Društvo

U Evropi problemi, šta čeka automobilsku industriju u Srbiji?

FOTO: Pixabay/Ilustracija

FOTO: Pixabay/Ilustracija

Ima li šanse za "strahoviti rast automobilske industrije" ove godine dok proizvodnja elektičnog grande pande u Kragujevcu kasni mesecima?

Svečano u julu predstavljena, FIAT grande panda još nije počela da se proizvodi u Kragujevcu. Početak je bio planiran za jesen, a dobra vest će biti ako se desi do kraja januara. Ipak, iako kasni i elektični automobili nisu baš profitabilni ni u Evropi, a još uvek nije poznato ni koliko će koštati – predsednik Srbije je već izveo računicu.

Sredinom prošle godine, za FIAT pandu upriličen je vatromet, posle kojeg proizvodnja nije počela. Prvi dan 2025. godine bio je rezervisan za lepe vesti.

„Ove godine očekujem strahoviti rast automobilske industrije, makar zbog FIAT-a pande, iako ćemo imati problema u snabdevačima, dakle oni koji proizvode auto-delove zbog pada proizvodnje u Evropi, u sveukupnoj automobilskoj industriji“, izjavio je Aleksandar Vučić, predsednik Srbije.

Dakle, automobilska industrija u Evropi u problemu, ali Srbiju čeka porast iste. Lepo zvuči, međutim, da li je izvodljivo?

Ekonomista Uroš Delević je skeptičan.

„Mi smo dosta vezani za taj evropski titanik, te privrede koje su u padu, nažalost. Oni koji nas vezuju za takve privrede nisu razmišljali o diverzifikaciji. To je to carstvo koje je u padu po pitanju BDP“, kaže Uroš Delević, ekonomista.

Teret procvata, razume se, treba da ponese Stelantisova fabrika u Kragujevcu, gde će se električna grande panda proizvoditi. Možda – ukoliko se dostigne rekord iz 2013. od 113 hiljada primeraka fiata 500 L, kaže novinar iz Kragujevca Zoran Radovanović.

„Ne znamo kako će na evropskim tržištima da prođe. Ja pretpostavljam da će u Francuskoj da prođe najbolje, zato što su najpovoljnije subvencije, u Nemačkoj već neće, jer Nemci ne daju više subvencije na plasman električnih automobila. Holandija, tamo je oglašena prodaja, ali tamo su subvencije znatno manje. Druga stvar, konkurencija je žestoka, tu je električni Citroen C3, koji je na istoj platformi kao i FIAT panda“, smatra Zoran Radovanović, novinar.

Međutim, predsednik mu ne vidi konkurenciju. Ali, pored rasta koji obećava – istovremeno – da li najavljuje i otkaze?

„Ne može Nemačka da otpušta sedamdeset hiljada radnika, a da kod nas bude sve potaman, a sarađujemo samo, ili najvećim delom, sa nemačkom industrijom“, rekao je Aleksandar Vučić, predsednik Srbije.

Ovaj fenomen definiciju ima u ekonomiji.

„Jobless growth“. Ili rast bez zaposlenosti koji se može desiti usled rasta produktivnosti. Pomenuli ste Nemačku, koja već zatvara neke fabrike u automobilskoj industriji. Nezaposlenost raste, to će se definitivno odraziti i na kapacitet njihovih kompanija da zapošljavaju u Srbiji, navodi Uroš Delević, ekonomista.

Za kupovinu električne „pande“ iz Kragujevca država će spremiti subvenciju od 5.000 evra, najavljeno je iz Ministarstva zaštite životne sredine. A za potencijalne otkaze, da se spremi otpremnina.