Društvo

Politiko: Da li će se Srbija pretvoriti u rudarsku koloniju EU?

ilustracija/pixabay

ilustracija/pixabay

Projekat koji podržava Brisel, a ima za cilj razvoj rezervi litijuma potrebnog za električna vozila, podstiče političku nestabilnost na pragu Evropske unije, piše Politico.

Evropska unija stavila je strateški ulog na rezerve litijuma u Srbiji, kako bi podržala svoj ambiciozni prelazak na električna vozila. Umesto očekivanog napretka, suočila se sa "prljavom politikom" i ekološkim otporom toliko ozbiljnim da "truje" odnose Srbije sa Briselom i podriva njene težnje za članstvom u EU, piše Politico.
 
Procene govore da nalazište litijuma u Jadru sadrži dovoljno ovog metala za snabdevanje milion električnih vozila godišnje, što bi zadovoljilo do 25% evropske potražnje. To nalazište je sada u centru napora EU da obezbedi kritične sirovine potrebne za tranziciju sa fosilnih goriva. Nije čudno što je projekat rudarenja, koji razvija globalni gigant Rio Tinto, predložen za podršku kroz Zakon o kritičnim sirovinama (CRMA), čiji je cilj smanjenje zavisnosti EU od Kine, kada je reč o važnim sirovinama.
 
Međutim, žestok otpor građana Srbije, zabrinutih za zaštitu životne sredine i optužujući političke lidere za korupciju i nepotizam, ozbiljno preti da dodatno oslabi podršku članstvu u EU, koja je već niska – oko 40%.
 
Aleksandar Matković, istraživač iz Beograda, istakao je da bi podrška EU projektu Jadar pokazala da ekonomski interesi imaju prednost nad temeljnim vrednostima Unije, što bi, kako kaže, "imalo dramatične posledice za Srbiju i region". Protesti protiv rudarenja deo su šireg talasa anti-vladinih protesta u Srbiji, a napetosti su dodatno porasle nakon što je jedan dokumentarac, koji podržava Rio Tinto, označio protivnike projekta kao "ruske agente".
 
Takve tvrdnje ponovljene su i u Wall Street Journalu, a aktivisti su dodatno optuživani da rade za EU i Kinu.
 
"Ne možemo biti agenti tri različite supersile", poručio je Matković.
Dana 25. marta, evropski komesar za industriju Stefan Sežurne predstavio je 47 strateških projekata sirovina u okviru CRMA, ali među njima nije bilo projekata izvan EU — što je izazvalo nagađanja da je razlog kontroverza oko rudnika Jadar. Komisija je odbila da komentariše da li je spor oko Jadra uticao na odlaganje odluke, ali je naglasila da šire partnerstvo sa Srbijom na polju sirovina "ni na koji način ne menja pristup EU temeljnim principima procesa proširenja."
 
Sada se pažnja usmerava na to da li će rudnik Jadar biti uključen u sledeću listu strateških projekata CRMA. Sežurne je istakao da će "uskoro predstaviti dodatne projekte", uz napomenu da oni van EU "neće nestati sa mape".
 
Za mnoge u Srbiji, projekat Jadar sada simbolizuje da EU podržava rudarskog giganta nauštrb javnog interesa, stavljajući industrijske potrebe Nemačke i trku za zatvaranjem jaza sa Kinom ispred zaštite životne sredine, navodi Politiko, prenosi N1.
 
Nepoverenje građana prema vlastima dodatno raste, a mnogi veruju da će korist imati samo političari. Srbija je, inače, na najgorem mestu na Balkanu po Indeksu percepcije korupcije organizacije Transparency International.
 
Dijego Marin iz Evropske mreže za zaštitu životne sredine (EEB) upozorava da je dolina Jadra sklona poplavama. Marin ističe da, iako su "suva jalovišta definitivno bolja praksa, ona i dalje nisu bez ekoloških rizika, uključujući emisiju prašine i potencijalno zagađenje teškim metalima".
 
Prema izveštaju Instituta za obnovljive izvore i regulaciju zaštite životne sredine (RERI) iz Beograda, trenutna dokumentacija procene uticaja na životnu sredinu koju je dostavio Rio Tinto ne obuhvata pravilno odlaganje rudarskog otpada — već se bavi samo podzemnim rudnikom.
 
"Uticaj otpada nije adekvatno procenjen, niti su predložene odgovarajuće mere za sprečavanje, uklanjanje ili ublažavanje značajnih štetnih uticaja na životnu sredinu", izjavio je programski direktor RERI Mirko Popović.
 
U samom srcu evropskih napora da se takmiči sa Kinom u sektoru električnih vozila nalazi se sudbina nemačke automobilske industrije, koja ima snažan uticaj na stavove Berlina — a samim tim i na prioritete politike EU.
 
Problem je što Kina već drži monopol nad lancem nabavke kritičnih sirovina i proizvodnjom baterija, što njenim proizvođačima omogućava da proizvode baterije jeftino i u velikim količinama.
 
Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) poručuje da nedostatak domaće eksploatacije sirovina u Evropi.
 
"Čini domaću industriju zavisnom od drugih zemalja i spoljnih faktora za nabavku, ključno je da Evropska unija podrži razvoj evropskog lanca vrednosti za baterije", navode oni.
 
Međutim, obezbeđivanje sirovina je samo jedan deo slagalice. Nemački proizvođači automobila zaostaju za kineskim konkurentima u pogledu tehnologije i troškova, što ugrožava njihov udeo na tržištu i zaradu u Kini.
 
Pritisak se oseća i kod kuće. Audi je u martu najavio ukidanje 7.500 radnih mesta do 2029. godine u sklopu plana grupacije Volkswagen da smanji troškove i olakša prelazak na EV.
 
Iako projekti poput Jadra nisu presudni za uspeh evropskih proizvođača automobila, oni su test sposobnosti EU da se oslobodi kineske dominacije u okviru svoje strategije ekonomskog razdvajanja, piše Politico.