Društvo

TS:Predložene zakonske izmene ne rešavaju problem funkcionerske kampanje

Transparentnost Srbija (TS) saopštila je danas da predložene izmene u zakonima o elektronskim medijima i o sprečavanju korupcije ni izbliza ne rešavaju problem intenzivne “funkcionerske kampanje”

TS je u saopštenju ukazala i da je “funkcionerska kampanja”u medijima “znatno zastupljenija” od predstavljanja programa učesnika na izborima i plaćenog oglašavanja.

Podseća se da prema predlogu Vlade, elektronski mediji, u deset dana pred izbore, neće moći da izveštavaju o zvaničnim javnim skupovima na kojima se otvaraju infrastrukturni i drugi objekti ili obeležava početak izgradnje ako “učestvuju javni funkcioneri koji su kandidati za predsednika Republike, narodne poslanike, poslanike u skupštinama autonomne pokrajine i odbornike u skupštini jedinice lokalne samouprave“.

TS je istakla da je ta zabrana nedovoljna iz više razloga medju kojima je to što predlogom zakona “nisu obuhvaćeni štampani mediji” i što “zabrana važi samo u poslednjih 10 dana, a ne i tokom cele izborne kampanje”.

Ukazano je i da se “zabrana vezuje isključivo za javne skupove na kojima se otvaraju infrastrukturni i drugi objekti ili obeležava početak izgradnje takvih objekata,

Dodaje se da zabrana neće važiti “kada javni funkcioneri tokom kampanje obilaze radove koji su već započeti a ne i završeni niti kada posećuju već postojeće javne i privatne objekte”

TS je navela i da se “zabrana ne odnosi na sve javne funkcionere, već samo za one koji su kandidati na izborima”.

“Umesto njih, na ovaj način će moći da sebe i svoju izbornu listu promovišu aktuelni javni funkcioneri koji su “vidjeni” za mesto budućeg premijera ili ministra, a nisu kandidati za narodne poslanike”, navela je TS.

Navedeno je i da se odredba Zakona o sprečavanju korupcije, koja se odnosi na razdvajanje javne od političke funkcije, takodje menja, ali u, kako je uakzano “veoma ograničenom obimu, a javna rasprava je još uvek u toku”.

“Na osnovu tih izmena konačno će biti uvedena obaveza za predsednika Republike da uvek i nedvosmisleno predoči sagovornicima i javnosti da li iznosi stav državnog organa ili političke stranke na čijem je čelu”, dodala je TS.

Ukazano je da ” nacrt ne predvidja uspostavljanje iste takve obaveze i za predsednike skupština i skupštinskih radnih tela”.

“Iako korisne, ove izmene Zakona o sprečavanju korupcije su daleko od toga da budu dovoljne da reše problem intenzivne „funkcionerske kampanje”. navela je TS.

Dodaje se da je “za rešavanje tog problema neophodno da se uspostave pravila na osnovu kojih bi se promotivne aktivnosti javnih funkcionera pred izbore svele na neophodni minimum, odnosno samo na situacije kada je reč o neodložnim aktivnostima”.

Po TS, u “neophodne aktivnosti” spadaju ispunjavanja zakonskih obaveza ili održavanja medjunarodnih odnosa.

Smatraju i da je neophodno proširiti pojam javnih resursa čije korišćenje je zabranjeno za potrebe političke promocije, tako da se obuhvati ne samo postojeća javna imovina, već i odricanje od budućih javnih prihoda i preuzimanje obaveza na teret budžeta.

Kao primer navedena je vanredna socijalna pomoć.

Koalicija prEUgovor, čiji je TS član, ukazala je na nedostatke i uputila predloge za poboljšanje ove norme, kao doprinos javnoj raspravi o Nacrtu zakona o izmeni Zakona o sprečavanju korupcije, a koja traje do 13. decembra.