Društvo

Uskoro putarina za teretnjake i na putevima nižeg reda, po istoj ceni kao na autoputevima?

putarina Foto/ilustracija pixabay

putarina Foto/ilustracija pixabay

JP Putevi Srbije raspisalo je tender za projektovanje sistema za naplatu putarine na putevima nižeg reda za teška teretna vozila sa 4 i više osovina.

Podsetimo, mogućnost uvođenja putarina na putevima nižih kategorija za teretna vozila koja ih trenutno besplatno koriste najavljuje se već nekoliko godina, a prošle godine bio je raspisan i tender za izradu studije opravdanosti, koja je sada završena.

– Nakon detaljne analize projekta (Studija opravdanosti uvođenja naplate putarine na novim/budućim deonicama auto puta i na putevima nižeg reda), konstatatovano je da je DSRC-MLFF tehnologija rešenje koje je tehnički i ekonomski najefikasnije i kompatibilno sa postojećim sistemom naplate putarine u Srbiji – navodi se u tenderskoj dokumentaciji.

Dodaje se da naplata putarine na putevima prvog reda u Evropi postoji već skoro 20 godina, pa i u zemljama u okruženju – Mađarskoj i Bugarskoj, a najraširenija je u Nemačkoj, gde se primenjuje na skoro 50.000 km, od čega je tek nešto više od 13.000 km autoputeva.

– Naplata putarine na putevima prvog reda primenjuje se na komercijalna vozila i svugde su obuhvaćena vozila nosivosti preko 12 tona, a u nekim zemljama i komercijalna vozila manje nosivosti – stoji u projektnom zadatku.

Kako je navedeno, učešće komercijalnih vozila (vozila 4. kategorije po klasifikaciji koja se primenjuje na autoputevima u Srbiji) u ukupnom broju saobraćajnih nezgoda na putevima prvog reda iznosi oko jednu trećinu svih nezgoda koje se dese na ovim putevima.

– To pokazuje da njihov intenzivni saobraćaj na putevima prvog reda predstavlja rizik za sve učesnike u saobraćaju, naročito imajući u vidu da je učešće komercijalnih vozila u ukupnom saobraćajnom toku na putevima prvog reda daleko ispod trećine – stoji u tenderu i dodaje se da bi merama kojima bi se smanjio saobraćaj vozila 4. kategorije na putevima prvog reda, značajno povećala bezbednost korišćenja ovih puteva.

Jedna od tih mera je, kaže se nadalje, uvođenje naplate putarine za vozila 4. kategorije na putevima prvog reda, „pogotovo ako bi se usluga koršćenja puta prvog B reda naplaćivala po istoj ceni kao i na autoputevima“.

Procena Puteva Srbije je da bi se 60-70% ovih vozila preusmerilo sa puteva prvog B reda na autoputeve.

Više informacija pročitajte OVDE.