Društvo

Evropski zakon o slobodi medija: Komisija pokreće javne konsultacije

Foto: Pixabay/Ilustracija
Evropska komisija objavila je 10. januara otvorene javne konsultacije o predstojećem Evropskom zakonu o slobodi medija, značajnoj inicijativi koju je predsednica fon der Lajen najavila u svom obraćanju o stanju u Uniji u 2021. kako bi zaštitila pluralizam i nezavisnost medija na unutrašnjem tržištu EU. Ovo je usledilo nakon poziva za dokaze objavljenog 21. decembra 2021. u kojem se navode glavni ciljevi inicijative, moguće opcije i uticaji.

Potpredsednica EK za vrednosti i transparentnost, Vera Jourova, rekla je: „Mediji su stub demokratije. Ali danas ovaj stub puca, uz pokušaje vlada i privatnih grupa da izvrše pritisak na medije. Zbog toga će Komisija predložiti zajednička pravila i zaštitne mere za zaštitu nezavisnosti i pluralizma medija. Novinari bi trebalo da budu u mogućnosti da rade svoj posao, obaveštavaju građane i pozivaju na odgovornost bez straha i naklonosti. Sada smo otvorili široke konsultacije kako bismo došli do najboljeg predloga.“

Baner Boom93 iOS aplikacija za VestiKomesar za unutrašnje tržište Tijeri Breton je dodao: „Moramo se pobrinuti da evropski mediji ostanu nezavisni, inovativni i održivi i da rade bez ikakvog neopravdanog mešanja u njihove aktivnosti, bilo da su privatni ili javni. Danas pokrećemo naše konsultacije o predstojećem Zakonu o slobodi medija: želimo da čujemo vaše stavove i istražimo vaša rešenja za otporno medijsko tržište, koje građanima pruža različite i pouzdane informacije.“

Namera konsultacija je prikupljanje stavova o najvažnijim pitanjima koja utiču na funkcionisanje unutrašnjeg medijskog tržišta, uključujući različite vrste mešanja u medije, kao i ekonomska kretanja. Pokriva tri glavne oblasti koje se odnose na medijska tržišta, prva se fokusira na transparentnost i nezavisnost (npr. ispitivanje transakcija na medijskom tržištu, transparentnost vlasništva nad medijima i merenje publike), druga na uslove za njihovo zdravo funkcionisanje (npr. izloženost publike različitim stavovima, medijske inovacije na tržištu EU) i treći o pravednoj raspodeli državnih resursa (npr. nezavisnost javnih medija, transparentnost i fer distribucija državnog oglašavanja). Takođe se očekuju povratne informacije o osnovnim opcijama upravljanja za Zakon koji bi se mogao nadovezati na Evropsku regulatornu grupu za audiovizuelne medijske usluge (ERGA).

Predlog bi Komisija trebalo da predstavi u trećem kvartalu 2022. Otvorene javne konsultacije nastoje da prikupe stavove, dokaze i podatke građana, posebno novinara, medija (kako privatnih tako i javnih), akademije, civilnog društva, javne vlasti, preduzeća i svih zainteresovanih strana da pomognu Komisiji da oblikuje ova nova pravila. Komentari se mogu dati do 21. marta 2022. na portalu Recite svoje mišljenje.

Pozadina

Evropski zakon o slobodi medija planiran je za usvajanje u trećem kvartalu 2022. godine, kako je navedeno u Programu rada Komisije za 2022. godinu. Ona će se nadovezati na revidiranu Direktivu o audiovizuelnim medijskim uslugama, koja postavlja pravila za nezavisnost medijskih regulatora, promoviše transparentnost vlasništva nad medijima i priznaje da uređivačke odluke treba da budu oslobođenje od mešanja drugih aktera. Inicijativa će se fokusirati na eliminisanje barijera za uspostavljanje i rad medijskih usluga i imaće za cilj uspostavljanje zajedničkog okvira za unapređenje unutrašnjeg tržišta u medijskom sektoru, u cilju očuvanja slobode medija i pluralizma na tom tržištu. Biće koherentan sa naporima EU u promovisanju demokratskog učešća, borbi protiv dezinformacija i podršci slobodi i pluralizmu medija kako je navedeno u Evropskom akcionom planu za demokratiju. Konkretno, dopuniće nedavno usvojenu Preporuku o zaštiti, bezbednosti i osnaživanju novinara, predloženi paket Zakona o digitalnim uslugama i predstojeću inicijativu za zaštitu novinara i zaštitnika prava od sudskih sporova (SLAPP). Evropski zakon o slobodi medija će takođe ići ruku pod ruku sa akcijama koje se odnose na održivost, otpornost i digitalnu transformaciju medijskog sektora, koje se sprovode u okviru Akcionog plana za medije i audiovizuelne medije.

Podrži Boom93

Boom93 je pokrenuo svoj shop - boom93shop, a kupovinom nekog od artikala podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako koliki bio, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

Podrži Boom93

Dodaj komentar

Kliknite ovde da biste komentarisali

Vaš komentar

Send this to a friend