Društvo
Promenjen propis za tehničke preglede: Šta će biti od 5. jula
Foto:Pixabay/Ilustracija
Pravilnik je ponovo promenjen, a rok za početak primene dve odredbe kojima se uslovi za tehnički pregled automobila pooštravaju je još jednom odložen na period od dve godine - ovaj put na 5. jul 2027. Vlada Marinković, predsednik Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda za portal N1 kaže da nas uskoro očekuje i promena zakona, a da tehničke preglede očekuje još jedna promena do kraja godine.
Vozači su prvo strahovali od 5. jula 2023. za kada bio najavljen početak primene strožih uslova za tehničke preglede automobila. Potom je Ministarstvo saobraćaja, "u minut do 12", ovaj rok izmenom pravilnika pomerilo za 5. jul 2025. godine. Sada se, još jednom, izmenom istog pravilnika rok pomera na 5. jul 2027. godine.
Ključne promene koje se odlažu odnose se na ispravan rad katalizatora i na određene zahteve kod merenja takozvane ovalnosti kočnica, bez kojih nije moguć uspešan "prolaz" tehničkog pregleda.
Prolongiranjem primene ovih odredbi pravilnika za još dve godine, vozači dobijaju još vremena da "stanje" svojih automobila usaglase sa ovim odredbama.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kako se navodi u Službenom glasniku, donela je Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima.
Vlada Marinković, predsednik Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda, za portal N1 pojašnjava da će se na tehničkom pregledu i dalje meriti sve - parametri za izduvne gasove, kao i ovalnost kočnica, ali to neće biti eliminacioni faktor.
On ističe da se, ovaj put, pravilnikom odlaže primena ove dve odredbe zbog pripreme novog zakona.
"Započeta je izrada novog Zakona o bezbednosti saobraćaja, jer ovaj je 'krpljen' mnogo puta od 2009. godine kada je donesen. A novi zakon izisivaće i izradu novih podzakonskih akata, među kojima je i Pravilnik o podeli motornih vozila i tehničkom pregledu", objašnajva Marinković.
Pravilnik o podeli motornih vozila bi, kaže, trebalo da se rasčlani na dva pravilnika.
"Jedan pravilnik bi trebalo da se odnosi na nova vozila, a drugi na vozila u upotrebi", ističe on.
Naš sagovornik pretpostavlja da se smatralo da je bolje da se odloži primena ovih odredbi (ovalnost kočnica i katalizatori) koja je trebalo da počne 5. jula ove godine, pa da primena krene kada se usvoji novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, i donesu nova podzakonska akta.
"Moguće je da tehničke preglede očekuje druga stvar, koja će biti nešto komplikovanija od ovoga, a to je povezivanje na centralni informacioni sistem krajem ove godine. Povezivaće se svi uređaji na tehničkom pregledu, pa itehnički pregledi, sa centralnim informacionim sistemom u Agenciji za bezbednost saobraćaja. To će biti nešto što je daleko potrebnije i daleko će više da utiče na sam rad na tehničkim pregledima, nego ove promene koje su sada odložene", ukazao je Vlada Marinković.
Šta se pregleda, a šta će se tražiti
Podsetimo, kao što je portal N1 već pisao uoči prošlog odlaganja primene ovih odredbi pravilnika - katalizatore vozači i sada treba da poseduju, kada je reč o vozilima sa motorima Euro 4 pa nadalje.
"Taj katalizator, međutim, mora da bude ispravan, jer u slučaju da je neispravan - to će za dve godine biti uslov za vraćanje automobila sa tehničkog pregleda", objasnio je u junu pre dve godine isti sagovornik - Vlada Marinković, predsednik Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda NATEP.
Na tehničkim pregledima se, kako je tada objasnio - ne gleda posedovanje katalizatora, već se radi analiza izduvnog gasa. A rezultati te analize kod neispravnog katalizatora - neće biti dobri. To i dalje neće biti razlog za vraćanje vozila sa tehničkog pregleda - sve do 5. jula sada već 2027. godine što je novi rok za primenu ove odredbe pomenutog pravilnika.
Kada je reč o ovalnosti kočnica, naš sagovornik je pojasnio da je tu reč o takozvanoj neujednačenosti kočione sile po obodu točka.
Ta neujednačenost sile kočenja se meri na tehničkom pregledu i po novim odredbama pravilnika - koje su sada opet odložene na 5. jul 2027 - ne sme da bude veća od 20 odsto za automobile, odnosno 30 odsto za teretna vozila i autobuse.
Marinković je objašnjavao da je utvrđeno da, kod merenja ovalnosti na "stari način" - pregledač na tehničkom pregledu ima uticaj na njega: ako noga nije mirna na kočnici - to će povećati i ovalnost. Obrazac merenja se menja upravo u cilju da merenje bude preciznije i da se izbaci uticaj kontrolora na merenje ovalnosti.
"Najjednostavnije rečeno - velika neujednačenost kočione sile po obodu točka znači da su vam krivi diskovi ili doboši", pojasnio je tada naš sagovornik.