Društvo

Inflacija nije jedni krivac što mnoge proizvode plaćamo više

FOTO:Boom93/S.Lisac

FOTO:Boom93/S.Lisac

Inflacija je poslednjih meseci postala opravdanje za sve u lancu snabdevanja. Pozivajući se na nju, i proizvođači i trgovci dižu cene proizvoda, dok su potrošači primorani da za namirnice svakog meseca izdvajaju sve više novca.

Inflacija je poslednjih meseci postala opravdanje za sve u lancu snabdevanja. Pozivajući se na nju, i proizvođači i trgovci dižu cene proizvoda, dok su potrošači primorani da za namirnice svakog meseca izdvajaju sve više novca. Prvo korona, a potom rat u Ukrajini, koji su doveli do globalnih problema u energetici i trgivini, postali su izgovor pojedinim kompanijama da ostvare dodatnu zaradu. U Americi se sve glasnije spominje izraz „greedflation“, odnosno inflacija izazvana pohlepom. Sve češće se otvara pitanje da li su sve cene morale baš toliko da skoče ili proizvođači i prodavci iskorišćavaju situaciju.

Na ovu pojavu ukazao je i direktor velikog austrijskog lanca supermarketa „Špar“ Markus Kaser kada je od jednog od svojih proizvođača čuo najavu poskupljenja mleka, mlečnih proizvoda i sira za skoro 30 odsto. On je rekao da je uzrok poskupljenja namirnica pohlepa pojedinih koncerna proizvođača koji ostvaruju dobit koja se meri u milijardama, dok sve više građana ne zna, zbog dramatičnog rasta cena, kako da finansijski prebrodi dan.

Kaser je za „Klajne cajtung“, rekao da ga čini ljutim takva neravnoteža i istakao da dobit koncerna plaćaju kupci. On smatra da se poskupljenje namirnica može samo delimično pravdati velikim cenama energije i sirovina, a da se ostalo može smatrati pohlepom proizvođača. Objasnio je i da je proizvođač mleka tražio povećanje od 27 odsto, a da su u ovom trgovinskom lancu izračunali da postoji rast troškova proizvodnje od samo četiri odsto. Kasnije je, kako je naveo, pristao da uveća cene za 8, umesto za 27 odsto.

„Ako neki proizvodi budu u nabavci skuplji, mi ćemo ih izbaciti iz asortimana i ponuditi alternative drugih proizvođača ili našu marku“, najavio je Kaser.

Trgovačke marže produbljuju inflaciju

Ekonomisti, međutim, napominju da priliku za dodatnu zaradu pod paravanom inflacije vide i trgovci, koji zaračunavaju ogromne marže. Vlasti to pokušavaju da spreče, pa sve češće uvode ograničenja kako bi sprečili produbljivanje inflacije.

Statistički podaci za jun pokazuju da su cene u odnosu na prošlu godinu povećane gotovo 12 procenata. I Vlada Srbije je ograničila marže na osnovne životne namirnice i svinjetinu, a ograničene su i marže pilećeg mesa na najviše 10 odsto.

Zbog dvocifrenog rasta cena, Asocijacija slobodnih i nezavisnih sindikata nedavno je uputila zahtev Vladi Srbije da usvoji nekoliko ekonomskih i socijalnih mera. Među njima i ograničenje marže za hranu i sredstva za higijenu na 10 odsto, ukidanje PDV-a na sve što ulazi u minimalnu potrošačku korpu, smanjenje akciza na gorivo.

Najnovije ograničenje Vlade Srbije za trgovce uvedeno je za sve vrste hleba. Uredbom je ograničena najviša ukupna stopa marže od 40 odsto, obračunata na neto fakturnu cenu za sve vrste hleba, umanjenu za rabate i popuste

Predsednik Unije pekara Srbije Zoran Pralica je za Euronews Srbija rekao da su trgovci  naplaćivali „paprene“ marže i da je prosečna bila oko 85 odsto proizvođačke cene, a da su iše i do 110 odsto, što znači da su na svojim policama više nego duplirali cenu iz pekare.

„Onaj ko je ispekao hleb ima trošak i radne snage i energije, sirovine, poreza i zaradi pet dinara po vekni, a trgovinski lanci zarade po 80 do 100 dinara. I dalje nisu spustili cene, iako je doneta Uredba, jer traže neku začkoljicu i sada za maržu uzimaju 40 odsto, ali su osmislili nove troškove za marketing, police i superrabate. Bezobrazluk je to što rade u vreme krize. Sve što otimaju i nadograđuju ćemo suzbiti, tako što ćemo tražiti od Vlade da dodatno propiše da to ne smeju da rade“, kaže Pralica.

On napominje da trgovce tost hleb u nabavci košta 85 dinara i da je realno da bude 120 dinara u prodavnici, ali da se dešava da je u maloprodaji i do 200 dinara.

„Od vremena korone, pa do sada trgovci nikad bolje nisu radili i odlično zarađuju. Oni ucenjuju proizvođače, a to se sve prebacuje na potrošače, jer nije svejedno da li će tost hleb platiti 120 ili 180 dinara. Oni podstiču nerealnu inflaciju“, kaže Pralica.

Više na LINKU.