Društvo
Milica Živković: Obrazovanje pruža ženama priliku da prevaziđu izazove i ostvare svoje ciljeve
FOTO: Privatna arhiva
Obrazovanje je jedan od ključnih faktora koji omogućava ženama da steknu samostalnost i preuzmu aktivnu ulogu u društvu. Kroz formalno obrazovanje, žene ne samo da stiču neophodne veštine i znanja, već razvijaju i kritičko mišljenje, samopouzdanje i sposobnost donošenja odluka, što ih osnažuje da budu nezavisne i uspešne, kako na profesionalnom, tako i na ličnom planu. O značaju obrazovanja za osnaživanje žena, kao i o ličnim iskustvima tokom studija i rada, razgovarali smo sa Milicom Živković, master profesorkom jezika i književnosti, koja je svoje obrazovanje stekla na Filološkom fakultetu u Beogradu.
Kroz svoj obrazovni put, kako sama kaže, imala je priliku da se susretne sa različitim pristupima učenju i da proširi svoje znanje ne samo o jezicima, već i o kulturi i društvu Skandinavije.
"Studije na Filološkom fakultetu pružile su mi puno više od poznavanja norveškog, švedskog i danskog jezika, jer uspešno integrišu filološke discipline poput lingvistike, književnosti i kulture skandinavskih zemalja, te bih rekla da su dugotrajna izloženost i neposredan dodir sa društvenim i kulturološkim aspektima Skandinavije, kao i kontakt sa kolegama u našoj i skandinavskim zemljama tokom osnovnih i master akademskih studija otvorili put ka novim saznanjima, koja su, rekla bih, na jedinstven način obogatila moj lični i akademski razvoj.." ističe Milica.
Milica je već u osnovnoj školi pokazala interesovanje za jezike, a posebno je ljubav prema norveškom jeziku otkrila pred početak studija. Privukao ju je jedinstven način studiranja na Filološkom fakultetu, gde se kroz studije jednog skandinavskog jezika stiče pasivno znanje i preostala dva jezika.
"Studijama skandinaviske na Filološkom fakultetu u Beogradu privukao me je način studiranja jedinstven u zemlji i regionu, gde studenti odabravši jedan od tri skandinavska jezika, norveški, švedski ili danski, istovremeno stiču pasivno znanje preostala dva jezika, budući da se svi stručni predmeti i predavanja tokom studija održavaju na sva tri jezika. Na ovaj način integrisane studije jezika tada su mi se činile kao pravi izazov, i danas sam neizmerno zahvalna na prilici da tokom studija upoznam jezike i književnosti, te steknem prijatelje i kolege iz tri za mene do tada prilično daleke i gotovo nepoznate zemlje", objašnjava ona.
Jedna od ključnih veština koje je stekla tokom studija bila je samostalnost u radu i razvijanje kritičkog mišljenja, što smatra presudnim za svoj profesionalni razvoj.
"Predavači iz različitih kultura zahtevali su od nas da razvijamo sopstveni pristup naučnom radu, uzimajući najbolje iz srpskog i skandinavskih obrazovnih sistema," kaže Milica.
Govoreći o značaju obrazovanja za osnaživanje žena, Milica veruje da je ono ključno, kako na ekonomskom, tako i na ličnom planu.
"Jednake prilike za obrazovanje i ostvarivanje svog punog potencijala bez obzira na polnu pripadnost uče nas tome da je svako od nas vredan zbog svega što možemo postići, te da nismo ograničeni onim što nam je inherentno dato, što otvara put ka većoj jednakosti u društvu. Tokom studija imala sam prilike da učim od obrazovanih i uspešnih žena. Njihova neizmerna podrška i njihov akademski put za mene su velika inspiracija, i smatram se srećnom da mogu reći da se na svom profesionalnom putu do sada nikada nisam na bilo koji način osetila sputanom, štaviše," naglašava Živković.
Trenutno radi na poziciji sekretara Katedre za germanistiku na Filološkom fakultetu, gde i dalje uči od profesora i profesorki sa izuzetnim iskustvom.
"Činjenica da sam kao mlada žena na početku svog akademskog puta dobila priliku da radim na odgovornoj poziciji na svom fakultetu i nastavim da učim od svojih profesora i profesorki sa izuzetnim iskustvom uliva mi nadu u to da obrazovanje ima moć da prenebregne razlike koje doprinose diskriminaciji po različitim osnovama i otvara put dobrim prilikama. Verujem da svest o važnosti obrazovanja, osnažena primerima koji pokazuju da obrazovne institucije zaista pružaju priliku za uspeh i dalji akademski razvoj mladim ženama, mogu podstaći sve više mladih žena da veruju u to da, iako se neretko može činiti da su izazovi pred nama veliki, pravo na jednake prilike zaista postoji." dodaje Milica.
Iskustvo rada sa studentima, posebno kao demonstrator na predmetu Savremeni norveški jezik, izdvaja kao najvrednije.
"Verujem da je u radu sa studentima najvažnije da nastavnik poznaje svoje studente, te prepozna na koji način im može biti podrška na putu do ostvarenja ciljeva i kako im može pomoći da ostvare svoj pun potencijal. S time u vezi, mislim da je nekada od gradiva puno važnije ono što možemo naučiti svoje studente i što oni mogu naučiti nas o životu i sebi samima, zbog čega mislim da podrška nastavnika može imati neizmernu ulogu u osnaženju mladih žena i mladih ljudi uopšte" kaže Milica.
Među izazovima tokom karijere, Milica izdvaja prelazak iz srednje škole na fakultet, kao i prelazak iz studija u radni odnos, ali smatra da su ti izazovi prilike za napredak.
"Svest o neophodnosti obrazovanja čini životne prekretnice lakše savladivim i treba ih doživeti kao priliku za dalji razvoj," naglašava ona.
Na pitanje kako društvo može dodatno podržati žene u obrazovanju, Milica smatra da je svest o rodnoj ravnopravnosti ključna, i da je potrebno stalno podsticati inicijative koje pružaju ženama konkretne prilike za napredak.
"Mislim da je svest o rodnoj ravnopravnosti nešto što stalno treba podsticati, u svakodnevnom životu, ali i kroz razne inicijative i politike koje mladim ženama mogu pružiti konkretne prilike da ostvare svoje ciljeve i napreduju u profesionalnom smislu. Mislim da je položaj žena na planu karijere znatno bolji nego što je to bio slučaj ranije, ali da je svest o rodnim razlikama duboko ukorenjena u našem razmišljanju, te da je izuzetno bitno negovati i stalno graditi svest o važnosti rodne jednakosti, kako bismo vremenom stvorili društvo u kome više neće biti potrebno razmišljati o ovakvim inicijativama", rekla je Živković.
Obrazovanje za Milicu nije samo profesionalna, već i lična motivacija.
"Priznaću da profesionalno usavršavanje nekada ume oduzeti puno vremena, ali za mene je to nešto što me motiviše i na ličnom planu ispunjava, te mi daje snagu da i u drugim aspektima privatnog života i razvoja nastojim da budem što srećnija i ispunjenija. Za mene su porodica, divni prijatelji i kolege velika podrška, i mislim da biti okružen dobrim ljudima i baviti se onim što zaista volimo predstavlja put ka ispunjenom i srećnom životu", ističe ona.
Mladim ženama koje su na početku obrazovnog puta, Milica savetuje da se posvete onome što ih ispunjava.
"Mislim da je jako važno posvetiti se onome što nas zaista ispunjava i ka tome uvek stremiti. Na svakom putu ima izazova, i svaki od njih prilika je za razvoj i upoznavanje sebe, ali ono što verujem da istinski daje snagu da prenebregnemo baš svaku teškoću jeste svest o tome da je to samo korak bliže onome što nas čini zaista srećnim. Mislim takođe da treba dozvoliti sebi da budemo tek pomalo idealisti, jer svaki naš mali korak vodi ka ličnom cilju, ali i ka tome da pružimo najbolje od sebe društvu u kakvom želimo da živimo", poručuje Milica.
Na kraju, Milica deli i svoja iskustva iz Norveške, gde je tokom studija imala priliku da se upozna sa tamošnjim obrazovnim sistemom.
"Rekla bih da se ključne razlike tiču načina na koji norveški i srpski obrazovni sistem pristupaju učenicima. Čini mi se da su oba sistema izuzetno kvalitetna, te da srpski i norveški studenti imaju jako širok dijapazon znanja i veoma razvijeno kritičko mišljenje, ali da to postižu na drugačije načine, te da norveški školski sistem izuzetno insistira na učenju kroz razgovor, kao i na tome da učenike ne bi trebalo na bilo koji način izdvajati na osnovu kompetencija i dostignuća, pa tako, na primer, takmičenja iz različitih školskih predmeta u Norveškoj uopšte ne postoje. S druge strane, srpski obrazovni sistem podstiče učenike na takmičarski duh i na taj način dodatno motiviše da profesionalno napreduju. Mislim da postoje aspekti jednog i drugog obrazovnog sistema koji mogu biti veoma plodonosni, zbog čega i sama u svom radu sa studentima nastojim da ih na najbolji mogući način integrišem", rekla je Milica.
Iako joj je boravak u Norveškoj pružio brojne prilike, Milica vidi svoju budućnost u Srbiji, gde joj posao i obrazovanje omogućavaju kontinuirano usavršavanje i putovanja.
"Vreme provedeno u Norveškoj tokom studija donelo mi je puno divnih prijatelja i iskustava, i naučilo da još jednu zemlju i kulturu zavolim gotovo jednako kao onu u kojoj sam odrasla. Neizmerno sam zahvalna na prilikama za usavršavanje koje mi je pružio Univerzitet u Beogradu, kao i fondacije Kraljevine Norveške. Nikada sa sigurnošću ne možemo znati gde će nas put odvesti, ali sebe smatram istinski srećnom zbog toga što mi moj posao i obrazovanje u Srbiji pružaju priliku za putovanje i usavršavanje i u drugim zemljama", zaključila je Milica.
Obrazovanje igra ključnu ulogu u stvaranju ravnopravnog društva, u kojem žene imaju jednake mogućnosti da razviju svoje potencijale i doprinesu zajednici. Kroz primere poput Milice Živković, možemo videti kako posvećenost učenju otvara vrata ka novim prilikama i prevazilaženju prepreka. Njeno iskustvo svedoči o važnosti ne samo formalnog obrazovanja, već i podrške i inspiracije koju mlade žene dobijaju od svojih profesora. Ulaganje u obrazovanje žena nije samo individualni put ka uspehu, već i način da se stvori društvo koje ceni jednakost i pruža prilike svima, bez obzira na pol.
Projekat „Jake, aktivne, poslovne žene za budućnost svih nas” podržava Gradsko veće Grada Požarevca, a čiji je deo i ovaj tekst ima za cilj da predstavi socijalnu sliku o položaju žena u našem društvu, da ukaže na važnost i značaj žena u političkom, javnom životu, da ukaže na važnost i značaj obrazovanja i da promoviše, predstavi uspešne i odgovorne poslovne žene. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.