Društvo

Ko je odgovoran za skok cena gotovo svih proizvoda i usluga?

Foto/ T.S. Obrad Popović direktor DTL-a

Foto/ T.S. Obrad Popović direktor DTL-a

Cene pojedinih namirnica, robe i usluga porasle su u prethodnih godinu dana tokom pandemije za 7,5 odsto.Obrad Popović direktor domaćeg trgovačkog lanca objašnjava za Boom 93 da su u potrošačkom  lancu  svi ugroženi, ali  su se nažalost sva poskupljenja najviše odrazila na krajnjeg potrošača.

Popović navodi u izjavi za Boom 93 da su domaći trgovinski lanci tj oni koji se bave trgovinom najmanje doprineli povećanju cena  osnovnih životnih namirnica  u maloprodajnim objektima. Po njegovim rečima marže u domaćim trgovinskim lancima se nisu menjale u poslednjih 6 do 8 meseci ni  u jednom jedinom procentu. Rast cena vidi kao posledicu svih svetskih dešavanja i globalne ekonomske krize koja je nastala usled pandemije korona virusa.

Baner Boom93 iOS aplikacija za Vesti

Mi kao oni koji se bavimo trgovinom u ovom momentu ne doprinosimo bilo kakvom generisanju povećanja cena kako bi inače moglo da se zaključi iz svih stvari koje su se dešavale prethodnih nekoliko nedelja,  bez da zalazim u bilo kakve političke stvari, a to je jako važno da vaši slušaoci ili gledaoci budu informisani. Marže nismo pomerali, kako smo imali ulazne inpute mi smo marže primenjivali na robu, jer i mi imamo sami troškove. A izloženi smo i porastu cena energenata. Ne možemo biti mimo sveta i mi moramo da platimo ljude, zakup i ostale rashode. Ono što sam siguran mi nećemo biti uzrok generisanja povećanja cena.“ – ističe Popović.

On objašnjava da je rast cena ne samo osnovnih životnih namirnica nego čitavog asortimana proizvoda i usluga  posledica onoga što  trgovci dobijaju kao input od dobavljača, a oni prate rast cena na produktivnim berzama tako da je  čitav potrošački lanac ugrožen.

“Da li su i zašto dobavljači u prilici da menjaju nabavne cene možemo da diskutujemo oko toga,  ima više razloga i faktora koje utiču na takve stvari, od svetskih dešavanja, problema po mnogobrojnim berzama, od energenata koji su nažalost ovih dana jako aktuelni  pa smo svedoci da cene pet ambalaže, transporta  i ostalih roba i usluga idu gore. Najvažnije je ono što treba potrošač da zna, mi nismo generatori toga da smo mi prouzorkovali pomeranje cena u svemu tome, marže su zaista ostale identične,  kao što su bile pre 6 meseci ili godinu dana.“ – naglaša Popović.

Da li je domaća privreda ugrožena?

Da li mislite da mali trgovci i domaći trgovački lanci mogu da opstanu u bici sa velikim svetskim  trgovačkim lancima koji su došli u Srbiju na velika vrata i da li su oni u neku ruku pretnja domaćoj privredi ili je to samo klasična tržišna utakcima za potrošača više?

Mi domaćoj privredi i proizvodima domaće proizvodnje uvek dajemo prednost, a  trenutno su na srpskom tržištu prisutni veliki strani trgovinski lanci i oni na neki način pretnja za domaću privredu. Od samog početka mi smo potencirali naše.Naša suština postojanja jeste da se u marketima  naših kolega  i u našim objektima uglavnom, dominantno akcenat stavlja na proizvodima domaćeg porekla. I mi ne želimo drugačije  ni da razmišljamo ni da dovodimo to u pitanje. Ono što posebno negujemo i što želimo da bude kod  nas  a to je iz lokalne sredine odakle i potiče svaka naša članica.“ – ističe Popović.

Popović objašnjava da je suština da lokalni privrednici i proizvođači moraju da se osnažuju. Država mora da stvori uslove da svaka lokalna mlekara, pekara ili proizvodnja mesa može da plasira svoje proizvode i da bude održiva. Lokalna zajednica mora da osnaži male privrednike.

Pre svega pokušavamo da zadržimo ekonomski razvoj lokalne zajednice da postojeće stanovništvo koje radi kod naših komšija prijatelja rođaka ostane na ovoj teritoriji. Pokušavamo da doprinesemo koliko je u našoj moći da lokalna zajednica takva kakva jeste opstane i dalje se razvija. I mi ćemo i ubuduće uvek prednost domaćim proivođačima.“ – zaključuje Popović.

Styline kupci Tulba
Foto/T.S. supermarket

Poslednjih nedelja svaki odlazak u prodavnicu za kupca znači da će platiti više nego ranije jer su gotovo svi proizvodi poskupeli.Benzin, ulje, voće i povrće,  transport, voda, struja, komunalije, bankarske usluge, porez na imovinu, TV pretplata, tehnička roba, građevinski materijal, samo su neke od stavki za koje moramo da izdvojimo više novca nego ranije, pokazuju zvanični podaci, kao i podaci udruženja za zaštitu potrošača.

Kako ćemo dočekati praznike?

U celom potrošačkom lancu najgore je krajnjem potrošaču. Decembar je mesec, praznici su pred nama, a kako ćemo ih dočekati videćemo. Mnogi će se odreći skupih poklona, neki će se odreći dočeka, mnogi praznične trpeze, ili će ona biti mnogo skromnija nego prethodnih godina.  Pandemija je dovela do toga da mnogi ostanu bez posla i da žive već više od godinu na ivici egzistencije.Ostaje nam da vidimo ko će se kako snaći i preživeti decembar i januar kao i predstojeće mesece i čega ćemo se u budućnosti sve odricati a šta će nam biti prioriteti.