Društvo
Građani bi da voze električne automobile, ali ne mogu da ih kupe
Pixabay/Ilustracija
<p class="">Građani Srbije tvrde da su dobro informisani o električnim automobilima, 87 odsto njih dok 86 procenata kaže da je spremno da počne da ih koristi, pokazalo je istraživanje Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NELED). U tome ih sprečava cena najjeftinijeg električnog automobia od oko 30.000 evra, kao i visina prosečne plate koja je u Srbiji trenutno manja od 650 evra.
Novi automobili koji koriste fosilna goriva trenutno mogu da se nabave za 10.000 evra, hibridni za oko 20.000, a za električni treba najmanje izdvojiti 30.000 evra, podseća Irena Đorđević, menadžerka za regulatornu reformu u NALED-u.
U NALED-ovoj anketi učestovalo je oko 600 građana Srbije, tri četvrtine ispitanika je odgovorilo kako poseduje automobil čija je prosečna starost 15 godina (automobili napravljeni između 2001. i 2010. godine), dok je prosek na nivou Evropske unije 10,8 godina.
U Srbiji, kako podseća Đorđević, trenutno ima oko 150 punjača za električne i hobridne automobile, a do kraja godine planira se postavljanje još 18. Trenutno na jedan punjač dolazi oko 10 vozila, oni se uglavnom se nalaze blizu naplatnih rampi na autoputevima, u hotelima, raznim garažama na nekim parkinzima.
Mnogi građani kažu kako bi rado prešli na hibridne i električe automobile, ali se žale da ih u tome pored visoke cene, sprečava i nedostatak infrastrukture koja je potrebna za njihovo korišćenje.
U Srbiji inače ima 2,2 miliona registrovanih vozila, od toga je 1.400 hibridnih i 102 električna automobila. Kako se navodi, preme nekim očekivanjima, u Srbiji do 2040. treba očekivati oko 300.000 električnih automobila.
Od javnih preduzeća, već ih koriste Gradsko saobraćajno preduzeće u Beogradu, Gradska čistoća i Pošta Srbije.
Preduslovi za prelazak na taj oblik prevoza je iszgradnja infrastrukture, ali i omogućavanje raznih subvencija koje će građanima olakšati njihovu nabavku i korišćenje.
KOLIKO SE ISPLATE ELEKTRIČNI AUTOMOBILI?
Održavanje električnih automobila na godišnjem nivou manje košta od održavanja konvencionalnih vozila i to za oko 600 evra. Razlog je što električni automobili koriste manje ulja, nemaju antifriz u hladnjacima i imaju oko 40 delova, dok klasični automobili imaju oko 2.000 delova.
Električni automobili rade na baterije, koje se pune strujom i jedno njihovo punjenje kako se objašnjava, u Hrvatskoj košta između 850 i 1.550 dinara za 100 kilometara.
Podatak iz susedne zemlje se navodi jer je punjenje električnih automobila u Srbiji i dalje besplatno, odnosno nije regulisano, naplaćuje se kao izdavanje električnog punjača.
ViŠe informacija moŽete pročitati OVDE.