Film

Kritika filma ,,Trougao tuge’’: Estlundova apokalipsa bogatih

FOTO: youtube screenshot

FOTO: youtube screenshot

Film koji je trijumfovao u Kanu, kao i  na dodeli Evropskih filmskih nagrada (EFA), gorka je i povremeno duhovita satira na račun onih koji svojim bogatstvom drmaju svetom, sa prizvukom potrebe za revolucionarnim promenama, kaže naš filmski kritičar Goran Jovanović.

Novi film sada već čuvenog švedskog reditelja Rubena Estlunda (‘’Igra’’,‘’Viša sila’’, ‘’Skver’’) najviše pleni autorovom energijom u bar dve trećine filma, čija je kritička oštrica neumoljiva, a socijalna metafora nije više ni to, nego bukvalno prst u oko visokoj klasi današnje civilizacije.

Estlund se stvarno ekstremno zabavlja, usput prenoseći deo tog svog demaskirajućeg rolerkostera u naš doživljaj, dovodeći pojedine prizore do perverzije i ismevajući taj superegoistični sloj kome je zapalo da se davi u parama. Poreklo bogatstva mu čak nije ni mnogo važno, u smislu kakav biznis model je u pitanju, da li je legalno, da li dolazi od trancizijskih malverzacija sa Istoka ili dobro organizovanih kompanija u IT sektoru, ali mu je važan stepen osionosti i akt superiornosti te način kako se to bogatstvo plasira kroz ponašanje njegovog vlasnika u društvu.

Ponuda na ovom kruzeru je, naravno, u znaku izobilja kada je u pitanju hrana (naravno ne u količini, baš naprotiv, nego u delicijskoj ekstravaganci i začudnom spoju ukusa), šampanjac se samo toči. Posao koji se obavlja od strane osoblja podložan je krutim pravilima korporacije, koja će izmisliti sve što se poželi i udovoljiti svakom hiru bogatih putnika, a na najmanju grešku uposlenih reagovaće strogo i surovo (u jednom trenutku jedan radnik ostaje bez posla samo zato što ga je neko prijavio da je go do pojasa).

Iako nas u početku bergmanovski mami kompleksnim i ne baš uverljivim odnosom dvoje mladih junaka, influenserke Jaje (igra je Šarlbi Din, koja je preminula avgusta ove godine) i modela Karla (Haris Dikinson), koji su nagrađeni krstarenjem sa gomilom bogataša za promociju na društvenim mrežama, Estlund brzo sebe razotkriva i uvođenjem još nekoliko likova pokazuje nam da sledi farsično i grubo ogoljivanje smisla života ljudi koji plivaju u parama. Za tako nešto poslužiće mu likovi poput ruskog oligarha Dimitrija (Zlatko Burić, sa titulom najboljeg evropskog glumca za ovu rolu), koji putuje sa suprugom Verom i koga bogatstvo čini tako opuštenim i nasmejanim da bi non-stop da se zabavlja i ništa ne uzima za ozbiljno, usput iskazujući nameru da u svakom trenutku kupi brod kojim krstare, ili usamljenog bogataša Jarmoa (Henrik Dorsin), čija je samotnička tuga, bez obzira na sve milione, tolika da to zaboli i publiku. Tu je i jedan stariji par koji hoće još ponešto da priušti od zadovoljstava, jer su već bolesni i, praktično, u godinama oproštaja od ovozemaljskog života i njegovih slasti.

Kao antipod svim ovim bogatašima jesu devojke i mladići koji predstavljaju poslugu, sa imperativom da su im u svakom trenutku na usluzi, o čemu brine njihova gotovo automatizovana šefica Paula (Viki Berlin). Lik kapetana koga tumači Vudi Harelson mogao je tačno da bude i zaobiđen. Njegova funkcionalnost u priči nije dobila pokriće, osim nekih levičarskih baljezganja na temu marksističke doktrine i plitko duhovitih nadgornjavanja sa Dimitrijem, kada ga Paula konačno natera da se pojavi na tzv ‘’kapetanovoj večeri’’ (gde on jede hamburgere, za razliku od kulinarske egzotike koju dobijaju turisti).

Uglavnom, i pre napada pirata koji će uslediti, autor u kombinaciji rasula nalik nemim komedijama i sladostrasnog uplitanja Boga i sudbine, svoj ‘’Titanik’’ vodi apokalipsi, podelivši svakom po porciju kritike i suočavanja sa činjenicom koliko smo nebitni, a naročito koliko su nebitni ovi koji misle da svet postoji zbog njih, te da su sva naša materijalna dobra samo himere. Davljenje u soptvenoj povraćki i fekalijama, dok se kruzer klati i svojim putnicima servira morsku bolest, kao da je ispostava adekvatnog računa za svu bahatost i osećaj moći koji imaju.

Mada gledaocu prija obrt koji je Estlund sve vreme prizivao, pa se posle piratskog napada, eskplozije i spasavanja ključnih likova, na pustom ostrvu dešava ‘’revolucija’’ i siromašni preuzimaju ‘’banku’’, tačnije jedna od njih, Abigejl (Doli de Leon), sobarica na brodu, tu film, bez obzira na neke bizarne i potpuno uvrnute momente, pada, dakle negde u svoj poslednjoj trećini. Iako vodi ka nekoj smislenijoj i ambivalentnijoj poruci, uz kritiku i onih koji zajašu posle bogataša, toliko pada u ritmu, da taj antiklimaks označava porazno Estlundovo iskustvo i dovodi nas u situaciju da posumnjamo da autor nije znao kako da završi ovu priču jer se, jednostavno, suviše upetljao.
O začudnim odlukama koji će lik kada preuzimati ‘’vođstvo’’ tokom priče takođe vredi diskutovati, u smislu efektivnog učinka po narativni tok.

Kako god, ‘’Trougao tuge’’ je u 2022. napravio potpuni trijumf, sa vrhunskim priznanjima poput Zlatne palme u Kanu i Evropske nagrade za najbolji film u Rejkjaviku, ali pitanje je da li će kroz vreme značiti nešto više po pitanju umetničke vrednosti.