Moj grad

Lana Nikolić: Nemojte se porediti sa drugima, bili influenseri ili ne

Foto: Privatna arhiva

Foto: Privatna arhiva

Alternativni izveštaj o položaju i potrebama mladih u Republici Srbiji Krovne organizacije mladih Srbije (KOMS) pokazuje da se mladi dominantno informišu putem društvenih mreža. Na društvenim mrežama posebno su popularni influenseri, koji okupljaju veliki broj mladih ljudi. Često se u javnosti ističe negativan uticaj koji oni imaju na mlade. Ipak, ne treba smetnuti s uma one influensere koji se trude da govore o važnim temama kako bi podstakli pozitivne promene. Jedna takva influenserka je Lana Nikolić, na Instagramu poznata kao @lanushhh.

Kroz sadržaj koji kreira podstiče solidarnost i jednakost, brigu o zajednici, kao i poštovanje ljudskih prava. Takođe, kreira i digitalne radove, koje objavljuje na Instagram stranici @existential_sunflower.

Za Boom 93 govorila je šta za nju znači biti influenserka, kao i o vrednostima za koje se zalaže kroz svoj sadržaj. Takođe govorila je o tome koliko je važna medijska pismenost u kontekstu influensera i društvenih mreža.

„Biti influenserka za mene znači imati uticaj koji podstiče pozitivne promene i čini društvo boljim, u tom smislu svakako se nadam da jesam influenserka”, kaže Lana. 

Ipak, mislim da je ova reč dobila prilično negativno značenje jer većina ljudi prvo pomisli na reklamiranje proizvoda i na osobe koje nužno imaju puno pratilaca. 

„Influenser/ka je svako ko prenosi značajne ideje i poruke sa dobrom namerom i željom da doprinese idejama, situacijama ili društvu u celini uz pažnju i brigu prema sebi i zajednici, i to ne bi smelo da zavisi od brojki”, smatra ona. 

Na pitanje na koje vrednosti stavlja akcenat prilikom kreiranja sadržaja koji plasira Lana odgovara da je njena ključna vrednost značaj obrazovanja i mogućnost pristupa obrazovanju za sve društvene grupe, budući da, ako želimo kvalitetno društvo, sve polazi od pristupa znanju i obrazovanju.

„To ne znači da svako treba da studira, ali znači da svako ko želi to i može, a znamo da to nije slučaj. Mene su formirale knjige i ljubav prema znanju i trudim se da to prenesem dalje na svaki način”, navodi Lana. 

Dodaje da joj je pored toga bitna ideja zajedništva, brige za društvo i brige za drugog. 

„Mislim da je to posebno bitno negovati u kulturi individualizma kojoj svedočimo, gde je u centru svega jedno veliko ’ja’, a zaboravlja se na ’mi ’. Razume se da je važno pobrinuti se za sebe, ali čini mi se da je potrebno podsećati na značaj drugih oko nas, i na svest o tome da ne postojimo u vakuumu, svi smo povezani na mnogo načina znali to ili ne, i naša delovanja odjekuju mnogo šire od ličnih ciljeva”, navodi Lana. 

Kako kaže, teme o kojima govori uvek bira prema ličnom osećaju, odnosno prema tome koliko su trenutno aktuelne za mene, jer joj je važno da sve što radibude zasnovano na iskrenosti.

„Pored toga, biram ih i u odnosu na društveni trenutak ukoliko smatram da je neophodno da reagujem na nešto što se u tom kontekstu dešava”, navodi naša sagovornica. 

Dodaje da joj je prilikom kreiranja sadržaja najbitnije da bude osmišljen sa merom, i da zajednica koja čita, gleda ili sluša to što je napravila zna da sve radi sa pažnjom. 

„Sadržaj koji pravim mora da bude u skladu sa mojim unutrašnjim vrednostima, i uvek je utemeljen u brizi za zajednicu, i negovanju zajednice koja ima poverenja u ono što delim. Takođe, uvek nastojim da se prema celom procesu i ljudima koji prate to što radim odnosim sa velikom pažnjom, ljubavlju i poštovanjem”, kaže Lana.

Upitali smo je kojoj generaciji pretežno pripada njena publika.

„Najveća grupa koja me prati su milenijalci, tako da verujem da se tačno razumemo, jer prolazimo kroz slične trenutke u životu. Prate me i mladi (mlađi od mene jer ja više ne spadam u toliko mlade), ali nezavisno od broja godina ljudi koji su tu, uvek i bez izuzetka osećam ogromnu odgvornost prema svima, u svakom trenutku”, navodi naša sagovornica. 

Ističe da svaku od osoba koja je prati ili mi piše doživljava vrlo ozbiljno i nastoji da komunicira sa „jednakom, stoprocentnom pažnjom i ljubavlju”

„Nekad znam i da preterano brinem oko sadržaja i toga kako će da utiče na ljude, sada se trudim da se pomalo opuštam u tome, i da se vraćam razigranosti više nego ozbiljnosti, uz saznanje da ako nekome ne prija moj sadržaj može i da ga ne prati, i nadu da će ga naći oni kojima je potreban i značajan”, kaže Lana.

Upitali smo je i koliko je izazovno predstaviti temu od velikog značaja kroz kratke formate na društvenim mrežama, a da ipak mogu da privuku pažnju mladih.

„Nemam utisak da je to teško, ali verovatno zato što radim na temama koje su meni lično važne pa mi je taj proces zabavan i izazovan. Kada su u pitanju veći projekti ili istraživanja možda i jeste zahtevnije. Mislim da nije nužno pojednostavljivati i olakšavati sve komponente sadržaja tako da budu jednostavni, zabavni i brzi. Uvek se vraćam na to da imamo neograničene kapacitete i da treba imati poverenja u to da možemo više nego što mislimo. Možemo da čitamo, istražujemo i saznanje o i kompleksne teme, sposobni smo za to. Sa tim poverenjem i pravim sadržaj, i kada ostavljam dodatne izvore računam na to da će neko kliknuti, pročitati i uživati u dodatnom procesu promišljanja”, odgovara Lana. 

Influenseri vrlo često promovišu različite brendove. 

Prema rečima Lane Nikolić, i ona je do sada imala nekoliko saradnji, ali ističe da brednove bira vrlo pažljivo i trudi se da ih ne bude previše jer ne želi da optereti ni sebe ni zajednicu.

„Kada su u pitanju brendovi neophodno mi je da se vrednosno poklapamo i da zasnivamo saradnju na poverenju i poštovanju, uz to da imam slobodu u odlučivanju kako nešto želim da prenesem. Ono što zaista volim da radim u svakoj prilici je promocija malih preduzetnika i preduzetnica, jer znam koliko truda ulažu u sve čime se bave, i radujem se ako mogu da doprinesem njihovoj vidljivosti”, navodi ona.

Lanu Nikolić pitali smo šta uopšteno misli o influenserima na srpskoj i regionalnoj sceni.

„Nećete verovati ali pratim jako malo influensera u standardnom smislu reči (ljudi sa puno pratilaca koji najčećše promovišu razne vrste prozivoda) jer me takav sadržaj umara i čini da se osećam preplavljeno informacijama. Ozbiljno biram čije sadržaje pratim i nastojim da to budu ljudi čije vrednosti poštujem, i teme koje su mi važne, a ne vodim se time koliko ljudi koga prati na društvenim mrežama. Zbog toga mislim da je nezahvalno da komentarišem širu scenu jer je ne poznajem dovoljno”, kaže Lana. 

Kada su u pitanju nerealni ideali koji se mladima neretko nameću kroz različiti sadržaj na društvenim mrežama, Lana navodi da se oni promovišu svuda, a ne samo na društvenim mrežama. 

„Nadam se da mala mesta ravnoteže i ohrabrenja (gde nastojim da spada i moje onlajn prisustvo) čine stvari bar malo boljim, i omogućavaju alternativu za sve koji traže podsetnike da je njihov život dovoljno lep i dobar, da ne moraju da budu bolji nego što jesu (naročito ne najbolja verzija sebe jer to ne postoji). Naročito mi je važno da naglasim — molim vas nemojte se porediti sa drugima, bili influenseri (kako god to tumačili) ili ne. Svaki život je priča za sebe, o tuđim izazovima najčešće ne znamo, vidimo samo rezultate, i to one koje neko bira da nam prikaže. Između ostalog, zato volim da govorim o svojim procesima koje inače često sakrivamo. Želim da ljudi znaju da nisu sami i da niko nije savršen, a ujedno i da podsetim koliko malo znamo jedni o drugima. Nikome ne ide savršeno, i svima nam je potrebna podrška u raznim oblicima”, ističe naša sagovornica. 

Budući da neguje komunikaciju sa svojom publikom, događalo joj se da joj se mladi poveravaju u porukama, što je, kako navodi, iznova pogađa.

„Postavljaju zaista teška, lična pitanja, traže savete, dele vrlo duboke priče. U takvim situacijama uvek zahvalim na poverenju (jer zaista jesam duboko zahvalna na tome što mi veruju do mere da dele lične stvari, podrazumeva se da sve što mi napišu ostaje potpuno privatno). Kada se takve situacije dese obavezno ih usmeravam na razgovor sa psihoterapeutom ili nekim iz njihovog okruženja u koga imaju poverenja. Veoma retko dajem bilo kakav savet, jer smatram da nemam znanja i pripremljenost, a ni pravo da savetujem mladu osobu koja mi se obratila”, kaže Lana. 

Ipak, ovakve situacije joj ponekad bude i strah. 

„Ja sam realno samo nepoznata osoba sa interneta, i na sreću imam njihove najbolje interese na umu, ali mogu da nalete i na osobe koje će zloupotrebiti njihovu otvorenost i ranjivosti. Volela bih da znaju koliko je važno da budu oprezni u tome šta dele jer to što nekoga prati puno ljudi nažalost nije nikakva garancija kredibiliteta i dobre namere”, ističe ona.

Veština koja je neophodna za snalaženje u današnjem digitalnom svetu jeste medijska pismenost. Lanu smo pitali  da li smatra da influenseri mogu igrati važnu ulogu u promociji medijske pismenosti među mladima, kao i da li bi i sami influenseri treba da prođu određenu obuku iz ove oblasti.

„Medijska pismenost je živa oblast koja se stvara dok o njoj govorimo, tako da o njoj učimo u nastajanju, i učestvujemo u celom procesu. Za početak je dovoljno da imamo na umu ko sve prati naš sadržaj, i da vodimo računa kako ga predstavljamo, i koje vrednosti su nam centralne. Ako imamo na umu to da nas prate ljudska bića sa srcima koja upijaju ono što radimo onlajn, a ne brojevi, mislim da je to sasvim dobar početak. Sve što nam treba je povratak skromnosti, zajendištvu i opštoj humanosti, ostalo ćemo lako da naučimo i nadogradimo”, smatra Lana.

Internet i sloboda koja na njemu postoji nosi opasnost od digitalnog nasilja i govora mržnje, ukoliko osoba iza ekrana nema svesti o odgovornosti onoga što sa sobom nosi napisano.

Lana Nikolić navodi da je imala sam sreće da ju je do sada govor mržnje mimoišao u velikoj meri, ali da kada se desi, briše i blokira istog trenutka. 

„Jedino što u tom kontekstu imam da kažem: ne raspravljajte se u komentarima sa potpuno nepoznatim osobama, retko ćete nekog ubediti u svoje mišljenje jer ljudi dolaze da komentarišu i pišu poruke sa već formiranim stavovima. Vremenom sam naučila da tu stavljam sebe na prvo mesto, delim samo srca i lepe reči, ako to ne mogu, ne pišem ništa”, kaže ona. 

Prema njenim rečima, veliki broj ljudi koji ostavljaju govor mržnje za sobom u onlajn svetu kao da nema osećaj da su sa druge strane osobe. 

„Zato je važno da na to podsećamo. Naše komentare, poruke, storije, reelse, čitaju i gledaju i slušaju ljudska srca, to je nešto beskrajno važno prema čemu se moramo odnositi sa poštovanjem i pažnjom — uvek”, zaključuje Nikolić.

Ovaj medijski sadržaj je nastao u okviru projekta „Mladi i mediji za demokratski razvoj“ koji Boom93 realizuje u partnerstvu sa Beogradskom otvorenom školom i uz podršku Švedske. Stavovi i mišljenja autora izneta u ovom medijskom sadržaju ne predstavljaju nužno i mišljenje partnera i donatora.

Caption