Društvo
“Crni petak” ali popusti ipak manji od očekivanih
Foto/Black Friday Požarevac
Poslednji petak u novembru mesecu obeležava se kao Crni petak (Black Friday) širom sveta. Crni petak je akcija popusta uglavnom počinje par dana pre petka i traje ceo vikend. U našem gradu najavljeni su popusti u prodavnicama hrane, obuće, odeće, tehnike, salonima nameštaja ali i u frizerskim i kozmetičkim salonima.
Iako do pre desetak godina za Crni petak mnogi u Srbiji nisu čuli, situacija se promenila i trgovački lanci i šoping centri ove godine spremniji dočekuju omiljeni period za kupoholičare.
Ekipa Boom 93 je obišla neke od prodajnih centara sa namerom da saznamo šta naši sugrađani kupuju najviše. Mlađe sugrađanke uglavnom su sa nestrpljenjem čekale popuste u kozmetičkim radnjama da kupe šminku i kozmetiku po povoljnim cenama ali i brendiranu garderobu.
Prodavci tehničke robe kažu da je prethodne godine bila veća zainteresovanost posebno za računare i laptopove, televizore, mobilne telefone i sličnu tehničku robu, ali ove godine interesovanje je dosta manje.
Mnogi sugrađani su iskoristili priliku i da obnove svoj nameštaj i uštede neka sredstva, kaže Dejan Savić, vlasnik kompanije Univer Savić iz Požarevca. Ova kompanija već treću godinu prati ovu globalnu akciju, a ove godine će trajati tokom celog vikenda.
Po njegovim rečima popusti koje kompanija Univer nudi su stvarni,ali ove godine situacija je drugačija jer cu cene repromaterijala poskupele pa ni popusti neće biti na nekom drastičnom nivou kakve možda kupci očekuju. On dodaje da je praksa mnogih trgovačkih lanaca da se cene određenih proizvoda drastično podignu pre sniženja pa se onda naprasno snize.
“Ono što bih istakao da se potrošači ne iznenade, mnogi će se i razočarati, jer ove godine je globalni trend pa i kod nas da su cene daleko veće. Veoma je značajno istaći u svetlu tog “Crnog petka” da su osnovne cene svuda daleko veće, u svakoj delatnosti, u svakoj branši, sva roba je poskupela, sve usluge su poskupele pa će možda i ta akcijska cena biti viša u odnosu na neku prošlogodišnju. Repromaterijali u proizvodnji su porasli preko 100 posto, cena energije je porasla tako da su to sve inputi koji utiču na krajnju cenu proizvoda. Nažalost naše tržište je takvo, naši ljudi nemaju novca, a cene su više nego prošle godine. Ovaj popust koji je aktuelan se odnosi na trajnu, osnovnu cenu, a na tržišnu cenu dajemo popust koji je od 15-20%. Svako ko se bavi proizvodnjom i prodajom nameštaja zna da nije moguće davati neke nerealne akcijske cene.” – naglasio je Savić.
Istraživali smo da li se kupuju knjige, ima li interesovanja, a prodavci u knjižari kažu da ima. Prodaja knjiga porasla je još prošle godine početkom pandemije kada je porasla i online prodaja knjiga ali i mnogih drugih proizvoda.
“Mi ove godine za “Black Friday” imamo popust 20% na gift program i imamo poklone za bilo koju kupovinu, bilo koji iznos samo da su u pitanju takozvani “Gift ili poklon proizvodi”. Imamo naše godišnje akcije, u decembru i noć knjige, a ovih dana aktivno dolaze naši stalni kupci i interesuju se za popuste koji predstoje. Idu i praznici a naši sugrađani sve češće kupuju knjige kao poklon. – kaže Filip Marković, prodajni savetnik u knjižari Laguna.
Online prodaja procvetala u vreme pandemije
Pandemija je prethodne dve godine promenila i potrošačke navike naših potrošača pa sve više njih se opredeljuje za online kupovinu.
Manor underwear je domaći brend muškog donjeg veša, a prodaja ovog ovog brenda pretežno je bazirana na online prodaju.
Radoslav Momirović, vlasnik ovog brenda objašnjava da od početka rada prati akciju “ Black Friday” koja obično nije svedena na jedan dan već na taj vikend.
“Koliko primećujem u Srbiji svi brendovi i radnje obeležavaju ovaj dan zbog aktuelnosti samog pojma “Black Friday” a ne da bi davali neke velike popuste kao recimo kod nas u Manoru koji idu i do 40%. To su uglavnom u pitanju mali popusti ili čišćenja prošlogodišnjih modela. Black Friday ni u inostranstvu više nije kao prethodnih godina. Popusti nisu toliko visoki kao prethodnih godina, možda pre desetak godina kada je to bilo baš u ekspanziji, naročito u Americi. Situacija sa pandemijom korona virusa je uticala i na to da sami proizvođači daju manje popuste. Cene svih sirovina i proizvoda su skočile i svakom od tih proizvođača je potrebno i da zaradi nešto od prodaje.” – kaže Momirović.
Online prodaja je porasla i kod nas ali i u svetu, a Momirović upozorava na lažne online profile i prodajne sajtove koji prodaju razne proizvode kao neregistrovane firme i nude kopije poznatih brendova. Važno je to napomenuti takve takozvane neregistrovane firme jako utiču sve one zvanične stranice, sajtove i firme i često dovode kupce u zabludu. On upozorava potrošače, tj kupce da onlajn kupovinu obavljaju samo putem registrovanih platformi, jer samo tako mogu kasnije da ostvare svoja prava, ako dođe do nekog problema.
“Moj savet je da kupci da ne nasedaju na lažna sniženja, da provere njihove ocene na onlajn platoformama, da provere da li postoji neki kontakt na sajtu, kao i koji su načini plaćanja i vraćanja robe jer je to sve karakteristično za onlajn kupovinu i regulisano zakonom. Za sve one koji se odluče za onlajn kupovinu treba dobro da prouče profil tog prodavca i da budu sigurni šta kupuju.”- zaključuje Momirović.
U Srbiji se kupovina i popusti najviše baziraju na odeći, obući i hrani. Uprkos nepovoljnoj epidemiološkoj situaciji, i trgovci i kupci očekuju da “prođu dobro” i nadaju se šoping ludilu i ovog “crnog petka”. Mnogi su počeli nedelju dana ranije sa sniženjima, najavljuju popuste na bilbordima, izlozima, spominju sniženja od 20 do 80 odsto, ali uglavnom su to vešti marketinški trikovi.
Black Friday dolazi iz Sjedinjenih Američkih Država i to je naziv za dan posle Dana zahvalnosti – koji se obeležava poslednjeg četvrtka u novembru, a svoj naziv Crni petak nosi zbog toga što je u tom danu porast broja saobraćajnih gužvi, nesreća i nasilja, koje zapravo izazivaju kupci na organizovanoj rasprodaji ovog dana. Haos i tuča su postali uobičajeni za vreme trajanja ove akcije, kada se civilizovani ljudi pretvaraju u neobuzdanu rulju koja želi da ostvari svoj deo popusta.
U društvu vlada mišljenje da je Black Friday u Srbiji odličan marketing i da se neke sitnice mogu naći na popustu, ali da većina predmeta izostaje sa ove akcije – posebno one skuplje, kojima ostaje ista cena samo sa etiketom na kojoj piše SALE. Takođe, postoji svest o tome da ovi popusti nisu kao u nekim drugim Evropskim zemljava, a posebno ne kao u SAD-u.