Društvo

Vozači će morati da plaćaju i na brzim saobraćajnicama: Vesić najavljuje „satelitsko praćenje automobila“

FOTO: J.Jacić/Boom93

FOTO: J.Jacić/Boom93

Od 1. januara 2025. vozači će morati da posegnu za novčanikom i na brzim saobraćajnicama. Oni koji prevoze teret, izdatak će imati i na magistralama. To najavjuje ministar saobraćaja Goran Vesić.

Prvi dan sledeće godine donosi novi izdatak za vozače – i na brzim saobraćajnicama naplaćivaće se putarina.

„Ona će biti oko 80 odsto vrednosti putarine na auto-putu i tu neće postojati naplatne rampe, već će se naplaćivati jednim modernim sistemom kakav sada u Evropi počinje da se instalira, a to je praćenje satelitsko automobila“, rekao je ministar saobraćaja Goran Vesić.

Naplata će biti moguća kada se stvore zakonski uslovi, to jest, kada bude dovoljno izgrađenih kilometara, kaže ministar.

Pa predviđa uskoro završetak brze saobraćajnice Šabac-Loznica, zatim saobraćajnice Iverak-Lajkovac, 35 kilometara Dunavskog koridora, a do 2026. završetak Fruškogorskog koridora.

Uskoro će, kaže, da počne gradnja takozvanog „Osmeha Srbije“, od Bačkog brega do Srpske Crnje, kao i brze saobraćajnice „Vožd Karađorđe“ u dužini od 80 kilometara.

Za kilometre i rokove ćemo lako, pitanje je šta podrazumeva sistem naplate putem satelita, jer nejasno je kako će da funkcioniše.

„Tu bi svakako trebalo proveriti sa aspekta zaštite podataka o ličnosti, odnosno, zaštiti privatnosti da li bi tako nešto bilo prihvatljivo“, kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost u saobraćaju.

Kad satelit krene da prati, plaćaće se i korišćenje magistrala 1B reda.

„Ali tu će naplatu plaćati samo šleperi težine preko sedam i po tona“, kaže Vesić.

To treba da smanji habanje magistrala, a samim tim i izdvajanja za njihovo održavanje.

Takođe:

„Trebalo bi da svi oni koji beže sa auto-puta od plaćanja putarine i opterećuju magistralne puteve, a zapravo su u tranzitu, trebalo bi da ih vrati na auto-puteve“, kaže inženjer saobraćaja Milan Božović.

Međutim, povratak teretnjaka na auto-puteve, koji bi pozitivno uticao i na bezbednost saobraćaja na lokalnim i magistralnim putevima, mogao bi da se podstakne i na drugačiji način.

„Ja bih voleo da ipak idemo u pravcu toga da se smanji cena putarine za teretna vozila i da na taj način povećamo broj kamiona na auto-putevima, jer skuplja putarina, odnosno, povećanje cena troškova prevoza utiče na cene svega“, kaže Okanović.

Uticaće i na državnu kasu u koju će se prema procenama ove godine od putarine sliti od 43 do 45 milijardi dinara, a kada krene naplata i na brzim saobraćajnicama i magistralnim putevima, ta suma može da se udvostruči – još da saznamo koliko će državu koštati korišćenje saltelita koji će kamione navodno pratiti.