Društvo

Dok čekamo registar „Ne zovi“: Kako se zaštititi od nasrtljivih trgovaca?

ilustracija/pixabay

ilustracija/pixabay

Krajem decembra bilo je godinu dana od stupanja na snagu Zakona o zaštiti potrošača.

Do tada je trebalo da bude formiran registar „Ne zovi“ čiji je zadatak da onemogući nasrtljive trgovce da zovu građane koji to ne žele i nude svoje proizvode i usluge, podseća RTS.

U Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine kažu da je zbog složenosti posla došlo do pomeranja roka i da bi registar trebalo da zaživi na jesen 2023. godine.

Potrošačka udruženja tvrde da uprkos kašnjenju u formiranju registra možemo da se zaštitimo od neželjenih poziva u kojima nam, na primer, nude posteljinu, masažere, večere…

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije kažu da registar treba da omogući dodatni nivo zaštite potrošača, ali da i sada postoje mehanizmi da se zaštitimo od nasrtljivih trgovaca.

„Ne želim da verujem da je nekome cilj da se formiranje registra namerno odlaže, već da se druga strana, u ovom slučaju RATEL, nije se na vreme pripremila za obavezu koja je zakonom definisana kao njena. Podsetiću da se po Zakonu koji je stupio na snagu prošle godine zna ko treba taj registar da vodi. Mislim da će to odlaganje uticati na naše pravo da se u registru nađe svaki potrošač koji ne želi da prima pozive trgovaca. Ali i sadašnje odredbe u zakonu, bez obzira na nedostatak registra, daju potrošačima mogućnost da zabrane trgovcima da ih nakon prvog poziva i dalje zovu“, kaže za RTS Zoran Nikolić, potpredsednik NOPS-a.

„Primera radi pozove vas neko i nudi vam ćebad ili masažere i vi saslušate ili ne saslušate i kažete da on više nema dozvolu da vas zove radi prodaje bilo čega. On mora da ispoštuje tu vašu reč i taj trgovac, ako vas ponovo pozove, rizikuje da bude sankcionisan. Registar je samo malo bliže definisao pravila. To znači da će trgovac imati uvid u brojeve koje ne sme da pozove. Sada, kažem, može jednom da pozove, ali odmah nakon tog prvog poziva potrošač može da mu stavi zabranu na svaku dalju komercijalnu komunikaciju“, objašnjava sagovornik RTS-a.

Ukoliko trgovac i pored upozorenja nastavi da vas zove imate pravo da ga prijavite. On će biti u obavezi da dokaže da to nije činio.

„Trgovac će morati da obezbedi listing i da pokaže da se na njemu ne nalazi vaš broj telefona osim jednom. Drugi put ako se pojavi vaš broj, a vi tvrdite da mu niste dali saglasnost onda mora da dokazuje da vas nije zvao“, kaže Nikolić.

„Hipotetički, do formiranja registra on može da poriče da ste mu zabranili da zove, ali mislim da se trgovci neće baviti time. Oni će pre da nađu novu „žrtvu“, novi broj, jer je sam taj postupak dokazivanja maltretiranje za njih. I onda je lakše da nađu novog potrošača kojem će to biti prvi poziv“, smatra sagovornik javnog servisa.

Zabrana se ne odnosi na ankete, a neće važiti ni ako ste, recimo, prilikom sklapanja ugovora o korišćenju usluga mobilne telefonije operatoru dali saglasnost da vas obaveštava o promocijama ili produženju ugovora.