Društvo

Od septembra banke mogu da vrate stare – skuplje cenovnike

Foto: A. Stepanović

Foto: A. Stepanović

Od 1. septembra banke bi mogle da vrate u primenu stare cenovnike iz perioda od pre avgusta 2022, kojima su propisane više naknade u odnosu na sadašnje. Tada, naime, ističe period od godinu dana „mirovanja“ tokom kojeg banke nisu smele da podižu provizije i istovremeno su morale da spuste tarfie za 30 odsto ako su ih povećavale počev od 2021.

Od septembra prošle do 1. septembra ove godine banke, po dogovoru sa Narodnom bankom Srbije, nisu podizale svoje provizije i naknade. Štaviše, one koje su ih podizale od početka 2021, morale su u septembru 2022. da ih snize za 30 odsto ili vrate na pređašnje stanje. Sada ovo „mirovanje“ ističe, a banke od 1. septembra mogu ponovo da „aktiviraju“ svoje stare cenovnike, što bi značilo veću cenu usluga od dosadašnje.

Mimo toga, novi propisi podrazumevaju da svaka banka 45 dana ranije obavesti NBS o nameri da podigne tarife.

Kako za portal N1 potvrđuju u centralnoj banci, do sada nijedna banka nije najavila uvođenje novih cenovnika, ali su pojedine najavile – nove usluge.

„U cilju zaštite standarda građana, Narodna banka Srbije je u trenutku kada smo bili suočeni sa rastom cena energenata i posledično mnogih drugih dobara i usluga, donela paket mera u vezi sa bankarskim naknadama i u avgustu 2022. godine preduzela čitav niz aktivnosti čiji je neposredan rezultat odluka svih banaka koje su povećavale naknade za platne usluge građanima od 1. januara 2021. godine da te naknade u narednih godinu dana, a počev od 1. septembra 2022. godine umanje za 30 odsto ili ih vrate na nivo pre njihovog povećanja“, podseća centralna banka.

Tom prilikom, NBS je propisala i obavezu za banke da obaveste Narodnu banku Srbije o izmeni tarifa najkasnije 45 dana pre planiranog usvajanja tih izmena i da joj uz ta obaveštenja dostave svu propisanu dokumentaciju.

„Rok od 45 dana računa se od dostavljanja uredne dokumentacije. Ukoliko je zatražila dopunu dokumentacije, Narodna banka Srbije može odrediti odgovarajući rok, koji ne može biti duži od šest meseci, pre čijeg isteka banke ne mogu dostaviti dopunjenu dokumentaciju. S tim u vezi, ističemo da u proteklom periodu, nijedna banka nije dostavila obaveštenje o izmeni tarifa, odnosno uvođenje novih tarifa po kojima banke naplaćuje naknade za pružanje platnih usluga“, naglašava NBS u odgovoru portalu N1.

S druge strane, kako ističe NBS, nekoliko banaka je dostavilo obaveštenje o uvođenju novih proizvoda i usluga, kojim su dopunili postojeće.

Uz navedeno obaveštenje banke su, kako se objašnjava, dužne bile da dostave propisanu dokumentaciju, uključujući i prikaz mehanizma formiranja cene novog proizvoda, kao i model ugovora o novom proizvodu koji će banka zaključivati s klijentom i reprezentativni primer ovog proizvoda, a koji sadrže sve elemente na osnovu kojih se mogu utvrditi uslovi pod kojima će se određeni proizvod/usluga koristiti, a naročito prikaz vrste i visine svih naknada i drugih troškova koji padaju na teret klijenta.

„Imajući u vidu da 1. septembra ističe rok od godinu dana za primenu umanjenih naknada za platne usluge, ističemo da su banke u mogućnosti da nastave da primenjuju tarife koje su usvojile u periodu od 1. januara 2021. godine do avgusta 2022. godine, te da to ne predstavlja povećanje tarifa kako se u medijima navodi, već obračun naknada u skladu sa važećim tarifnikom“, ističe NBS.

Više pročitajte na LINKU.