Društvo

Jedne prenatrpane, druge polu prazne: Kako će grad rešiti disbalans u broju učenika u školama?

Foto:S.Lisac/Ilustracija

Foto:S.Lisac/Ilustracija

Razlike u broju učenika u osnovnim školama u Požarevcu postale su toliko velike da to postaje jedan od gorućih problema, a slična je situacija i u ostatku Srbije. Statistika kaže da u 60 odsto škola u Srbiji ide 5 odsto učenika, a da sa druge strane u pet odsto škola ide 20 odsto učenika.

Predsednica Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije Jasna Janković kaže da je disparitet u broju učenika, posebno u osnovnim školama, sada ogroman, a da se tim problemom niko ozbiljno ne bavi.

„Imamo danas škole koje su krcate, imaju u odeljenju 30 i više đaka, a na drugoj strani, samo 300 do 400 metara dalje, škole koje moraju da traže odobrenje da upišu 15 učenika u odeljenje“, navela je Janković za Euronews Srbija.

Škole se bore za đake

Razlozi su brojni, ali jedan od faktora je i biranje „škola na glasu“. Nekada su roditelji isključivo upisivali decu u najbližu školu i vodili se logikom da je „najbolja škola, najbliža škola”, ali to pravilo odavno više ne važi. Sve češće se dešava da decu svako jutro voze i do škola koje su udaljenije od kuće. Ima primera da porodica živi na periferiji, a decu vode u školu u centru grada, jer, na primer, tu rade.

Sve to je dovelo do ogromnog dispariteta te su neke škole u gradovima prenatrpane, dok su druge poluprazne. Ranije su roditelji morali da upisuju decu u škole kojima teritorijalno pripadaju. Međutim, sve se promenilo kada je roditeljima zakonski dozvoljeno da upisuju decu u škole koje žele.

Do disbalansa u broju učenika u školama u gradovima došlo je, zakonskim promenama posle 2000. godine gde je definisano da deca mogu da se upišu u bilo koju školu na teritoriji grada, a ne kao do tada isključivo u one kojima teritorijalno pripada.

U nekima po 5, a u drugima tek po 2 odeljenja u generaciji

U Požarevcu je pre nekoliko godina bilo primera da je u pojedinim školama upisano po 140 učenika u jednoj generaciji koji su bili podeljeni u po pet odeljenja, kao što je bio slučaj sa generacijom dece koja je u prvi razred pošla u septembru 2018. godine.

Tada je su Osnovnu školu Dositej Obradović upisan rekordan broj prvaka njih 141, dok je u školi „Sveti Sava“ naredne školske godine 2019. upisano oko 40 učenika koji su raspodeljeni u dva odeljenja.

Kako će grad rešiti problem sa disbalansom u osnovnim školama?

Goran Nestorović, član Gradskog veća zadužen za obrazovanje kaže za Boom93 da su oni u postupku reorganizacije i da je u planu donošenje novih akata kojima će se odrediti teritorijalna pripadnost svakoj školi.

„Ova odluka se sada nalazi na javnoj raspravi, a nakon toga će na nekoj od narednih Skupština grada biti usvojena. Ukoliko se odluka donese na nekoj od narednih Skupština, akt će početi da važi za upis učenika u narednu školsku godinu“, naveo je Nestorović za Boom93.

Ovo u praksi znači, da kada i ukoliko ovakva odluka bude usvojena, roditelji će decu upisivati u osnovnu školu kojoj teritorijalno pripadaju.

FOTO:Boom93/M.Veljković

„Bez dokaza o prebivalištu neće moći da se prave prekobrojna odeljenja u pojedinim školama. Iz tog razloga ćemo posle mnogo lakše raspoređivati sredstva i planirati nastavne kadrove. Jer sa ovakvim upisom kao što je sada dolazi do proizvodnje tehnoloških viškova, dok ćemo sa novom odlukom znati koliko dece će pohađati koju školu“, rekao je on.

Podsetimo, Gradsko veće Grada Požareva nedavno je pozvalo sve građane, predstavnike civilnog društva, stručnu javnost i sve druge zainteresovane subjekte da se upoznaju sa tekstom nacrta Lokalnog akcionog plana za pravedan upis učenika u osnovne škole na teritoriji Grada Požarevca, Lokalnog tima Požarevca, a u okviru projekta „Partnerstvo za pravedno kvalitetno obrazovanje“ za period 2022 -2024. godine.

Na području grada Požarevca postoji Predškolska ustanova „Ljubica Vrebalov“ sa 11 objekata u državnoj svojini i 4 vrtića u privatnoj svojini koje subvencioniše grad, 8 osnovnih škola i 6 srednjih škola, od čega dve sa domom za smeštaj učenika i 1 akademija strukovnih studija

Akcioni plan treba da unapredi strategije upisa dece u predškolsku ustanovu i učenika u osnovne škole na teritoriji grada Požerevca, da doprinese daljem razvoju i unapređenju procesa obrazovanja i vaspitanja u skladu sa opštim i posebnim ciljevima i standardima obrazovanja i vaspitanja, određenim Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i Strategijom razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine.

Cilj izrade ovog Akcionog plana podrazumeva smanjivanje nejednakosti u obrazovanju i stvaranje pravedne upisne politike u osnovne škole, kao i maksimalan obuhvat dece obuhvaćene pripremnim predškolskim programom na teritoriji grada Požarevca, kao i da se kroz partnerstvo na lokalnom nivou, pruži integrisana podrška deci i porodicama iz osetljivih društvenih grupa.