Moj grad
Koliko se radi za kilogram mesa i ostale osnovne proizvode?
FOTO: Envato elements/serhiibobyk
Cene proizvoda i usluga lične potrošnje u januaru 2025. godine porasle su za 0,6 odsto u odnosu na decembar prethodne godine, pokazuju najnoviji podaci Zavoda za statistiku. Na godišnjem nivou, inflacija iznosi 4,6 odsto, što je identičan rast kao u 2024. godini u poređenju sa 2023. godinom.
Prema poslednjem izveštaju Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine, prosečna potrošačka korpa u oktobru 2024. godine iznosila je 105.184,13 dinara, dok je minimalna potrošačka korpa bila 54.565 dinara. U istom mesecu zabeleženo je 23 radna dana, odnosno 184 radna sata. Na osnovu prosečne neto zarade od 98.538 dinara, satnica je iznosila 535,53 dinara.
Građanin sa prosečnom zaradom u oktobru 2024. morao je da radi 19 minuta za litar jestivog suncokretovog ulja, 13 minuta za kilogram šećera i sat i 19 minuta za kilogram svinjskog mesa sa kostima. Ovo pokazuje koliko je bilo potrebno efektivnog radnog vremena dana, časova i minuta za kupovinu proizvoda. Jedan radni dan je 8 časova.
Za kupovinu jednog LCD televizora od 20.972,56 dinara bilo je potrebno 4 dana i 7 sati rada, dok je za veš mašinu od 33.758,39 dinara bilo potrebno 7 dana i 7 sati rada.
Kilogram kafe zahtevao je 3 sata i 32 minuta efektivnog rada, kilogram čokolade 3 sata i 34 minuta, dok je za kilogram limuna trebalo raditi 23 minuta.
Za kupovinu automobila Škoda fabija 1,2, koji je u oktobru 20241. godine koštao 2.246.714,88 dinara potrebno je raditi godinu dana i devet meseci. Inače, potrebno radno vreme za kupovinu Škode Fabije izraženo je u efektivnom radnom vremenu, odnosno za radni dan od 8 časova, a ne kalendarski 1 godina, odnosno 365 dana.
https://must.gov.rs/tekst/8037/kupovna-moc-stanovnistva-potrosacka-korpa-2024.php
Prema izveštaju Zavoda za statistiku najveći rast cena zabeležen je u sektorima komunikacija (1,3 odsto) i transporta (1,2 odsto).
Poskupljenja su evidentirana i u oblastima rekreacije i kulture (0,7 odsto), hrane i bezalkoholnih pića, kao i stanovanja, vode, električne energije, gasa i ostalih goriva (po 0,6 odsto). Blagi rast cena primećen je u kategorijama zdravlja (0,5 odsto), opreme za stan i tekućeg održavanja, kao i restorana i hotela (po 0,4 odsto). Minimalna poskupljenja registrovana su u oblastima alkoholnih pića i duvana, kao i obrazovanja, sa rastom od 0,1 odsto.
Jedini pad cena zabeležen je u grupi odeće i obuće, gde su cene niže za 0,6 odsto u odnosu na prethodni mesec. Cene ostalih proizvoda i usluga ostale su uglavnom nepromenjene.