Društvo
Počeo da važi novi pravilnik o ocenjivanju: Novine izazvale negodovanje nastavnika
FOTO: Pixabay/Ilustracija Škola
Samo što je stupio na snagu, novi Pravilnik o ocenjivanju u osnovnom obrazovanju već je izazvao negodovanje prosvetnih radnika.
Kako piše Danas, na meti kritika su nove odredbe člana 5 ovog pravilnika, koji će, prema tvrdnji članova Granskog sindikata prosvetnih radnika Srbije "Nezavisnost", doneti velike probleme zaposlenima u obrazovanju.
Sporno rešenje predviđa da, u slučaju da roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja smatraju da određeni nastavnik nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada, vrednovanje, praćenje, proveravanje i ocenjivanje učenika ne sprovodi u skladu sa zakonom i Pravilnikom o ocenjivanju, škola sprovodi proceduru u kojoj se utvrđuje njegova odgovornost i preduzimaju odgovarajuće mere.
To se odnosi i na defektologa, koji realizuje nastavu u školi za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i školi koja ima odeljenje za ove đake.
Kako se navodi u Pravilniku, roditelji učenika koji imaju primedbe obraćaju se odeljenjskom starešini preko predstavnika roditelja u savetu roditelja dopisom, koji je prethodno zaveden.
Odeljenski starešina potom obaveštava nastavnika, nadležno stručno veće i direktora.
Stručno veće vrši uvid u dopis roditelja, pribavlja izjašnjenje nastavnika na čiji rad je uložena primedba i ispituje navode, imajući u vidu utvrđene kriterijume ocenjivanja, nakon čega dostavlja svoje mišljenje direktoru.
On zajedno sa stručnim saradnikom i sekretarom razmatra mišljenje stručnog veća i donosi odluku o prihvatanju, odnosno odbijanju primedaba roditelja.
Jasminka Marić, članica IO GSPRS "Nezavisnost" kaže za Danas da to u praksi može da znači da se, na primer, kombinovanim odeljenjima, tri, četiri roditelja dogovore i podnesu prigovor protiv nastavnika.
Ona napominje da su predstavnici ovog sindikata kategorički bili protiv pomenutih rešenja, ali da je Ministarstvo prosvete insistiralo na njima, a podržali su ih i neki drugi sindikati.
Valentina Ilić, predsednica Sindikata obrazovanja Srbije, smatra da ovo rešenje može da bude olakšavajuće za školu u nekim slučajevima, ali i da može lako da se zloupotrebi.
"Zakon definiše način na koji se upućuje prigovor na ocenu i nije nam jasno zašto su pomenute odredbe ubačene u Pravilnik o ocenjivanju. Ovo je toliko neverovatno i neprimereno prema prosvetnim radnicima. Šta se od nas očekuje? Da podelimo što bolje ocene da bismo bili dobri nastavnici i da nas niko ne 'proziva'? Da li je to rešenje? Da li smo svesni u šta uvlačimo prosvetu? I ovako mladi nisu zainteresovani za rad u prosveti, a pitanje je kakva se poruka ovim šalje", navodi Marić.
Ministarstvo prosvete je danas saopštilo da su novi pravilnici deo aktivnosti kojima se jača vaspitna uloga škola i obrazovni sistem za prevenciju i odgovor na nasilje.
"Doneti su radi usaglašavanja sa izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, koji je usvojen u novembru prošle godine i predviđa brojčano ocenjivanje vladanja u osnovnim i srednjim školama, počev od 2. razreda osnovne škole", navodi se u saopštenju.
Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović je tim povodom kazala da se "pravilnicima precizira postupanje i kriterijumi za ocenjivanje vladanja učenika, koje se vrši dva puta u polugodištu i utiče na opšti uspeh učenika".
"Cilj ove mere je da bude i preventivna, važno je da učenici znaju da se i njihovo ponašanje ocenjuje i da ocena iz vladanja utiče na njihove rezultate i opšti uspeh", rekla je ministarka Đukić Dejanović.