BBC News

Učeničke kompanije u Srbiji: Razvoj preduzetničkog duha u srednjoj školi

Kroz program koji se sprovodi skoro dve decenije, prošlo je desetine hiljada đaka i više stotina učeničkih kompanija, koje se uglavnom na kraju školske godine gase jer pravni okvir za njihovo poslovanje nije definisan.

Lenka Jovanović (prva sleva) i njene drugarice iz „Autmarka" predstavljaju njihov proizvod na nacionalnom takmičenju učeničkih kompanija u Beogradu
Miroslava Simić Kocić/Dostignuća mladih u Srbiji
Lenka Jovanović (prva sleva) i njene drugarice iz „Autmarka" predstavljaju njihov proizvod na nacionalnom takmičenju učeničkih kompanija u Beogradu, u julu 2024.

Raznobojni konopci, dvostruko ispleteni u narukvicu, a unutar nje - hirurška igla i konac, tableta za prečišćavanje vode i sredstvo za potpalu vatre.

Ovaj alat za preživljavanje u prirodi koji se, poput sata, nosi na ruci, osmislilo je i proizvelo pet drugarica okupljenih u učeničku kompaniju Autmark (OutMark) iz Zaječara.

„Profesor nam je pomagao da osnujemo kompaniju, a ideju o narukvicama smo dobile jer smo zajedno bile u izviđačima", govori Lenka Jovanović, menadžerka prodaje i marketinga i učenica drugog razreda zaječarske gimnazije, za BBC na srpskom.

Njihova ekipa je ovogodišnji pobednik na nacionalnom takmičenju učeničkih kompanija, nadmetanja najboljih srednjoškolskih timova koje skoro dve decenije organizuju Dostignuća mladih u Srbiji, ogranak međunarodne nevladine organizacije Junior Achievement.

„Ovim programom kod mladih želimo da kreiramo preduzetničke veštine i duh, bez obzira da li će kasnije da se bave time ili ne", govori Darko Radičanin, predsednik ovog udruženja.

Budući da pravni okvir za njihovo poslovanje nije definisan, većina učeničkih kompanija se do kraja školske godine ugasi.

Zato je, kaže Radičanin, važno da se napravi model po kome učenik može „da generiše novac od toga što je napravio, izneo na tržište i prodao".

Kroz program je prošlo desetine hiljada đaka iz više od 380 srednjih škola širom Srbije, dok broj učeničkih kompanija varira iz godine u godinu.

Ove i prošle ih je bilo između 180 i 190.

Udica, zviždaljka i tag za ljubitelje prirode

Narukvice za preživljavanje u prirodi
Miroslava Simić Kocić/Dostignuća mladih u Srbiji
Narukvice za preživljavanje u prirodi, u zavisnosti od modela, sadrže hiruršku iglu i konac, tablete za prečišćavanje vode, kresivo ili kompas.

Da će već početkom prvog polugodišta školske 2023/2024, uplivati u preduzetničke vode pet drugarica iz detinjstva i učenice prvog razreda zaječarske gimnazije, verovatno nisu ni pomišljale.

Pod mentorstvom profesora fizike Mladena Šljivovića, pored redovnih školskih aktivnosti, počele su da uče o biznis planovima, marketing strategijama i ostalim elementima važnim za poslovanje budućeg preduzeća.

„Bilo je to nešto potpuno novo za mene, zanimljivo i komplikovano, nisam znala da postoji taj svet", kaže Lenka Jovanović, sada učenica drugog razreda gimnazije.

Devojke su rešile da iskoriste znanje iz izviđača u pletenju narukvica koje će, uz brojne dodatke i unapređenja, postati njihov glavni proizvod.

Kako bi saznale šta je sve ljubiteljima prirode potrebno za preživljavanje u divljini, bacile su se u „istraživanje tržišta" i razgovarale sa planinarima, ribolovcima, lekarima, pa čak i bajkerima.

Tako su došle do proizvoda koji u sebi sadrži, u zavisnosti od modela, trake za krpljenje guma, zip vezice, kresivo ili kompas.

„Imate, na primer, i NFC tag (čip) koji služi da, ukoliko vas neko pronađe onesvešćenog, prisloni telefon i očitavanjem, bez interneta, dođe do vaših medicinskih podataka - alergija, terapija, donor organa, šta god da ubacite", objašnjava 15-godišnja Lenka.

Većina ovih dodataka, među njima i igla i udica, nalazi se unutar dvostruko ispletene narukvice.

Do njih se dolazi pošto se lako razmota pet metara dugački konopac.

Sa ovim proizvodom Andrea Buković, Dunja Vasiljević, Marija Prvulović, Mina Mihajlović i Lenka otišle su prvo na regionalno, a onda i nacionalno takmičenje učeničkih kompanija u Beogradu i pobedile.

Prvo mesto im je obezbedilo plasman na evropsko nadmetanje u Italiji u julu, koje su završile bez nagrada, ali „prezadovoljne" i sa mnogo novih poznanstava.

Za njihov uspeh se pročulo pa tako ove narukvice trenutno nose mnogi njihovi prijatelji i poznanici, ali i drugi zaljubljenici u prirodu.


BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.


Šta su učeničke kompanije?

Učenička kompanija je program organizacije Dostignuća mladih u Srbiji, dela globalne mreže Junior Achievement Worldwide, koji se ovde primenjuje od 2005.

Sprovodi se u srednjim školama širom Srbije od prvog do četvrtog razreda, kroz „teorijsku i praktičnu nastavu, mentorski program, kao i niz takmičenja, sajmova i konkursa".

Ideja je da tokom jedne školske godine đaci steknu preduzetničke veštine, praktična znanja i sposobnost poslovanja i vođenja preduzeća, na više desetina časova vannastavnih aktivnosti, u čemu im pomažu nastavnici-mentori i poslovni mentori.

„Na tom putu ih učite kako da kreiraju ime, marketinšku kampanju, proizvod, da izađu na tržište, da ga prodaju i onda šta će da rade sa tim parama.

„Da im kreirate čitav ciklus šta jedna firma radi, sa željom da na kraju školske godine oni tu kompaniju zatvore i da sledeće, ako ima interesovanja, otvore možda drugu ili nastave sa tom, ali uz dodatu vrednost", objašnjava Darko Radičanin.

Počeli su na jugoistoku Srbije, dok danas u 384 obrazovne institucije postoje nastavnici koji su prošli treninge.

Ovaj program se trenutno sprovodi u oko 140 srednjih škola širom zemlje.

Učenici sami biraju čime će da se bave, te je ponuda šarolika - od proizvodnje hrane i zelene energije, preko različitih preparata i predmeta, do aplikacija.

Štandovi učeničkih kompanija na ovogodišnjem nacionalnom takmičenju u Beogradu
Miroslava Simić Kocić/Dostignuća mladih u Srbiji
Štandovi učeničkih kompanija na ovogodišnjem nacionalnom takmičenju u Beogradu

Naporan mentorski put do pobede

Mladen Šljivović, profesor fizike u zaječarskoj gimnaziji i mentor devojkama iz učeničke kompanije AutMark, kaže da je čitav proces izuzetno naporan.

On obuhvata, između ostalog, rad na javnom nastupu, budući da se kompanija prezentuje na sceni pred žirijem, pri čemu pomažu stručnjaci u tim oblastima, a nastavnikov zadatak je i da „motiviše đake da istraju" u ideji.

„Onog momenta kada vide prve rezultate rada, ne mogu da opišem promenu u stavu koji imaju i u energiji koju pokazuju, zbog čega je nadalje izuzetno lako raditi.

„U početku niko nije svestan šta se traži od njih, koji su problemi, a na kraju samostalno pripremaju sve - bukvalno deca odrastu za nekoliko meseci", priča Šljivović.

Zaječarski prosvetar već šest godina mentoriše učeničke kompanije - sedam ih je stiglo do finala, a AutMark je druga firma pod njegovim nadzorom koja osvaja nacionalno takmičenje.

U školskoj 2022/2023 bio je mentor učeničkoj kompaniji Za čili, koja je proizvodila biopesticid od ove ljute paprike za organsko prskanje biljaka.

Đacima, kaže profesor, ovaj program „izuzetno znači", ali je problem što ih se malo uključi u odnosu na ukupan broj učenika.

A šta znači njihovim mentorima?

„Moja filozofija se svodi na to da želim da učenici odu što dalje, to je za mene neki vid patriotizma.

„Materijalno gledano ne mogu da kažem da imam neku korist, ali nije ona ni bitna, znači mi jer sam imao priliku da upoznam mnogo ljudi i znam da deca koja su prošla kroz ovo nikada neće zaboraviti - to je jedno divno iskustvo", zaključuje Šljivović.

Šta kaže zakon?

Većina učeničkih kompanija se ugasi posle nacionalnog takmičenja pošto ne postoji pravni okvir po kome bi njihovo poslovanje moglo nesmetano da se nastavi, prvenstveno jer su članovi maloletna lica koja ne mogu da registruju firmu.

Radičanin kaže da njegova organizacija godinama „apeluje na Ministarstvo (prosvete) da pokušaju da pronađu model da se to reši bez želje da se izađe iz obrazovnog sistema".

Neka učenička preduzeća uspevaju da plasiraju njihove proizvode, poslujući tako u „sivoj zoni", što se „toleriše", dodaje on.

Ipak, postoje i škole koje su zahvaljujući ličnim zalaganjima i entuzijazmom direktora, računovođa i nastavnog kadra, pronašle odgovarajući pravni model.

Kao jedan od primera dobre prakse Radičanin navodi učeničke zadruge „pod čije poslovanje može da se podvede učenička kompanija".

Od srednjoškolske aplikacije do startapa

Anđela Kanjo i njeni drugari iz mladenovačke gimnazije pobedili su sa Muvablijem na nacionalnom takmičenju učeničkih kompanija 2022. godine
Miroslava Simić Kocić/Dostignuća mladih u Srbiji
Anđela Kanjo i njeni drugari iz mladenovačke gimnazije pobedili su sa Muvablijem na nacionalnom takmičenju učeničkih kompanija 2022. godine

Malo je primera učeničkih firmi koje su posle srednje škole nastavile da posluju - jedna od njih je novonastala startap kompanija Muvabli (Moveably) iz Mladenovca.

Osnovani su školske 2020/2021, a već sledeće su pobedili na nacionalnom takmičenju.

Na ideju da pokrenu aplikaciju koja povezuje prevoznike i klijente pri transportu robe došla je, tada učenica trećeg razreda mladenovačke gimnazije, danas osnivačica Muvabli startapa, Anđela Kanjo, usled poslednje u nizu selidbi.

„I onda sam sa školskim drugom pričala o tome, a i čuli smo za neke slične koncepte u Americi, pa da vidimo kako mi to možemo da primenimo", govori ova studentkinja druge godine Fakulteta organizacionih nauka (FON) u Beograd, za BBC na srpskom.

Napravili su desetočlani tim, razvili saradnju sa lokalnim transporterima i redovno vežbali za nacionalno takmičenje na kome će zauzeti prvo mesto.

Evropsko prvenstvo je održano u Estoniji gde je gotovo čitav tim otišao pod mentorstvom profesora Predraga Matovića.

„Nismo se vratili sa nagradom, ali smo skupili kontakte. Prelepo je iskustvo upoznati vršnjake iz drugih zemalja i videti na čemu rade, koliko im škole pružaju i koliko ih lokalne zajednice podržavaju u projektima", kaže Kanjo.

Od ekipe iz učeničke kompanije, ostali su samo ona i programer Filip Oketić, oboje studenti FON-a i osnivači Muvabli startapa, koji je nedavno na jednom projektu dobio 25.000 dolara bespovratnih sredstava za otvaranje firme i početak poslovanja.

Kao digitalna platforma, a ne aplikacija, uskoro kreću sa radom.

A princip je isti - posredovanje između registrovanih prevoznika sa klijentima kod transporta određenih predmeta putem oglasa na sajtu.

„Trenutno nije ideja da transakcije idu preko nas, već da budemo platforma koja im omogućava da se povežu u par klikova.

„Prevoznici vide šta selite, daju ponude koje vidite samo vi, zatim odaberete, dobijete kontakt i dalje se dogovarate oko transporta", zaključuje Kanjo.

Neizvesna budućnost

Lenka Jovanović kaže da je kroz učeničku kompaniju dosta naučila o poslovanju i „kako se radi", ali nije sigurna kakva budućnost čeka AutMark.

Dodaje da sa drugaricama nije mnogo pričala o tome jer su svesne da je „zakonski nemoguće da maloletni osnuju firmu".

„Možda neka od nas jednog dana iskoristi ovu ideju jer je inovativna, a možda završimo kao neki ljudi iz prethodnih kompanija koji se sada time bave.

„Mi bismo volele, ali komplikovano je, videćemo šta će da se desi", zaključuje Lenka.


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]