Društvo

Šta poslednja dva incidenta govore o stanju pruge u Srbiji i kako sprečiti nove nesreće?

Pixabay/Ilustracija

Pixabay/Ilustracija

Samo četiri dana posle prevrtanja vagona sa amonijakom na pruzi Niš – Dimitrovgrad u blizini Pirota, dogodio se novi incident, prenosi Insajder.

Na deonici pruge Zaječar – Knjaževac cisterna sa fosfornom kiselinom iskliznula je iz šina.

I dok se u Pirotu posle curenja amonijaka lekaru javilo više od 50 građana, nadležni kažu da u slučaju iskakanja cisterne u blizini Zaječara nema razloga za brigu, jer nije došlo do isparavanja opasnih materija.
Preduzeće „Infrastrukture železnice Srbije“ je danas saopštilo da je podignut na kolosek vagon-cisterna, natovaren fosfornom kiselinom, koji je prošle noći iskliznuo iz šina kod Zaječara i da je saobraćaj ponovo uspostavljen.

Samo tokom 2018. na pruzi Niš – Zaječar dva puta su iz šina iskliznuli vagoni koji su prevozili opasne materije. Posle toga su rekonstruisane neke deonice te pruge. Godinu i po kasnije, isti scenario. Stručnjaci ističu da je u pitanju pruga od velikog značaja za transport robe i ljudi i da je, iako uzrok nesreće ne mora nužno da bude loša infrastruktura, neophodno dodatno raditi na njenoj obnovi.

Profesor na Saobraćajnom fakultetu Slavko Vesković ističe za Insajder da je ova pruga od velikog značaja za transport robe, ali i putnika.

„Ta pruga je u lošem stanju, neki manji radovi su urađeni ali to nije ono što bismo želeli i stanje kakvo bismo želeli da imamo. Naravno na toj pruzi je ograničenje brzine uvedeno i što se toga tiče, ona je bezbedna za saobraćaj, znači prati se stalno stanje pruge i definiše se maksimalna brzina“, objašnjava profesor Vesković.

Od još većeg značaja za železnički saobraćaj je pruga Niš – Dimitrovgrad, na čijoj je deonici iscureo amonijak posle prevrtanja vagona. Komisija resornog ministarstva utvrđuje ko je odgovoran za prevrtanje cisterne.

Ministar Goran Vesić kaže da zna da je uzrok loša infrastruktura. Podseća da je ugovor o rekonstrukciji te pruge potpisan 2018. godine, ali je tek u martu ove godine raspisan tender. Zašto se na početak radova čeka više od 4 godine, niko od nadležnih nema odgovor.

Samo u poslednje tri godine prevrtali su se vagoni sa sumpornom i fosfornom kiselinom kod Bora, Majdanpeka, Zaječara…Prema podacima preduzeća „Infrastruktura železnice Srbije“, u proteklih pet godina na pruzi Niš – Dimitrovgrad dogodilo se ukupno 14 iskliznuća vagona. Profesor Vesković ističe da, uprkos nedavnim nesrećama, zatvaranje pruge ne mora da bude jedino rešenje.

„Treba to mesto sanirati, treba ponovo izvršiti kontrolu, pregledati i onda doneti konkretnu odluku, jer kažem najčešći uzrok u otvorenom saobraćaju su kola, ređe je razlog iskliznuća infrastruktura“, kaže profesor Vesković.

U Pirotu je danas počelo izvlačenje vagona sa amonijakom, koji su se prevrnuli u nedelju uveče, a nadležni očekuju da će akcija trajati pet dana. Vanredna situacija u tom gradu ostaje na snazi sve dok vagoni ne budu uklonjeni.