Društvo

Novi pravilnik za skupe SMS poruke sa kratkih brojeva od sledeće nedelje

Pixabay ilustracija

Pixabay ilustracija

Za razliku od usluge parkiranja, za koju potrošač tačno zna koliko košta kada Parking servisu pošalje SMS poruku, neke druge poruke koje spadaju u "usluge sa dodatom vrednošću", tarifiraju se znatno više i to tako da korisnik na mesečnom nivou može da dobije telefonski račun uvećan i za nekoliko hiljada dinara. Novi pravilnik RATEL-a, koji stupa na snagu sledeće nedelje, dodatno definiše obaveze koju ima firma - pružalac ovakvih usluga, kao i mobilni operator preko kojeg ta firma komunicira sa potrošačima.

Teško da postoji ijedan dugogodišnji korisnik mobilnog telefona kojeg, bar jednom, nije neprijatno iznenadio dodatni nepoznat trošak na mesečnom računu, koji neretko ume da premaši i hiljadu, dve dinara. Mobilni operatori u tom slučaju potrošaču objašnjavaju da su oni samo „posrednici“ između njih i firme koja pruža takvu vrstu usluge. Da li će novi pravilnik koji je doneo Savet Regulatornog tela za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) ovu situaciju popraviti, bar kada je reč o upozorenju potrošača?

Usluge sa dodatom vrednošću (Value Added Services – VAS) su šarenolike – od već pomenutog plaćanja parkinga, preko raznih zabavnih sadržaja poput kvizova, horoskopa, reklama koje nam stižu na mobilni telefon, igara na sreću…

„Usluga sa dodatom vrednošću je usluga koja se pruža putem javnih komunikacionih mreža i usluga korišćenjem posebnih brojeva ili kodova koji se koriste direktno ili indirektno preko aplikacije, i koja se tarifira na poseban način, a u svrhu pribavljanja unapred određenih dodatnih sadržaja i/ili usluga i naplaćuje preko računa za elektronske komunikacione usluge“, stoji u Pravilniku.

Ove takozvane VAS poruke najlakše se mogu prepoznati po tome što, po pravilu, pristižu sa brojeva koji sadrže četiri cifre, a cena im, često, premašuje stotinu dinara.

U ovu vrstu usluga spadaju i određeni pozivi, poput – usluga podrške korisnicima.

Do sada je ovakvim pravilnikom bilo definisano da firma koja pruža ovu vrstu usluge mora krajnjeg korisnika da obavesti o svakom iznosu većem od 1.000 dinara (uključujući PDV) potrošenom za poziv prema broju ili da prekine poziv kada njegovo trajanje dostigne deset minuta za konkretnu uslugu.

Sada je predviđena i obaveza da pružalac ovakve usluge mora krajnjeg korisnika (bez naplate dodatnih troškova) da obavesti i o svakom iznosu većem od 1.000 dinara (uključujući PDV) potrošenom za slanje poruka, odnosno nakon deset poslatih/primljenih poruka za konkretnu uslugu određenog pružaoca usluge, „u zavisnosti od toga koja okolnost pre nastupi“. Ova obaveza ne važi samo u slučaju plaćanja komunalnih usluga – poput parkinga, gradskog prevoza i slično.

I dalje stoji obaveza da pružalac ovakve usluge mora korisnika da obavesti o posebnim oblicima plaćanja usluge, i to pre njenog aktiviranja, kako i da mu omogući prekid korišćenja usluge u bilo kom trenutku.

Više pročitajte na LINKU.