BBC News
Društvene mreže: Rešeni problemi u radu Fejsbuka, Instagrama i Vocapa

Getty Images Društvene mreže Fejsbuk i Instagram nisu radile u ponedeljak gotovo osam sati, a problem je rešen nekoliko minuta pred ponoć po srednjeevropskom vremenu. Na sajtu koji prati rad društvenih mreža Downdetector.com, objavljeno je da je zabeleženo više od 30.000 incidenata. Korisnici su masovno prijavljivali da ne mogu da otvore ni Fejsbuk, ni Instagram. […]

Društvene mreže Fejsbuk i Instagram nisu radile u ponedeljak gotovo osam sati, a problem je rešen nekoliko minuta pred ponoć po srednjeevropskom vremenu.
Na sajtu koji prati rad društvenih mreža Downdetector.com, objavljeno je da je zabeleženo više od 30.000 incidenata.
Korisnici su masovno prijavljivali da ne mogu da otvore ni Fejsbuk, ni Instagram.
Sličan problem prijavilo je i više od 20.000 korisnika aplikacije Vocap, navodi Rojters.
Zvaničnog objašnjenja šta se desilo još nema.
- Društvene mreže ometaju san i fizičke aktivnosti tinejdžera
- Da li društvene mreže preuzimaju primat od sajtova i televizije
- Mogu li deca da budu bezbedna na internetu ako roditelji znaju manje od njih
Sajt Downdetector prati kvarove sakupljajući izveštaje o statusima korisnika na osnovu žalbi koje oni podnose na tim platformama.
Pad društvenih mreža mogao bi da utiče na veliki broj korisnika, a agencija AFP navela je da su se prvi na probleme požalili korisnici u gusto naseljenim područjima oko Vašingtona u Americi i Pariza u Francuskoj.
„Svesni smo da neki korisnici imaju probleme sa Vocapom u ovom trenutku”, navodi se u poruci na zvaničnom Tviter profilu platforme.
„Radimo na tome da se stvari vrate u normalu i veoma brzo ćemo obavestiti javnost kako napredujemo”, dodaje se u saopštenju.
Korisnici Fejsbuka i Instagrama u Srbiji takođe su prijavili probleme i nemogućnost ulaska na ove platforme.
Prethodni incident ovih razmera kompaniji Fejsbuk dogodio se 2019, kada korisnici skoro 14 sati nisu mogli da pristupe toj društvenoj mreži i ostalim njenim aplikacijama.
„Jasno nam je da postoje problemi u korišćenju naših aplikacija i proizvoda.
Radimo na tome da u najkraćem roku otklonimo sve probleme i izvinjavamo se korisnicima na neprijatnosti”, navodi se u saopštenju Fejsbuka.
Stručnjaci za mreže nagađaju da se možda radi o grešci sa DNS-om.
DNS se često upoređuje sa adresarom ili telefonskim imenikom za internet.
On ukazuje intenet pretraživačima na računarski sistem koji opslužuje veb lokaciju koju traže.
Prethodni problemi sa baznim internet sistemom (DNS) ranije ove godine su već dovodili do čestih prekida u radu nekoliko velikih sajtova.
U jednom od tih slučajeva pokazalo se da je do pada platforme došlo kada je jedan korisnik promenio sopstvena podešavanja, izazvavši softversku grešku koja je uticala na veliki broj veb adresa.
Retko se dešava da takvi problemi utiču na tehnološkog giganta kao što je Fejsbuk ili da, ako i dođe do ovakvog incidenta, on ne bude rešen u kratkom roku.
Iako postoji i ta mogućnost, malo je verovatno da je incident posledica hakerskog napada, navodi se u tekstu agencije AFP.
Masovni napad na neke od najpopularnijih svetskih sajtova zahtevao bi koordiniranu akciju moćnih kriminalnih grupa ili veoma inovativne tehnike.
Do prestanka rada Fejsbuka došlo je samo dan pošto je uzbunjivačica iz te kompanije na američkoj televiziji objavila da čelni ljudi znaju kako njihovi proizvodi potpiruju širenje mržnje i imaju loš uticaj na mentalno zdravlje dece.
- Fejsbuk na udaru zbog uticaja na mentalno zdravlje dece
- Jutjub uklanja sve dezinformacije o vakcinama
Analiza
Džejms Klejton, reporter iz oblasti tehnologije
Prekidi rada na velikim sajtovima nisu neuobičajeni. Na primer, prošle nedelje je došlo do toga na Sleku.
Ono što ovo čini vrednim pažnje su veličina, obim i kontekst.
Mnogi prekidi rada koji podrazumevaju bazni internet sistem (DNS) i obično se rešavaju prilično brzo.
Često su i lokalizovani, a neki ljudi ne mogu da otvore veb stranicu koja može da se pogleda u drugoj zemlji.
Ovaj prekid je, međutim, globalni i utiče na sve brojne bočne kompanije Fejsbuka.
Neuobičajeno je i to koliko dugo sajtovi ne rade.
Pojavile su se informacije o haosu u sedištu Fejsbuka, dok se tehničari trude da reše problem.
Takođe je nejasno šta je uzrokoovog incidenta.
Generalno, ovakvi prekid rada nisu uzrokovani hakovanjem, ali ni ta varijanta ne može da bude odbačena.
Nedelja je već počela loše, pošto je uzbunjivačica iz kompanije otkrila sopstveni identitet.
Ali deluje da ova loša nedelja velikom brzom postaje još gora za ljude iz Fejsbuka.
Reakcije na Tviteru
Problem sa radom nekih društvenih mreža, doveo je do reakcija na drugim platformama, kao što je Tviter.
Čak je i sa zvaničnog naloga ove mreže upućena jedna šaljiva poruka u trenucima kada se konkurencija bori sa problemima.
„Dobar dan, bukvalno svima”, stoji na Tviteru.
hello literally everyone
— Twitter (@Twitter) October 4, 2021
Da konkurencija ne miruje, ali ipak poštuje fer-plej, videlo se i po poruci koja je objavljena na Tviter nalogu platforme Signal.
„Raste broj novih korisnika. Mi takođe znamo kako je kada dođe do prekida rada i želimo uspeh inženjerima koji rade na uklanjanju problema”, stoji u poruci, prenosi AFP.
Neki korisnici su ukazali da se to redovno dešava, drugi navode da je možda vreme da ljudi odmore od društvenih mreža, a ima i onih koji su delovali baš pesimistično.
Ne radi Fejsbuk, ne radi Instagram. Igrajte igrice.
— Milorad Tošić (@miskolino) October 4, 2021
Jel se i vama fejsbuk iznenada upokojio 😥
— metla bez drške (@DucaVisko) October 4, 2021
Fejsbuk je pao zato što sam ja dobila poruku jutros preko istog i dooisivala se posle ravno 2 godine
— naturalna (@ametnicap13) October 4, 2021
Vodeće društvene mreže Fejsbuk i Instagram trenutno su nedostupni korisnicima. Neka se pripremi Tviter pa da malo odmorimo od virtuele! 😃
— Vlajko (@vlajkotegeltija) October 4, 2021
Net zajebava, fejsbuk ne radi… pic.twitter.com/IZhewFNlfr
— Перун☭ (@Commie91) October 4, 2021
Pogledajte video o tinejdžerki koja želi da postane popularna na internetu
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]