Moj grad
Počeo crni petak, gužve se očekuju popodne (FOTO)
FOTO: Boom93/S.Lisac
Svake godine, poslednji petak u novembru, poznat kao „crni petak“ (Black Friday), donosi pravu pomamu među kupcima. Ovaj globalni fenomen, koji je nastao u Sjedinjenim Američkim Državama, karakterišu ogromna sniženja, a trgovci nastoje da isprazne skladišta pred prazničnu sezonu.
Iako je ovaj dan postao popularan i u Srbiji, pravi smisao sniženja često izostaje.
U regionu crni petak se sve više koristi kao marketinški alat, sniženja koja se nude nisu ni približno onima koja su prisutna u inostranstvu. Trgovci sve više koriste naziv „crni petak“ kako bi privukli kupce, ali u mnogim slučajevima popusti nisu toliko značajni.
Obišli smo Stop Shop i proveravali koji će popusti danas dočekati potrošače.
"Mislim da cene nisu baš snižene i da je u inostranstvu to više sniženo. U ovoj radnji inače daju i kupone, a vidim da je i drugim radnjama sniženo, ali ništa značajno", rekla nam je jedna od sugrađanki koju smo sreli na dečijem odeljenju u Takko radnji.
Inače, popusti u ovoj radnji funkcionišu na principu kupona ukoliko se potrošači prijave na kasi, te sa pet sakupljenih kupona mogu da ostvare pet popusta, dva od 30%, dva od 25% i jedan od 20 odsto. Kuponi i popusti idu na svu robu.
U prodavnici obuće Deichmann, starija sugrađanka nam je rekla da joj se sviđaju popusti i da robe za svačiji džep. Kako nam je rekla, njen jedini problem je što ne može ništa da nađe za sebe.
"Ima dobro sniženje, ali mi nije bitna toliko cena, koliko mi je bitno da mi bude udobno, ali dobro je nije loše", rekla je ona.
U ovoj prodavnici, potrošači mogu da očekuju popuste od 30-50 odsto, ali ne na sve proizvode, već samo na odabrane artikle, koji su obeleženi okruglim nalepnicama.
"Svuda gde su crne nalepnice imate popust. Kod nas je popust počeo od prošle nedelje i veliko je interesovanje. Pošto popodne očekujemo veće gužve, pojačali smo i broj radnika u drugoj smeni", rekla nam je jedna od prodavačica.
Ivan Marković, menadžer prodavnice Waikiki je rekao da se popusti kreću od 30 do čak 70 odsto na pojedine artikle.
"Sa svih odeljenja imamo 25-30 odsto dodatnog sniženja. od utorka nam je krenula akcija, i proizvode smo snizili i za danas i naredni vikend. Tako će biti do ponedeljka", rekao je Marković.
Inače, u sportskim radnjama u Stop Shopu mogu se naći popusti od 20-50 odsto, ali i određeni prouzvodi koji su sniženi i 60%.
U jednoj od drogerija, 5% celokupnog današnjeg pazara biće preusmereno u dobrotvorne svrhe.
Predsednica Republičke unije potrošača Vesna Perinčić kaže da u Srbiji nema pravih popusta tokom „Crnog petka“ i ističe da je propust, pre svega, u našem Zakonu u trgovini. Objašnjava da se u našem Zakonu o trgovini ne navodi da roba mesec dana pre početka popusta ili akcije sezonskog sniženja mora biti istaknuta po istoj ceni, kao što to predviđaju direktive Evropske unije.
Međutim, sprema se novi Zakon o zaštiti potrošača koji bi novim pravilima za trgovce sledeće godine mogao u srpske prodavnice da donese prave američke popuste. Još niže cene za kupce donela bi i jača konkurencija, kažu sagovornici Danasa.
Što se tiče kupovine preko interneta, Ministarstvo unutrašnjih poslova je nedavno objavilo apel povodom „Crnog petka“ i naveo da potrošači treba da budu oprezni sa kupovinom preko interneta.
Preporuke potrošačkih udruženja za predstojeći „praznik kupovine“ jesu da ne nasedaju na marketinške trikove, da pametno isplaniraju kupovinu, da ranije prate cene proizvoda koje žele da kupe i podsećaju da odmah nakon „Crnog petka“ dolazi i novogodišnja rasprodaja.
Goca
29.11.2024. 14:03
Džabe sve ovo. Narod nema pare. Može da bude stalno po 50% da bi nekako živeli. Mogli ste da pitate narod u Stop Shop što samo gleda a ništa ne pazari