Kultura

Požarevački brend - Glumačke svečanosti „Milivoje Živanović“

U Požarevcu se održavaju četiri pozorišna festivala – dva profesionalna i dva amaterska. Svaki od njih Požarevac na mapi Srbije pozicionira kao grad pozorišta, a Glumačke svečanosti „Milivoje Živanović“ čine ovaj grad posebno prepoznatljivim.

“Festival ’Živka Matić’, ’Milivojev štap i šešir’, Dani Milivoja Živanovića, tj. Glumačke svečanosti ’Milivoje Živanović’ i Viminacijum Fest, na mapi Srbije, ali i regiona, svrstavaju Požarevac na visoko pozicionirano mesto kao grad pozorišta“, kaže za Boom 93 Dejan Krstić, koji je u prethodnom skupštinskom sazivu bio član Gradskog veća Grada Požarevca zadužen za kulturu i koji je učestvovao u organizaciji festivala.

Prema njegovim rečima, Viminacijum Fest, najmlađi festival, nastao je sa željom da se uvede regionalni pozorišni festival.

“Ono što je bitno za Požarevac to je da smo pozorišni grad, grad koji neguje pozorišnu kulturu i trudićemo se, naravno, da i u narednom periodu to unapredimo na još većem nivou nego što je sada”, kaže Krstić.

Foto: S.Lisac

Da je festival posvećen Milivoju Živanoviću brend grada, kako kaže, pokazuje ne samo zainteresovanost publike za taj festival već pre svega zainteresovanost pozorišta i glumaca koji bi želeli da na njemu učestvuju.

“Ono što predstavlja neki lep problem, to je problem selektora koji treba da odredi predstave, jer mnogo predstava se ponudi, a prosto ne mogu svi da učestvuju na takmičenju”, kaže Krstić.

Urednik Centra za kulturu Bojan Gačević navodi kako je selekcija možda najbitnija stvar ovog festivala.

“Ako imate dobrog selektora, imate i dobar festival. To se pokazalo i ove godine. Selektorka Molina Udovički Fotez, poznata dramaturškinja,jedan od možda naših trenutno vodećih dramaturga, i ove godine napravila je stvarno odličnu selekciju”, navodi on.

Podsetimo, 28. Glumačke svečanosti “Milivoje Živanović” održane su od 1. do 6. aprila 2024. godine.

U takmičarskom delu festivala izvedene su sledeće predstave:

"Švejk" Beogradskog dramskog pozorišta, u režiji Veljka Mićunovića,

"Razvojni put Bore Šnajdera" Jugoslovenskog dramskog pozorišta, u režiji Egona Savina,

"Otac" Ateljea 212, u režiji Paola Mađelija,

"Ćelava pevačica" Centra za kulturu Tivat, u režiji Jagoša Markovića i

"Urnebesna tragedija" Narodnog pozorišta iz Beograda i Narodnog pozorišta iz Banjaluke, u režiji Jagoša Markovića.

Kako je sve izgledalo pogledajte na LINKU. 

Gačević navodi kako je ovogodišnji festival bio posvećen Jagošu Markoviću.

“Molina Udovički Fotez je baš želela da poslednje dve predstave koje on uradio u prethodnih godinu dana postavimo i da se podsetimo onoga šta nam je ostavio u amanet veliki Jagoš Marković”, kaže Gačević.

Govoreći o formi festivala, Bojan Gačević navodi kako su 28. Glumačke svečanosti “Milivoje Živanović”imale svoju formu koja traje već unazad nekoliko godina. Ipak, ističe da u skladu sa vremenom koje nam dolazi i festival dobija neko novo ruho.

Smatra da su Glumačke svečanosti postale jedan od brendova grada. One su jedan od pet najboljih festivala u Srbiji.

Foto: S.LIsa

“Ono što je najbitnije jeste da je to jedini glumački festival.U njemu se dodeljuje samo jedna glavna nagrada i to je nagrada glumac festivala. Svake večeri najbolji glumac dobija nagradu glumac večeri i od tih 5-6 glumaca koji su glumci večeri, jedan postaje glavni glumac festivala. On dobija novčanu nagradu koja nije mala i koja je za respekt i dobija, normalno, statuetu Milivoja Živanovića. Ono što je najzanimljivije jeste da je ovo festival koji glumci vole zato što to jeste njihov festival – festival posvećen glumcima”, objašnjava Gačević.

I Dejan Krstić navodi kako bi svaki glumac voleo da dobije statuetu Milivoja Živanovića.

“To je ono što znamo iz razgovora sa glumcima koji su je osvojili, koji kažu šta im to znači u njihovoj karijeri i da je, kada dobiju statuetu Milivoja Živanovića,to pravi pokazatelj njihovih glumačkih umeća”, rekao je Krstić.

Ove godine najbolja glumica festivala bila je Olga Odanović, koja je tumačila ulogu   gospođe Borio u predstavi "Ćelava pevačica" Centra za kulturu Tivat. Intervju sa glumicom pogledajte na LINKU.

Dejana Krstića smo pitali kako uopšte izgleda proces organizacije festivala.

“Ima tu dosta stvar – od izbora selektora koji će selektovati predstave do sastanaka umetničkog veća koji je u toj organizaciji, pa do samih ljudi, pre svega u Centru za kulturu. Ovom prilikom moram da im se zahvalim jer su oniveliki borci i veliki radnici. Mi kad svi dođemo i pogledamo predstavu, mi to vidimo lepo na sceni, ali celokupna ta organizacija oko svega toga, pripreme, razgovori sa glumcima o njihovim potrebama, o postavljanju scenografije, ozvučenja, osvetljenja, to je jedan veliki, veliki proces koji najviše podnose ljudi koji su zaposleni u Centru za kulturu. I ono što je najbitnije to je da oni svojim radom veoma doprinose pre svega kvalitetu tog festivala”, ističe Krstić.

U svim tim događanjima, neizostavne su i anegdote.

“Ima dosta anegdota. Evo jedne interesantne. Kada je gostovao Rade Šerbedžija, jedan čovek iz obezbeđenja nije znao ko je devojka koja je ustala sa strane i počela da igra. On je počeo da je umire: 

’Nemojte, nemojte, dođite, sedite ovde’. A onda Rade Šerbedžija sa scene kaže: ’Gde je moja Lucija?’ To je u stvari bila njegova ćerka. To je bilo simpatično”, navodi Krstić.

Kada je u pitanju način na koji Grad Požarevac podržava održavanje Glumačkih svečanosti, ali i ostalih festivala, Krstić navodi da je u prethodnih nekoliko godina pre svega finansijski unapredio sve festivale koji se održavaju na teritoriji grada, u selima i u Gradskoj opštini Kostolac.

“Prevshodno je to novac u pitanju, jer ako hoćete nešto da napravite vredno i dobro, morate da uložite novac. Ja moram napomenuti da festivali kao što su Viminacijum Fest i Dani Milivoja Živanovića nisu profitabilni festivali. Od prodaje karata Centar za kulturu zaradi neki novac koji ide u njihove prihode. Međutim, ono što je bitno, jeste da Požarevac kao grad i ti festivali kao brend budu prepoznatljivi. Taj marketing koji ima grad Požarevac ima preko tih festivala mnogo, mnogo više vredi nego uloženi novac”, smatra Krstić.

Festival nosi naziv po Milivoju Živanoviću, pozorišnom, televizijskom i filmskom glumcu, rođenom u Požarevcu 1900. godine. 

Početak njegove glumačke karijere vezuje se za putujuće pozorište. Njegov talenat prepoznao je Branislav Nušić i preporučio ga za angažman u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu. Zatim je bio član član pozorišta u Skoplju, odakle kasnije prelazi u Beograd. Jedan je od prvih članova Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Uloge koje je tu igrao učinile su ga jednim od naših najistaknutijih glumaca ovog pozorišta.

O važnosti festivala, pored toga što je važan glumcima, svedoči i to koliko je važan publici, koja svake godine željno iščekuje festival i koja ispuni Veliku salu Centra za kulturu.

Projekat „Supermarket kulture”, koji podržava Gradsko veće Grada Požarevca, a čiji je deo i ovaj tekst, ima za cilj da afirmiše kulturne vrednosti i stvaralaštvo, da predstavlja stvaraoce i umetnike, ali i da obrađuje ključne teme od značaja za položaj kulture i umetnosti u društvu i našoj lokalnoj zajednici, da pruži podršku i istakne važnost kulturne politike za budućnost našeg društva. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.