Društvo

Izgradnja biciklističke infrastrukture je najvažniji uslov za promenu i razvoj svesti u vezi sa bicikliranjem

Foto: EnvatoElements/Ilustracija

Foto: EnvatoElements/Ilustracija

Tokom 2022. godine, organizacije okupljene oko ideje razvoja bicikliranja u Srbiji sačinile su prvi nacrt Strategije za razvoj bicikliranja u Republici Srbiji od 2022-2026. godine, u okviru projekta „Danube Cycle Plans“. Okupljeni u okviru radne grupe, zainteresovani za razvoj bicikliranja u Srbiji kreirali su dokument koji bi trebao da bude prva polazna tačka za budući razvoj bicikliranja u Srbiji, sa osvrtom na trenutno stanje i konkretnim merama kako bi se ovaj proces ubrzao.

Kako za Boom 93 kaže saobraćajni inženjer Igor Velić, strategiju prati i dokument „Smernice razvoja bicikliranja“ koji su sačinili saobraćajni inženjeri i eksperti koji su angažovani kroz pomenuti projekat u kome su učestvovale zemlje Dunavskog sliva. Jedan od ciljeva DCP projekta bio je da zemlje koje nemaju nacionalne strategije bicikliranja (Bugarska, Rumunija, Hrvatska, Srbija) pokušaju kroz ovaj projekat da realizuju prve nacrte i da ih, u narednom periodu, njihove Vlade usvoje.

Izrada ovog dokumenta uz „Strategiju za razvoj bicikliranja u Republici Srbiji od 2022. do 2026. godine“ ima za konačan cilj podizanje svesti, pažnje, finansija, politika, potreba i volje nacionalnog zakonodavstva da u realnom vremenskom okviru iz različitih delokruga nadležnosti posveti potrebnu i dovoljnu pažnju ovoj temi na način da doprinese izgradnji i razvoju neophodne biciklističke infrastrukture, kroz dopune postojeće zakonska regulativa koja je u ovom trenutku nedovoljno razvijena i nejasna u ovoj oblasti, kaže Velić.

Foto: Pixabay/Ilustracija

U istraživanjima do sada u našoj zemlji, prema odgovorima ispitanika koji voze bicikl, na pitanje zašto su se opredelili za taj vid prevoza ističu kao razloge benefite po zdravlje, mogućnost parkiranja, očuvanje životne sredine, brzinu putovanja, nemanje troškova prevoza i sl.. Može se zaključiti, da nije pomenuto stanje dobre biciklističke infrastrukture koja „uliva poverenje da je bicikl bezbedniji vid prevoza od prevoza motornim vozilom“, kao i činjenica da se bicikl koristi u rekreativne svrhe, što ukazuje na potrebu za razvojem i promovisanjem ove oblasti, koja bi uticala na promenu svesti društva i pojedinca, navodi se u dokumentu „Smernice za razvoj bicikliranja u Republici Srbiji“. FINAL_DCP Smernice za RS i konacni predlog

Neophodnih koraci koje je potrebno izvršiti su, između ostalog, organizovanje kampanja, edukacija, reklama, obuka, javnih tribina u cilju promene načina ponašanja stanovništva po pitanju upotrebe bicikla, a kao najvažnije izgradnja biciklističke infrastrukture, kao uslov za promenu i razvoj svesti u vezi sa bicikliranjem.