Društvo
Mihailović: Rezultate anketa i istraživanja ocenjuje naručilac
Foto: Medija Centar Beograd
Glavni istraživač Demostata Srećko Mihailović ocenio je da nema boljih i lošijih rezultata telefonskih anketa ili terenskih istraživanja, ili bilo kojih drugih empirijskih istraživanja sa stanovišta istraživača, i da samo naručilac može rezultate istraživanja oceniti kao „dobre“ ili „loše“.
U Srbiji je telefonska anketa, a još više „poštanska“ i neki tipovi internet anketa, lošija procedura prikupljanja podataka u odnosu na neposredni lični intervju, pre svega zbog visoke stope neodgovaranja. Radi se o tome što je kod telefonske i drugih anketa veoma veliko odbijanje uzorkovanih ispitanika, češće je neuspostavljanje kontakta sa ispitanikom, kao i prekidanje ankete od strane ispitanika, rekao je on.
Kako je objasnio, u Demostatu se pridržavaju sledećih internih pravila – kod mrežnih onlajn anketa broj odgovora iznad tri odsto je dobar rezultat, kod telefonskih anketa sve iznad 15 odsto je dobar rezultat, kod neposrednog ličnog intervjua dobar rezultat je samo ako je prihvatanje ankete iznad 80 odsto, a sve ispod toga je neprihvatljivo.
Mihajlović je istakao da je profesionalna obaveza istraživača da naručiocu ukaže na slabe strane procedure na kojoj insistira naručilac, jer je procedura jeftinija, pa i da odustane u slučajevima kada prihvatanje „jeftinije“ procedure dolazi u sukob sa profesionalnom etikom.
Ako reprezentativnost uzorka „traži“ da u realizovanom uzorku imate oko 14 odsto mladih ljudi, a vi imate pet odsto, tu nikakav ponder ne pomaže, ma koliko vi reprezentativnost postizali veštački, ponderisanjem. Loše realizovan uzorak ostaje loš uzorak, upozorio je on.
Mihailović navodi da je Demostat testirao odnos ispitanika prema telefonskim i takozvanim terenskim anketama da se pokazalo da ove druge imaju kod ispitanika znatnu prednost.