Društvo

Zašto se testiraju učenici sedmog i četvrtog razreda?

Foto: S.Lisac/ilustracija

Foto: S.Lisac/ilustracija

Učenici sedmog razreda imaće 15. juna probno testiranje iz jednog od pet predmeta koji se sada polažu na kombinovanom testu u okviru završnog ispita, što bi mogao da bude uvod u buduće promene na maloj maturi. Testiranje će imati i četvrtaci, potvrdila je za Boom 93, predsednica aktiva direktora osnovnih škola u Požarevcu, Margareta Sekulović.

Na osnovu rezultata testiranja nastavnik može da oceni učenikova postignuća na testu, „ako je to u najboljem interesu učenika“, navodi se u uputstvu školama. To je potvrdila predsednica aktiva direktora osnovnih škola u Požarevcu, Margareta Sekulović koja je za Boom 93 rekla  da rezultati koje budu učenici postigli se neće ocenjivati, ali će predmetni nastavnici i učitelji biti upoznati sa tim kako su učenici uradili testove, i ukoliko nastavnik proceni može da oceni učenika u njegovu korist.

Neće im se ocene zaključivati na osnovu testa, a posebno je dobro što imaju pravo da se prema svojim afinitetima izjasne. Nije namera Ministarstva da vidi šta deca ne znaju, nego je stvar u tome da se deca podrže i da se vidi da li idu u pravom pravcu, na kojim oblastima treba više da rade, kako bi što bolje savladala program nastave i učenja. Negde je potrebno više raditi na nečemu,  negde deca imaju bolju osnovu, onda i lakše prelaze preko gradivo. Svako dete, svako odeljenje je priča za sebe“, rekla je Sekulović.

Baner Boom93 Android aplikacija

Za učenike sedmog razreda

Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja pripremio je testove iz fizike, hemije, biologije, geografije i istorije za testiranje znanja učenika u sedmom razredu čija je svrha da đaci steknu uvid u svoje znanje iz izabranog predmeta, ali i uvid u strukturu mogućeg budućeg trećeg testa za završni ispit na kraju osmog razreda, piše u dopisu upućenom direktorima osnovnih škola.

Kako se navodi, probno testiranje se odnosi na izradu trećeg, kombinovanog testa, gde se učenici, na osnovu isticanja u prirodnim, odnosno društvenim naukama, opredeljuju za predmet iz kojeg će rešavati test u okviru probnog testiranja.

Škole su dobile i precizno uputstvo kako da organizuju probno testiranje. Učenici treda da izaberu i prijave razrednom starešini koji od ponuđenih predmeta žele da polažu, u skladu sa svojim afinitetima i planiranim daljim tokom školovanja.

Test za učenike četvrtog razreda

Za 15. juna je najavljeno još jedno testiranje i to učenika četvrtog razreda osnovnih škola. Reč je o godišnjem testu znanja iz tri predmeta – srpskog jezika, matematike i prirode i društva. U Ministarstvu za Danas kažu da je ovo testiranje, između ostalog, usmereno na unapređivanje sistema samovrednovanja i spoljašnjeg vrednovanja rada ustanova, unapređivanje sistema i procesa za praćenje napredovanja učenika, kao i na izradu koncepta ocenjivanja koji postavlja učenje u centar evaluativnih aktivnosti nastavnika.

Škole će blagovremeno biti obaveštene kada će testovi biti dostupni, a direktor škole treba da obezbedi štampanje i bezbedno čuvanje testova, kako ni đaci, ni nastavnici ne bi mogli unapred da imaju uvid u zadatke. Testovi treba da budu dostavljeni dežurnim nastavnicima neposredno pred početak testiranja.

U uputstvu za sprovođenje probnog testiranja se navodi da svaki učenik treba da dobije test samo iz predmeta koji je odabrao. U jednoj učenici/prostoriji mora da bude najviše 15 učenika, a grupu treba da čine učenici iz različitih odeljenja. Prilikom raspoređivanja je potrebno voditi računa o pravilnom rasporedu učenika, na osnovu izabranog predmeta, što, prema tumačenju direktora škola sa kojima smo razgovarali, znači da učenici koji polažu isti predmet ne smeju da sede jedan iza drugoga.

Testiranje počinje u 12 sati, a đaci će imati 90 minuta da reše zadatke.

Ukoliko u školi ima učenika koji se obrazuju po individualnom obrazovnom planu IOP 1 mogu da rade neke od zadataka, a đaci koji rade po IOP-u 2 takođe treba da imaju priliku da rešavaju test koji će biti sačinjen u odnosu na očekivane ishode učenja iz individualnog plana, o čemu se dogovara Tim za dodatnu podršku.

Nastavnici su obavezni da analiziraju rezultate zajedno sa đacima na času, a ako oni budu slabiji od očekivanih, nastavnici treba da planiraju aktivnosti kako bi pomogli učenicima da unaprede znanje. Učenicima koji su pogrešno uradili zadatak treba omogućiti na istom času da utvrde razloge zbog kojih su napravili grešku ili nisu ni pokušali da reše zadatak, piše u uputstvu.

U analizama završnog ispita koje je radio Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja jedna od preporuka stručnjaka je bila da bi broj zadataka na kombinovanom testu trebalo povećati, čime bi se obezbedio ravnopravniji položaj učenika koji se ističu u prirodnim i društvenim naukama.