Moj grad
Prva žrtva konkursa za gradski prevoz u Beogradu: MobiLitas preuzeo nekadašnji dobavljač
Foto: Pixabay/Ilustracija
Te 2007. godine malo ko je mogao da pretpostavi da će se uspostavljena saradnja pretvoriti u sasvim drugačiji odnos. Požarevački servis „Zvonko“ potpisao je ugovor sa prevoznikom Veolia Litas. Za njih su razvijali i proizvodili elektronski sistem naplate karata. Danas ni „Zvonko“ nije samo servis, već početak veće priče, a ni prevoznik nije Veolija. Zove se MobiLitas i preuzela ga je mlađa „sestra“ nekadašnjeg servisera naplate karata, firma – Saniva 012.
Za one upućenije u stanje na srpskom tržištu prevoza putnika sasvim je jasno da je ovo prva žrtva tek okončanog konkursa za gradske i prigradske linije u Boegradu. Odnosno novog javno-privatnog partnerstva. Za nosioca prethodnog konzorcijuma, MobiLitas, nije bilo mesta u poslednjoj trci. Ne pod uslovima o kojima su uključeni mahom samo nezvanično govorili, piše Forbes Srbija.
Ko je MobiLitas
U Požarevcu odavno pamte prevoznika Litas. Za njim je 35 godina poslovanja, nekoliko vlasnika i isto toliko imena.
Prvi put je privatizovan 2006. godine. Češka frima Connex Morava je kupila 70 odsto društvenog kapitala. Već naredne godine firma je promenila ime u – Veolia Transport Litas.
U junu 2009. godine nemačka firma Veolia Transport Central Europe je kupila češku Connex Moravu, pa je i požarevačka firma dobila novog vlasnika.
Koju godinu kasnije, 2013. i nemačku firmu je preuzela druga nemačka firma Deutche Bahn Mobility Logistics, pa su i autobusi u Požarevcu opet promenili gazdu. I još jednom novo ime – Arriva Litas. Ubrzo su preuzeli Arriva LUV, još jednog prevoznika.
I to još nije kraj. Prošle godine, ponovo su drugi Nemci, Mutares Holding-55 , preuzeli Arriva Litas i ponovo promenili ime. Sada u MobiLitas. Novi nemački vlasnik je, kao se vidi iz napomena uz finansijski izveštaj, deo grupacije u kojoj su još Nemačke železnice i Arriva.
Šta se desilo sa linijama
Kako nezvanično saznaje Forbes, tek još koji dan Beogradom će voziti autobusi MobiLitasa. Bilo ih je 80, a iz dana u dan ih je sve manje. Predvodili su konzorcijum 20 firmi, koje su poslednjih osam godina prevozile građane na 29, mahom, gradskih linija.
Iz napomena se vidi da je MobiLItas u 2023. radio u punom obimu u svojim poslovnim jedinicama u Beogradu i Požarevcu. U Beogradu su angažovali 127 autobusa i 273 zaposlenih. Radili su na ugovoru sa Gradom Beogradom u gradskom prevozu putnika i prevozu radnika kompanije Boš.
U Požarevcu je vozilo 128 autobusa zahvaljujući 238 zaposlenih. Prevozili su putnike u međumesnom, gradskom, međugradskom, međunarodnom i vanlinijskom saobraćaju. Vozili su zaposlene i đake.
U Nišu su imali 49 autobusa i 69 zaposlenih angažovanih na poslovima radničkog prevoza kompanije Leoni Wiring Systems Southeast. Uz napomenu da ugovor sve vreme generiše gubitke. I to zbog smanjenog broja kilometara, usporenog odobravanja faktura i produženog roka plaćanja. Menadžment je zato raskinuo ugovor maja prošle godine.
U Kragujevcu su zapošljavali 38 vozila i 95 zaposlena. Imali su ugovor sa JP Šumadija, ali je i on istekao prošlog novembra.
Na kraju 2023. MobiLitas je angažovao 670 ljudi. Dobar deo radnika se osuo. Sa istekom beogradskog ugovora, posao se drastično smanjio. Kako nezvanično szanajemo, autobusi još voze samo u požarevačkom kraju.
Ko su dve „sestre“ Saniva 012
A baš iz Požarevca stiže novi gazda. Reč je o firmi Saniva 012, registrovanoj za računarsko programiranje. Vlasnik je Ivan Kočev. Ćerka joj je MobiLitas, od pre nekoliko dana. Povezana preduzeća, „sestre“, su Bus Logic i Buslogic bus sistem.
Njihova priča je, kako se vidi na portalu firme, počela 1966. godine, otvaranjem TV servisa „Zvonko“.
„Bus Logic doo je preduzeće čija je delatnost zasnovana na 50 godina iskustva u radu sa elektronskim sistemima“, piše na sajtu. „Svoje poslovanje prvobitno je otpočelo kao servis elektronske opreme, konstantno radeći na razvoju inovativnih rešenja, što je vremenom dovelo do formiranja prepoznatljivog domaćeg brenda elektronskih uređaja D-Logic i sistema za elektronsku prodaju karata BusLogic“.
Uoči novog milenijuma razvili su kartične sisteme za očitavanje radnog vremena zaposlenih. Narednih godina usavršili su sistem za hotele, kartice za pristup sobama i aktiviranje struje. Od 2007. rade na autobuskim sistemima.
Njihovi sistemi danas su ključni za naplatu karata u nekoliko gradskih prevoza. Prema javno dostupnim podacima, Bus Logic je deo sistema naplate u beogradskim autobusima. Poveren im je posao u Subotici, Novom Sadu, dok u Nišu održavaju GPS sistem.
Više pročitajte na LINKU.