Društvo
Učenici od danas na raspustu, polugodište obeležila inicijativa da se ukinu ocene na polugodištu
Foto: Boom93/M. Veljković
Za učenike osnovnih i srednjih škola juče je završeno prvo polugodište, a od danas počinje zimski raspust. Učenici se u školske klupe vraćaju 24. januara, kada počinje drugo polugodište.
Tradicionalno, zimski raspust za učenike u Vojvodini počeo je ranije. Oni su na “odmor” otišli 24. decembra, a nastava u drugom polugodištu u severnoj pokrajini za srednjoškolce počinje 10. januara, a za osnovce 17. januara. Prvo polugodište, i ove školske godine, obeležila je epidemija virusa korona. Maske, distanca, različiti modeli nastave, zavisno od epidemiološke situacije, postali su svakodnevica đaka i nastavnika.
Nastava je od 1. septembra u svim osnovnim i srednjim školama u Srbiji organizovana po semafor modelu, a škole su se mogle naći u zelenoj, žutoj, crvenoj zoni, zavisno od epidemiološke situacije u gradovima i opštinama, ali i broja zaraženih učenika i nastavnika.
Zelena zona značila je da se nastava oganizuje u školi, žuta da đaci prelaze na kombinovani model – dan u školi i dan od kuće, dok je crvena zona podrazumevala prelazak na onlajn nastavu.
Odluku o nastavi u školama u prvom polugodištu donosio je Tim za škole, koji je svake nedelje analizirao epidemiološku situaciju na osnovu podataka koje su dobijali od Instituta za javno zdravlje Srbije “Dr Milan Jovanović Batut”. Svakog petka do 12 sati škole su obaveštavane kako će se raditi naredne nedelje.
Sve škole tokom polugodišta sprovodile su stroge epidemiološke mere, koje su podrazumevale obavezne maske za đake i nastavnike. Jasno je definisano i kako se postupa ukoliko se u odeljenju pojavi više zaraženih učenika. Odeljenja koja imaju 16 i manje đaka prelazila su na onlajn nastavu deset kalendarskih dana čim se pojave tri zaražena učenika.
Naredni predah učenici će imati od 14. do 16. februara zbog državnog praznika Dan državnosti, a nakon toga u aprilu tokom uskršnjih praznika.
Predlog da se ukine zaključivanje ocena
Ipak, polugodište je obeležio i jedan novi predlog. Forum beogradskih gimnazija početkom decembra prosledio je Ministarstvu prosvete predlog da se srednjoškolcima ukine zaključivanje ocena na polugodištu, a kasnije bi ta praksa mogla da se proširi i na osnovne škole. Predlog je izazvao polemiku u javnosti.
Aleksandar Markov, predsednik Foruma rekao je tada za Euronews Srbija da je zaključna ocena na polugodištu birokratska stvar, da ne znači ništa i ne uzima se u obzir prilikom zaključivanja ocene za kraj školske godine.
“Ona je birokratska stvar koja na neki način stvara pritisak i učenicima i nastavnicima da ispune formu. U ispunjavanju formu često se zanemaruje suština, da učenici više znaju, a manje da uče za ocenu”, rekao je Markov i dodao da uvođenjem elektronskog dnevnika roditelji na dnevnom nivou mogu da prate rad dece.
Sa druge strane psiholog Ljiljana Levkov smatra da zaključivanje ocene na polugodištu ima smisla jer to pokazuje prolazno vreme i đacima i nastavnicima – koliko su kvalitetno i dobro uradili ono što su trebali da urade.
Iz Ministarstvu prosvete stigao je poruka da su spremni da razgovaraju o svim aktivnostima koje treba da unaprede obrazovno-vaspitnu praksu, ali da bi se izostavljanjem zaključivanja ocena na kraju prvog polugodišta značajno smanjila informativna funkcija ocenjivanja koja je važna za učenike, roditelje, ali i za školu.