Društvo

Procvat privatnih časova: Pandemija doprinela da roditelji dodatnu nastavu plaćaju i za prvake

Foto: Boom93/M. Veljković

Foto: Boom93/M. Veljković

U poslednje dve decenije, privatni časovi postali su sastavni deo obrazovanja.

U odeljenjima je preveliki broj učenika, nastavni planovi i programi su preobimni, a što deca ne uspeju da nauče na času moraju da nadoknade na privatnim časovima, navode u Uniji sindikata prosvetnih radnika. Potražnja je najveća za časovima iz matematike, fizike i hemije, a cene se kreću od hiljadu do hiljadu dvesta dinara po satu.

Pripreme za upis u srednju školu i fakultete uveliko traju, ali roditelji deci uplaćuju privatne časove i tokom čitave godine piše Euronews Srbija.

Baner Boom93 Android aplikacija

Predsednica Udruženja Roditelj Gordana Plemić kaže da su razni razlozi zbog čega roditelji uzimaju privatne časove, a da to zavisi i od uzrasta deteta. Ona napominje da su se časovi ranije uglavnom uzimali za pripremu đaka za prijemne ispite i za popravljanje ocena na kraju godine, a da se ta praksa poslednjih godina od početka pandemije proširila i da se časovi uzimaju tokom cele školske godine.

„Imamo i u prvom razredu privatne časove, a to sve zavisi od toga koliko je dete spremno za prvi razred, jer gradivo se prelazi jako brzo, nema ponavljanja, koje je potrebno da bi dete moglo da usvoji znanje. Zato od prvog razreda pojedini roditelji kreću sa privatnom učiteljicom“, ukazuje Plemić.

Ona ističe da i je to program preobiman i da se od đaka mnogo traži, a da nema nema dovoljno vremena za ponavljanje i utvrđivanje znanja.

„Čini mi se da je to izraženo u poslednje tri godine pandemije, kada smo na razne načine išli u školu, što je dodatno napravilo veći problem. Gradivo i ono što se traži od dece je ostalo isto, a imaju manje vremena. U školama kažu da je često primetan i nedostatak nastavnika, koji odlaze ili su bolesni, pa imamo smene i zamene, što ukrade dodatno vreme koje je deci potrebno“, napominje Gordana Plemić.

Privatni profesor nije garancija uspeha

Ona napominje da to ne znači da nastavnici ne rade dovoljno, ali smatra da bi program trebalo da se menja jer, kako kaže, ni nastavnicima nije lako da sve ispredaju i da svedu na pravu meru. Dodaje i da se od nastavnika često može čuti da su opterećeni papirologijom i da im to oduzima vreme.

Snežana Romandić Petrović iz Unije sindikata prosvetnih radnika kaže da je problem što samo pohađanje privatnih časova ne podrazumeva da će dete postići adekvatan uspeh.

Cene privatnih časova razlikuju se od opštine do opštine, ali i od zahtevnosti pripreme za pojedine škole i fakultete, ali jedno im je zajedničko – da koštaju.

„Mi nepušači sve to posmatramo kroz paklice cigareta. Vi za mesečnu potrošnju koliko bi dali za cigarate, možete savršeno da pripremite dete za prijemni ispit i da očekujete da će ta vaša pomoć biti ključna stepenica koja će mu pomoći da bude iznad crte. Tako da je to pokazatelj ovih prethodnih godina da se dešavalo“, kaže Nebojša Jevtović, profesor matematike koji drži privatne časove.

Dopunska nastava više nije dovoljna

Neretko se može čuti da se roditelji žale da se izgubila institucija dodatnih i dopunskih časova u okviru same škole i da je to takođe jedan od razloga što su primorani da uzimaju privatne časove, koji dodatno utiču na sve opterećeniji kućni budžet. U školama tvrde da je za decu koja imaju poteškoće sa nekim predmetima organizovana dopunska nastava koja je besplatna, ali da je interesovanje dece da je pohađaju je sve manje.

„S jedne strane postoje dodatni časovi i od škola čujemo da se oni organizuju, ali s druge strane ćemo čuti da na njima budu đaci iz više odeljenja i da deca na njima ne mogu da dobiju dovoljno znanja i inofrmacija. Jer, nekada je to dopunski čas za nekog ko popravlja ocenu, a u isto vreme i za nekog ko ima dobru ocenu,  ko želi dodatno znanje. To je ono što ih buni i zbog čega to možda dobro ne funkciniše“, smatra Plemić.

Osim što je tokom prethodne dve godine pandemija uticala na kvalitet nastave, ali i znanje dece, roditelji plaćaju privatne časove već dugi niz godina.

„Jednostavno razlog je to što, kao i u životu, onaj ko je bolje utreniran moći će da računa na neke bolje rezultate i na bolju prohodnost, tako da oni veruju da će deca individualno ili u malim grupama bolje naučiti nego što bi moglo da se nauči u školi. Generalno se to pokazuje kao ispravan metod“, kaže profesor Jevtović.

U Uniji sindikata prosvetnih radnika navode da deca imaju sve slabiju koncentraciju, ali da privatni časovi gde je nastavnik posvećen samo jednom detetu mogu da pomognu. Ipak, ističu da roditelji treba da shvate da pohađanje privatnih časova ne mora obavezno da rezultira boljim uspehom.