Društvo

Za godinu i po dana ukradeno 250 čvrstih tačaka pruge

FOTO: Youtube screenshot/Infrastruktura železnice Srbije

FOTO: Youtube screenshot/Infrastruktura železnice Srbije

Krađa kontaktnih delova brze pruge postala je unosni posao, pa je tako u proteklih godinu i po dana na elektrificiranim srpskim prugama ukradeno preko 250 čvrstih tačaka kontaktne mreže.

Najnovija krađa dogodila se u subotu, 8. oktobra, kada su ukradene četiri čvrste tačke na deonici brze pruge između Zemuna i Batajnice, po dve na levom i desnom koloseku. Zbog toga je na ovom delu brze pruge bila uvedena lagana vožnja od 20 kilometara na sat, što je prouzrokovalo kašnjenje putničkih vozova i poremećaj u organizaciji železničkog saobraćaja u beogradskom železničkom čvoru.

Stručne službe „Infrastrukture železnice Srbije“ su sanirale kontaktnu mrežu, zamenile ukradene delove i osposobili je za redovan saobraćaj u nedelju, 9. oktobra u ranim jutarnjim satima.

Međutim, već posle dve noći ukradene su čvrste tačke i na sva četiri koloseka deonice brze pruge između Stare Pazove i Nove Pazove, zbog čega su ponovo morale da budu uvedene lagane vožnje.

S obzirom na to da je reč o visokom naponu od 25.000 volti, iz „Infrastrukture železnica Srbije“ upozorili su da je svako nepropisno i neovlašćeno kretanje u zoni pruge i u blizini kontaktne mreže zabranjeno i opasno po život. Ipak, to nije sprečilo lopove da u više navrata izvrše krađe.

Кako za „Blic“ objašnjava diplomirani inženjer elektrotehnike Dragan Đurić, krađa delova kontaktne mreže je izuzetno opasna, te ne može biti izvedena bez posebne opreme.

„Opasnost od dodira sa provodnicima je velika, tako da su morali imati u najmanju ruku izolacione rukavice i čizme“, kaže Đurić.

Zbog težine predmeta koji se krade, moglo bi se pretpostaviti da ovakvu krađu ne može izvesti jedan čovek sam, kao i da mora imati određeno znanje na koji način da učini ovo delo, a da ne strada od strujnog udara, a naposletku i kako da ukradeno proda.

Кoliko je sve vredno rizika, govori činjenica da za jednu čvrstu tačku lopovi na crnom tržištu mogu dobiti preko 50.000 dinara.

Reč je o užadima čija težina je negde oko 60 kilograma po komadu, što znači da su samo za dve noći lopovi uspeli da ukradu gotovo pola tone (480 kilograma) otuđivanjem osam čvrstih tačaka na brzoj pruzi.

Кako je ranije ove godine saopšteno iz „Infrastrukture železnice Srbije“, noseća užad za čvrste tačke sadrže bakar, pa je zbog toga na meti lopova. Ako vrednost na crnom tržištu po komadu premašuje 50.000 dinara, onda se prostom računicom može doći do zarade od 200.000 dinara za noć, odnosno 400.000 dinara samo u poslednje dve krađe.

U resornom Ministarstvu su zbog poslednjih krađa napomenuli da je Zakon o železnici predvideo da se za uništenje, oštećenje ili krađu delova železničke infrastrukture, bez obzira na njihovu količinu i vrednost, može izreći kazna zatvora od tri meseca do pet godina. U slučaju da neko lice zbog toga bude teško povređeno ili se načini imovinska šteta velikih razmera, kazna zatvora je od jedne do osam godina.

Zbog svega toga iz pomenutog preduzeća ranije je najavljeno da su Stručne službe pronašle novo rešenje koje podrazumeva da umesto nosećeg užeta od bakra za čvrste tačke, koriste čeličnu pocinkovanu užad. Razlog za to je manja vrednost čeličnog užeta, te su se iz „Infrastruktura železnica Srbije“ nadali da će na ovaj način odvratiti lopove od krađe.

Međutim, „Blic“ od „Infrastruktura železnica Srbije“ nije dobio odgovor na pitanje od kog materijala su nedavno ukradene čvrste tačke, pa nije poznato da li je došlo do zamene bakarnih užadi sa čeličnim.

Podsetimo da je novosadska policija pronašlaosumnjičenog za devet krađa na trasi brze pruge Beograd-Novi Sad. Sumnja se da je on sekao i krao kablove na pruzi, čime je ugroženo neometano odvijanje saobraćaja i naneta višemilionska šteta preduzećima zaduženim za obnovu i održavanje ove deonice.

Protiv osumnjičenog će biti podneta krivična prijava koja ga tereti za pet krivičnih dela teška krađa, dva krivična dela uništenje i oštećenje javnih uređaja i dva krivična dela oštećenje železničke infrastrukture.

Кako Blic nezvanično saznaje, mladić je uhvaćen kada je pokušavao da istopi ukradene delove i dođe do bakra.