Društvo

Koji su novi planovi Grada za rekonstrukciju Tabačke čaršije?

Foto/ T.S. centar grada

Foto/ T.S. centar grada

Prema rečima gradonačelnika Požarevca Saše Pavlovića, jedna od ideja je da posle rekonstrukcije Tabačka čaršija postane zona usporeneog saobraćaja nalik velikim evropskim gradovima.

Na taj način Tabačka čaršija ne bi bila potpuno zatvorena za saobraćaj, kako su prethodne vlasti najavljivale poslednjih dvadeset i više godina, već bi bila otvorena i za saobraćaj do 10km/h, pešake, ali i bicikliste.

Koje su prednosti zone usporenog saobraćaja?

Zonu usporenog saobraćaja definiše se kao deo puta, ulice ili deo naselja u kome kolovoz koriste pešaci i vozila. Vozač je obavezan da se u zoni usporenog saobraćaja kreće tako da ne ometa kretanje pešaka i biciklista, brzinom kretanja pešaka, a najviše 10 km/h. I ove zone moraju biti obeležene propisanom saobraćajnom signalizacijom.

Baner Boom93 Android aplikacija

Zone usporenog saobraćaja nazivaju „living streets“ ili „home zone“ što nam govori da ljudi u njima treba da se osećaju kao kod kuće. Da bi se to postiglo potrebno je uređenje ulične scene u vidu ozelenjavanja niskim rastinjem ili drvoredom duž ulice. Takođe, prostor bi morao da se ispuni standardnim uličnim mobilijarom (klupe za sedenje itd.).

Realno stanje na terenu nam govori da u Srbiji zone usporenog saobraćaja postoje samo kao mrtvo slovo na papiru, dok njihova primena izostaje. Postoji nekolicina primera u Srbiji gde su ove zone obeležene samo saobraćajnom signalizacijom, dok uređenje prostora nije ni na vidiku piše list Danas.

U zoni usporenog saobraćaja pešaci i vozila koriste istu površinu, te bi stoga uslove u saobraćaju trebalo prilagoditi pešacima i biciklistima, dok vozila treba da se tretiraju kao gosti.

Zato je potrebno saobraćaj usporiti preraspodelom saobraćajnih površina (npr. naizmenično parkiranje) i primenom urbanog mobilijara (klupe, žardinjere).

Idealni delovi grada za ovakvo uređenje su pored vrtića, parkova, sportskih terena, stambenih kompleksa, turističkih ulica i gradskih šetališta itd.

Uvođenje ovih zona je samo jedna u nizu mera koju treba preduzeti kako bi se centar grada rasteretio od automobila.