Društvo
Iz požarevačke istorije: Aerodrom
Mehaničari montiraju aeroplan Bleriot XI Militaire na požarevačkom aerodromu, 1915. (IAP, Digitalna biblioteka D. Šaler)
Aerodrom Požarevac bio je jedan od najstarijih aerodroma u Srbiji, otvoren 1915. godine, a zatvoren 1976. godine.
Koristeći knjigu „Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva – na kopnu, vodi i vazduhu – 1915-2015” grupe autora, Boom93 je proučavao vojnu istoriju 20. veka u našem gradu.
Nekadašnji aerodrom služio za vojne potrebe
Aerodrom se nalazio na jednoj livadi dugoj svega šest stotina metara, na lokaciji današnjeg hipodroma u neposrednoj blizini pruge, preko puta železničke stanice koja je nekada vodila do Dubravice. Aerodrom u Požarevcu nije imao komercijalnu svrhu.
U Požarevac su iz Francuske stigla dva zapakovana aviona. Jedan je dobio ime „OLUJ”, a drugi „VIHOR”. Avioni nisu bili novi, ali su bili znatno bolji od onih sa kojima je raspolagala Srbija. Prvo uspešno letenje novih aeroplana bio je 3/16. maja 1915. godine. (Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).
Na aeroplan OLUJ namontiran je mitraljez tipa Švarcloze (vezan zglobno na piramidalno postolje postavljeno između dva sedišta). To je bilo prvi put u Požarevcu da je izvršeno naoružavanje mitraljezom jednog srpskog aviona. (Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).
Sredinom jula 1915. godine Aeroplanska eskadra je imala tri operativna aeroplana na aerodromu u Požarevcu, dva dvoseda Blerio i jedan stari REP. Sa ovim aeroplanima su 28. juna/11. jula započeta ispitivanja avionskih bombi konstruktora artiljerisko-tehničkog pukovnika Miodraga Vasića. Oko mesec i po dana aeroplani Aeroplanske eskadre nisu leteli na borbene zadatke. Tek 9/22. avgusta Vrhovna komanda je izdala naređenje za aeroplanska izviđanja, ali zbog lošeg stanja aeroplana letovi su odloženi. (Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).
Od početka maja do kraja avgusta 1915. godine avijatičari Aeroplanske eskadre su izvršili ukupno 19 letova, i to uglavnom u cilju izviđanja neprijateljskog rasporeda u Banatu. Prilikom nekih letova, bombardovane su železničke stanice kod Bele Crkve i Kovina. (Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).
Septembra 22. Tomić je sa kaplarom đakom Milosavom Miljkovićem krenuo pravcem Požarevac–Veliko Gradište–Ram–Ostrovo–Dubravica –Požarevac, u cilju utvrđivanja mesta prelaska neprijatelja preko Dunava. Zbog jakog vetra aeroplan je leteo na visini od samo 1300 m, ali je let bio uspešan, jer je otkriveno više neprijateljskih koncentracija. (Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).
Pilotska škola u Požarevcu 1915. godine
Naređenjem komandira Vazduhoplovne komande i sa prvim probnim letenjem sa aerodroma u Požarevcu proleća 1915. godine, formirana je prva pilotska škola u Srbiji. (Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).
Polovinom januara, tačnije 3/16. januara Vazduhoplovna komanda je načelniku štaba Vrhovne komande uputila molbu da se oko 15/28. januara raspiše konkurs za osam do deset đaka za obuku u pilotiranju. Spisak oficira dobrovoljaca za pilotsku obuku iz II i III armije je stigao 24. januara/6. februara, a iz I armije 28. januara/10. februara 1915. godine. Po tom konkursu su tek 7/20. jula 1915. godine. bili izbarani pitomci za obuku u pilotaži. Sa druge strane, na osnovu naređenja vrhovne komande od 23. januara/5. februara skopska podoficirska škola je 6. februara, u Vazduhoplovnu komandu poslala 6 đaka-redova, a nešto kasnije je stiglo još 4 iz drugih jedinica. Svi đaci-kaplari su 22. marta unapređeni u čin podnarednika. Obuka sa pitomcima je obavljena tek po dolasku na aerodrom Požarevac u aprilu. Tokom proleća, svi su izveli veći broj letova u Aeroplanskoj eskadri Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).
Srpska Vlada je za potrebe ove pilotske škole naručila u Francuskoj i dva školska aeroplana Blerio Pingvin (tačnije jedan školski i jedan ruler), koji su stigli u eskadru 14. juna 1915. godine na aerodrom Požarevac. Školski Blerio je kod nas nazvan „Veliki pingvin”, a ruler ,,Mali pingvin”. Na ruleru su se školovali Mihailović, Deroko, Rot i Stefanović. Početnu obuku na školskom aeroplanu Bleriot su prošli Vujić, Popović, Hodjera i Bulić. Posle nekoliko dana Pingvina rulera je polomio Deroko, a školski aeroplan je uništio Vujić. I pored insistiranja komandanta Aeroplanske eskadre Ilića da se školovanje ovih pitomaca obavi do kraja u zemlji, na predlog Vrhovne komande od 4/17. maja odlučeno je da se raspiše ponovni konkurs za slanje pitomaca na školovanje u Francusku (Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).
Odlukom Ministra vojnog pukovnika Radomira Bojovića, od 20. juna 1915. godine, za školovanje u Francuskoj su određeni pitomci, za pilotažu 6 poručnika i 6 đaka-podnarednika, a za mehaničare 4 podoficira. Većina izabranih pitomaca je bila dobro upoznata sa avionom Blerio i avionskim motorima sem Petraškovića, Jankovića i Despotovića. Vojislav Novičić je takođe bio predviđen za školovanje iako je ranije završio privatnu školu Farman pošto nije baš najbolje leteo. Obuka je izvođena na avionima tipa Blerio i REP (Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).
Pilotska obuka u vojnim pilotskim školama se razlikovala od obuke u privatnim školama. Posle prvog leta za upoznavanje, odmah je počinjala obuka na tandem avionima sa duplim komandama. Po završetku obuke novi srpski piloti su poslati direktno na Solunski front (Stogodišnjica odbrane Stiga i Braničeva na kopnu vodi i vazduhu 1915-2015, grupa autora, Istorijski arhiv Požarevac, 2015).