, u kojoj su lica članica benda nepomična dok se pomeraju samo njihova usta.

Voditeljka potkasta i velika obožavateljka kej-popa Čelsi kaže da je to izazvalo burne reakcije mnogih.

„Kej-pop je poznat po neverovatnoj produkciji i montaži i ta draž nestaje ako čitave scene generiše veštačka inteligencija", dodaje ona.

Čelsi takođe brine da se neće na odgovarajući način vrednovati rad umetnika.

„Upotrebom veštačke inteligencije u muzičkim spotovima, teže je saznati da li je nečije originalno umetničko delo ukradeno, to je zaista osetljiva tema".

Aespa
Getty Images
Ženski kej-pop bend Aespa takođe koristi veštačku inteligenciju

Arpita Adja je novinarka koja prati muziku i velika je obožavateljka kej-popa.

Veruje da je upotreba veštačke inteligencije u kej-pop industriji pokazatelj pod kakvim su umetnici pritiskom da stvore nešto novo.

„Većina izvođača objavljuje album svake dve godine, ali kej-pop grupe izdaju albume svakih šest do osam meseci jer je interesovanje veliko".

Ona takođe veruje da je upotreba veštačke inteligencije već postala uobičajena u ovoj industriji zbog neverovatne popularnosti obrada pesama generisanih veštačkom inteligencijom na Jutjubu.

Obrade pesama prave obožavaoci koristeći veštačku inteligenciju za oponašanje glasa drugog izvođača.

Arpita se zalaže za uvođenje pravila, na šta pozivaju i umetnici u zapadnim zemljama.

Prošlog meseca su megazvezde, među kojima su Bili Ajliš i Niki Minaž, napisale otvoreno pismo pozivajući na zabranu „pljačkaške" upotrebe veštačke inteligencije u muzičkoj industriji.

Pozvali su tehnološke kompanije da se obavežu da neće razvijati alate za generisanje muzike veštačkom inteligencijom „koji podrivaju ili zamenjuju umeće i dar tekstopisaca i umetnika, ili nam uskraćuju pravičnu nadoknadu za naš rad".

Arpita kaže da zbog toga što ne postoje propisi, obožavaoci osećaju obavezu da odrede šta je, a šta nije u redu.

„U nedostatku jasnih smernica o tome koliko umetnici smeju, a koliko ne da koriste veštačku inteligenciju, mi pokušavamo da sami postavljamo granice i da uvek razmatramo 'šta je ispravno, a šta pogrešno?"

Srećom, kej-pop umetnici su svesni šta publika želi, kaže ona, i dodaje da se nada da će se stvari promeniti.

„Obožavaoci su najvažniji i oni imaju veliki uticaj na umetnike.

„Grupe uvek žele da uče i osluškuju publiku, a ako Seventin i Aespa shvate da povređuju njihove obožavaoce, verovatno će se time pozabaviti".


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]