BBC News

Muzika: Bijonse objašnjava zašto je prestala da snima spotove

Poslednja dva albuma američke pevačice nisu upotpunjena nijednim spotom.

Bijonse u spotu za pesmu Hold Up iz 2016. godine
Parkwood / Columbia
Bijonse u spotu za pesmu Hold Up iz 2016. godine

Od trenutka kad je naduvala balon žvake u spotu za „Crazy In Love" do dana kada je uništila gomilu automobila bejzbol palicom u „Hold Up", Bijonse je snimila neke od najupečatljivijih muzičkih video spotova u istoriji pop muzike.

Njeno vladanje ovim medijem može da se meri sa Madonom i Majklom Džeksonom iz 1980-ih - video spotovi za njen album Lemonade poslužili su kao moćna posveta crnačkoj ženstvenosti i ženskoj snazi.

A onda je naglo prestala da ih snima.

Njena poslednja dva albuma, Renaissance i Cowboy Carter, bila su potpuno lišena propratnih vizuelnih elemenata, što je zbunilo obožavaoce.

Bijonse je objasnila tu odluku u intervjuu za časopis Dži kju (GQ), rekavši da nije želela da njeni spotovi postanu „distrakcija od kvaliteta glasa i muzike".

„Smatrala sam da je važno u vremenima kad samo viđamo vizuelne signale oko sebe da svet može da se usredsredi samo na glas", rekla je zvezda.

Objasnila je da su njene skorašnje ploče, koje žele da stave u kontekst često zanemarivani doprinos crnačkih muzičara žanrovima, kao što su haus, disko i kantri, morale da stoje same za sebe.

„Muzika je bogata istorijom i intrumentacijom. Potrebni su meseci i meseci da se ona svari, istraži i razume", rekla je ona.

„Muzici je bio potreban prostor da prodiše sama za sebe."

Dodala je da je, pogotovo u slučaju albuma Renaissance, iskustvo nastupa uživo bilo važnije od snimanja video spotova.

Ovaj album, objavljen 2022. godine, bio je napisan tokom pandemije kovida-19 i bio je osmišljen kao „mesto za sanjanje i pronalaženje bekstva tokom zastrašujućeg perioda za čitav svet".

Potonja turneja, a potom i film sa turneje pušten u bioskope prošle godine bili su zamišljeni kao trenutak zajedništva i katarza za njene pristalice.

„Obožavaoci iz čitavog sveta postali su vizuelna komponenta čitave priče", rekla je Bijonse.

„Svi smo dobili vizuelnu komponentu na turneji."

Svetska turneja za album Renaissance izjednačila se sa Tejlor Svift po najvećem uspehu na blagajnama 2023. godine
Getty Images
Svetska turneja za album Renaissance izjednačila se sa Tejlor Svift po najvećem uspehu na blagajnama 2023. godine

Intervju, vođen u svrhu promocije zvezdinog novog viski brenda, prvi je put da je Bijonse opširno pričala o karijeri još od zajedničkog intervjua sa sestrom Solanž 2017. godine.

Ona je vrlo retko davala intervjue još od 2013-2014. godine, odlučivši se umesto toga za pisanje ličnih eseja, kao što su za publikacije poput Voga, ili za obraćanje obožavaocima direktno na društvenim mrežama.

Tekst u magazinu Dži kju nije otkrio previše toga o zvezdi koja je poznata po tome koliko štiti sopstvenu privatnost.

Ona je obelodanila da se tokom leta odrekla jedenja mesa (sem ćurke) i nakratko se dotakla pretnje koju predstavlja veštačka inteligencija.

Rekla je da je nedavno čula numeru generisanu pomoću veštačke inteligencije „koja je zvučala toliko kao ja da me je uplašila".

Bijonsin intervju za GQ bio je jedan od prvih dugih intervjua koje je dala u poslednjoj deceniji
Bryce Anderson/GQ/PA Wire
Bijonsin intervju za GQ bio je jedan od prvih dugih intervjua koje je dala u poslednjoj deceniji

Pričala je i tome koliko se trudi da zaštiti porodicu od novinara.

„Jedna stvar na kojoj sam radila izuzetno naporno bila je da se postaram da moja deca mogu da imaju onoliko normalnosti i privatnosti koliko je to uopšte moguće, starajući se da se moj privatni život ne pretvori u brend.

„Slavnim ličnostima je vrlo lako da pretvore vlastite živote u performans.

„Uložila sam ogroman napor i to da ostanem verna vlastitim granicama i da zaštitim sebe i moju porodicu.

„Nijedna količina novca nije vredna mog mira."

Ignorisanje na dodeli nagrada

Tekst je objavljen dan nakon što je saopšteno da je Bijonse ostala bez nominacija na Kanti muzičkim nagradama (CMA) za album Cowboy Carter.

Njena muzika je bila zanemarena, iako je to postao prvi album neke crnkinje koji je dospeo na prvo mesto američke top liste kantri albuma, a pesma „Texas Hold 'Em" je dve nedelje bila u samom vrhu liste kantri singlova.

Pošto je intervju održan pre saopštenja nominacija za CMA, Bijonse je rekla da je „uzbuđena" što vidi kako se njen kantri eksperiment „primio u čitavom svetu".

Međutim, otac pevačice i bivši menadžer Metju Noulz kritikovao je organizatore dodele nagrada, rekavši da odluka da se ignoriše Cowboy Carter „govori za sebe".

„U Americi ima više belaca, i nažalost oni ne glasaju na osnovu sposobnosti i dostignuća - i dalje je ponekad to belačko i crnačko pitanje", rekao je za TMZ.

Pet Bijonsinih najboljih video spotova

1. Single Ladies (Put A Ring On It)

Ponekad su najprostije ideje najbolje.

U crno-belom spotu, koji je režirao Džek Nava, Bijonse je u prvom planu, sa jednostavnom pozadinom i koreografijom inspirisanom Bobom Fosom.

2. Formation

Njen najmoćniji i najangažovaniji video spot, koji sumira decenije crne američke istorije i kulture.

Smešten u Nju Orleansu, apsotrofira plantaže sa robovima, segregaciju, uragan Katrinu i policijsku brutalnost, dok istovremeno slavi južnjačku kulturu - od Mardi Gra i stepovanja do crnih kauboja i limenih orkestara.

Dokument otpornosti, bilo je to prvo poglavlje u stalnim naporima zvezde da očuva i promeni kontekst crne američke istorije.

3. Countdown

Kaleidoskop boja i pop kulturnih referenci, Bijonse je bila korediteljka ovog spota dok je bila u poodmakloj trudnoći sa prvom ćerkom Blu Ajvi.

Spot se poziva na Odri Hepbern i britanski supermodel Tvigi, a mahnita montaža i nervozna koreografija čine ga jedinstvenom stavkom u njenoj videografiji.

4. Crazy In Love

Spot koji je lansirao njenu karijeru, „Crazy In Love" ima sve klišee video spotova ranih dvehiljaditih - bunde, automobile koji eksplodiraju, raskošnu kosu i usporene sekvence.

Ali ono što on stvarno radi je da informiše gledaoca kako je Bijonse prava zvezda.

Kamera je obožava od trenutka kad počne da se njiše ka sredini kadra.

Istog trenutka kad je objavljen ovaj spot, Destiny's Child mora da su znali da su im dani odbrojani.

5. Get Me Bodied (Proširena verzija)

Zamalo smo stavili „Hold Up" na peto mesto.

Prizor Bijonse kako vitla palicom za bejzbol je parodirana milionima puta, ali nikad nadmašena.

Na kraju, međutim, nismo mogli da se odupremo faktoru zabave u „Get Me Bodied" - velikoj holivudskoj produkciji sa koreografijom inspirisanom Sweet Charity Boba Fosa i epizodnim ulogama Keli Rouland, Mišel Vilijams i Solanž Noulz.

Kao i „Crazy In Love", on je podsetnik na vremena kad je Bijonsin jedini cilj bio svetska pop dominacija, ali je i dalje praznik za oči.


Pogledajte i ovu priču:


BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]