Društvo

Razlika u ceni dizela i benzina tri puta veća nego u januaru

Foto: Boom93/M. Veljković

Foto: Boom93/M. Veljković

Cene goriva su prošlog petka snižene, ali gorivo je i dalje značajno skuplje nego početkom godine.

Kako piše Euronews Srbija, dizel, koji koristi većina prevoznika, sada je za 25 do 30 dinara po litru skuplji nego što je bio sredinom januara. Brojne transportne firme su zbog toga u nezavidnom položaju.

Na većini pumpi cene su u petak „u rikvrec“ otišle za samo 4 do 6 dinara. A u odnosu na početak godine, razlika u ceni između dizela i benzina uvećana je gotovo tri puta.

Baner Boom93 Android aplikacija

U januaru, pre početka rata u Ukrajini, litar benzina je koštao 165 dinara i bio je jeftiniji za oko 7 do 8 dinara po litru, u odnosu na dizel koji je bio oko 173 dinara. Danas je ta razlika 22 dinara. što je veliki udar za prevoznike, koji imaju problem da se prilagode novonastaloj situaciji.

„Cena dizela je ekstremno visoka sada. Samim tim, transport bi morao mnogo brže da se prilagodi tom skoku cena i da prevoznici sami što pre odrede realan nivo svojih troškova i da daju realne cene naručiocima prevoza, odnosno korisnicima njihovih usluga“, kaže Aleksandar Spasić iz Poslovnog udruženja „Međunarodni transport“.

A to je skoro nemoguće, kaže, jer se cene transporta određuju polugodišnje ili godišnje, a ne nedeljno, kao što se menja cena goriva.

Ljubinko Savić iz Udruženja za eneregetiku Privredne komore Srbije kaže da su razlozi za razliku u ceni između dizela i benzina tehnički, ali i tržišni. Oni su postojali i ranije, ali su u vreme energetske krize, kada cena nafte dostiže rekordne nivoe, još izraženiji.

„Obe vrste goriva se dobijaju od sirove nafte, a od jedne tone sirove nafte može se dobiti određena količina jednog derivarta, odnosno drugog. Ne možete preradom nafte dobiti samo dizel, koji mnogo više koristimo, već i deo benzina. Sa te strane, onda imamo višak benzina i zato njegova cena ne može biti ista. Pošto Srbija troši tri puta više dizela, nego benzina onda se radi tako u rafinerijama da se u preradi izvuče što veća količina dizela“, objašnjava Savić za Euronews Srbija.

On napominje da je drugi razlog velika potražnja, jer tržište određuje cenu. Kaže i da je ranije bio veći uvoz što se tiče evrodizela iz susednih država, dok se benzin nije uvozio, već samo u simboličnim količinama, pa da je i to razlog što je razlika u ceni između ove dve vrste goriva bila manja.

Cena goriva je ograničena, ali, kako kažu u „Međunarodnom transportu“, tim ograničenjem je ukinuto pravo na povraćaj akcize što je za prevoznike donekle i značajnije od cene goriva.