Društvo

Zašto deca kupuju napitak od 1000 dinara i da li je zdrav?

Foto: S.Lisac

Foto: S.Lisac

Puštanje na tržište energetskog pića koje je pre mesec dana stiglo i u Požarevac dovelo je do haosa i histerije kod dece osnovnoškolskog uzrasta i mladih. Deca su sa roditeljima u jednom trenutku stajala u redu ispred jedne od knjižara u Požarevcu kako bi kupila napitak od pola litre koji košta 900 dinara, a zove se Prime.  

Najpre su se ovi napici prodavali na benzinskim pumpama kao piće za sportiste. Sad ih ima i u trafikama, prodavnicama, pa i u knjižarama i kupuju ga deca. Šta je tako posebno u vezi sa sportskim pićem u svetlim plastičnim bocama. Deci je postalo statusni simbol, a roditelje “udarilo” po džepu? Kako objasniti ovaj fenomen kupovine napitka koji košta skoro hiljadu dinara, a pritom nije ni namenjen deci.

Sportista i trener Bane Dmitrović za Boom 93 kaže da savremeno društvo nameće trend brzih, instant rešenja za sve, pa i u domenu sporta, te se veliki broj mladih olako i bez ikakve provere odlučuje za konzumiranje suplemenata u ishrani, pogotovo onim koji daju brz napredak u snazi, izdržljivosti ili radnoj energiji.

Foto: privatna arhiva

Energetska pića su puna kofeina, šećera, veštačkih boja i zaslađivača koji u takvoj kombinaciji mogu ozbiljno da naruše zdravlje ljudi ako se u kontinuitetu koriste. Nasuprot tome, živeti u skladu sa prirodom, hraniti se hranom, a ne prehrambenim industrijskim proizvodima jeste pravi izbor za telesni i zdravstveni sklad.

Dmitrović navodi da su mladi izgubili strpljenje i spremni su da se olako priklone aktuelnim trendovima promovisanim  od strane influensera, bez konsultacija sa školovanim stručnjacima.

Situacija jeste delikatna, ali baš zbog toga mi, stariji moramo naći model i put do mladih, kako bismo ih usmerili ka pravim vrednostima.

Kada postoji nešto kul, sa različitim ukusima, deca žele da probaju. Moguće je da ne konzumiraju samo jednom i tada se dolazi na opasnu teritoriju. Profesor fizičkog vaspitanja, Nikola Jovetić smatra da mnogi roditelji bez mnogo razmišljanja i saznanja o samom piću i sadržaju nude to rođenoj deci.

Foto: S.Lisac

Prvo, nijedno energetsko piće i deca ne idu zajedno. Nikako ne preporučujem i smatram da se radi samo o olakom prihvatanju još jedne gluposti, trenda sa Zapada. Ta pića nisu za decu i osobe mlađe od 18 godina. Po mom nekom saznanju ovo piće sadrži i kofein, odnosno jedna limenka sadrži 200 miligrama, što je šest puta više nego kod dijetalne Cole, a gotovo dvostruko više od Red Bulla. A kofein deca nikako ne bi smela unositi.”

Da li zato što su ga kreirale i promovisale poznate Youtube zvezde ili zato što je preskupo, pa ga kupuju samo deca čiji roditelji mogu da izdvoje 1000 dinara za 500 ml tečnosti? Jedino što se zna je da ako uzbuđenje oko puštanja Prime energetskog napitka bilo šta dokaže, to je moć društvenih mreža i njihov uticaj na mlade i decu.