Društvo
U trenutku kad je nadstrešnice pala i ubila ljude - Železnička stanica zapravo bila samo gradilište
Foto: YouTube printscreen/Insajder Video
Železnička stanica u Novom Sadu je 1. novembra, kada se obrušila nadstrešnica i ubila 15 ljudi, formalno-pravno bila gradilište i ništa više od toga.
Tako su emisiji "Utisak nedelje" na Nova S ocenili profesor Građevinskog fakulteta Vladan Kuzmanović i profesorka Pravnog fakulteta Vanja Bajović, dodavši i da je primopredaja i otvaranje tog objekta u stvari bilo nelegalno.
Profesor Kuzmanović je objasnio da je prijava radova na rekonstrukciji izvršena 16. oktobra, odnosno 15 dana pre nego što se sama nadstrešnica srušila.
"To dalje znači da su radovi na samoj rekonstrukciji dve godine izvođeni bez prijave radova, što znači nelegalno, kao i da je jula prošle godine izvršena i primopredaja, koja je opet bila nelegalna. Zakonski je 15 ljudi poginulo na gradilištu, a ne na zvanično otvorenoj stanici koju je otvorio svečano državni vrh", objasnio je Kuzmanović.
Sa njegovom ocenom složila se i profesorka Bajović.
"Mi smo u junu imali svečano otvaranje, ali čega? Gradilišta? Pravno gledano to se posmatra kao da je bilo gradilište i ništa više", istakla je Bajović.
Ona je ocenila da nema dileme da nijedan zahtev studenata nije ispunjen. Naglasila je da smisao prvog zahteva nije da se objavi 16 hiljada stanica raznoraznih dokumenta, za koje većina građana koji nisu građevinski stručnjaci ne zna šta znače, već da se na osnovu te dokumentacije utvrdi ko je odgovoran zašto je nadstrešnica tek rekonstruisane zgrade ubila 15 ljudi.
"Tužilaštvo za organizovani kriminal kada je videlo da je cena radova pet puta veća od dogovorene, trebalo je da ispita te sumnje. Kako im to nije bilo sumnjivo? Pa vi kad renovirate stan, ako vam neko uzme pet puta više nego što ste dogovorili, naravno da ćete zdravorazumski da pomislite da hoće da vas pokrade. Ne može krivica da se prebaci na nekoliko inženjera jer su nešto potpisali. Obaveza tužilaštva je da takve stvari kontroliše bez da im to neko traži. Ovde je više nego jasno da je pitanju sistemska korupcija, izvlačenje novca iz budžeta, koja se na kraju završila smrću 15 ljudi", ocenila je Bajović.
Profesor Kuzmanović je istakao da je dokumentacija objavljivana tako da je javnost zatrpana njome jer je objavljuju tri različite institucije, vrlo često bez jasnih oznaka šta je šta i neke sistematizacije i tabele gde koji dokumenti mogu da se nađu.
"Pod jednom građevinskom dozvolom je 101 kilometar pruge, rekonstruckija 12 stanice i silnih objekta i ogroman broj izvođača i podizvođača, što je isto jako komplikovano za kontrolu i razumevanje. Imate kineske izvođače, pa kineske podizvođače, pa onda srpske firme, pa njihovi podizvođače. Jedno pitanje je i zašto su, pored kineskih izvođača, bila potrebna i dva kineska podizvođača, koji su uzeli navodno po 15 odsto provizije", upitao je Kuzmanović.
On je objasnio da finansijska forenzika, na kojoj treba da rade i stručnjaci sa Pravnog i Ekonomskog fakulteta, treba jasno da utvrdi koliko je tu ko zaradio, kao i kakva je odgovornost Vlade Srbije, nadležnog ministarstva, ali i državnog preduzeća Infrastrukture železnica Srbije, koji su finansijeri i investitori rekonsturkcije Železničke stanice.
Šta su još rekli ovi profesori možete saznati OVDE.